webForumDet fria alternativet

Kvarskatt

Privatekonomi

6 svar · 497 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Jag fick, inte helt oväntat, kvarskatt på 7800 kr :l, men jag hörde ryktas att det gick att dela upp betalningen av den på något sätt.
Är det så eller måste allting betalas nu i maj?

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

Om man betalar allt före 3 maj slipper man straffavgift. Det är allt jag vet.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Straffavgiften är väl endast på 50 kronor eller har jag fel?

Jag har kollat upp det här nu:
Kvarskatten ska vara betald innan förfallodatumet för slutskattebeskedet. Slutskattebeskedet kommer någon gång efter sommaren och när det kommer har man alltid minst 90 dagar till förfallodatumet. Men om man vill slippa straffavgift och ränta så ska man betala allting innan 3 maj.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Mr. N. skrev:

Men om man vill slippa straffavgift och ränta så ska man betala allting innan 3 maj.

Straffavgift borde du inte råka ut för, om du betalar någon gång i höst. För då har du ju gjort precis som du ska. Var läste du om straffavgiften?

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

UlfT skrev:

Mr. N. skrev:

Men om man vill slippa straffavgift och ränta så ska man betala allting innan 3 maj.

Straffavgift borde du inte råka ut för, om du betalar någon gång i höst. För då har du ju gjort precis som du ska. Var läste du om straffavgiften?

Kallas inte räntan för avgift har jag för mig? Detta för att man kan dra av räntan.

UlfT skrev:

Mr. N. skrev:

Tänkte fel och läste de tidigare inläggen, det är alltså bara ränta om jag sköter mig?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)