På torsdagsmorgonen drabbades återigen webForum av en korrupt databas. Denna gång slogs hela forumet ut.
Efter en snabb undersökning kan vi konstatera att samtliga webForum-servrar har startat om tre gånger det senaste dygnet. Detta tyder på att det har varit ett strömförsörjningsproblem under natten. Första omstarten skedde igår kväll c:a 23:00, vilket väl sammanfaller med gårdagens databaskorruption.
Jag avser att hålla ett extra vakande öga på felloggarna under dagen. Skulle forumet gå ner igen under dagen är jag tacksam om jag blir uppmärksammad på problemet snarast. Mitt telefonnummer finns här.
Hela Griffels nät gick ner vid 23-tiden men tycker det är konstigt att wFs servrar startat om flera gånger med tanke på, dels den enorma UPS som finns, och sedan ett stort diselaggregat som drar igång.
Skulle vara intressant att veta vad som hände? Tills dess spekulerar jag i den årliga julfesten som brukar hållas i fyllecellen :)
Dieseln gick mellan 19-23 igår, enligt uppgifter från Per. Och när strömmen väl kom tillbaka så lär en UPS ha strulat vilket ledde till att maskinerna lekte flipperspel i serverhallen.
Att dieseln gick igång lär hänga ihop med att en 80A-säkring hade gått åt pipsvängen.
Men naturligtvis, eftersom detta inte är bekräftade uppgifter, så håller jag med om att det torde vara den årliga julfesten!
En kvalificerad gissning är att servrarnas omstarter på grund av strömavbrott är orsaken till korruptionerna. MySQL har hitintills varit väldigt stabilt, likaså operativsystemet på databasservern, wF3. Sen installationen i april i år är både databasloggar och händelseloggar så fria från fel och varningar att det nästan, i sig, är oroväckande. ;)
De felmeddelanden som jag har noterat i samband med nattens avbrott pekar alla på samma sak: data har skrivit till databasen, men av något skäl har skrivprocessen avbrutits innan mysql har hunnit skriva klart.
Tyvärr innehåller ju inte våra servrar egna batteribackuper för t.ex. kontrollerkort vilket innebär att ett strömavbrott faktiskt innebär att vi förlorar den data som ligger i kö för att skrivas till disken.
Har jag vid en snabb anblick sett det rätt så finns någon form av transaktionhantering i MySQL men den lär inte vara särskilt lätt att applicera. Här ska jag dock erkänna att jag är ute på djupt vatten - tekniska detaljer i MySQL är inte min starka sida. :)
myisam. Och ett snabbsurf på mysqls hemsida ger intrycket av att det är precis som du skriver, GunnarD; innodb verkar har transaktionsloggsstöd medan myisam inte verkar ha det.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e