webForumDet fria alternativet

Wohoo, jag har fått mitt första comment-spam!

Webbutveckling

3 svar · 386 visningar · startad av echoSwe

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
Frågan#1

Det är ju faktiskt lite roligt :D. Jag har fått min första spam kommentar i min gästbok. Dags att börja lägga till
rel="nofollow" till alla länkar.

Eftersom jag har xhtml standard på sidan och sålunda inte använder mig av <a target="_blank"></a> utan rel="external" istället + javascript så undrar jag om man i så fall lägger till ett till rel attribut till taggen:

<a href="" rel="external" rel="nofollow" title="">Länk</a>

eller om man istället bara skriver:

<a href="" rel="external nofollow" title="">Länk</a>

Spammet finns till publik åskådan i min gästbok :D.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Men är du säker på att det inte är en riktig människa som har skrivit det? Hursomhelst så kan du ju kolla att referrern är guestbook.aspx, eftersom robotar ibland inte skickar den.
en annan sak du kan göra för att lura robotar är att du döper om fältet homepage till något annat t ex blargablarga, sedan skapar du ett nytt fält som har name="homepage" som du gömmer med display: none; Sedan kollar du på servern om detta gömda fält är ifyllt. Är det det, så vet du att det är en robot som försöker posta, och du kan då neka detta.

Medlem sedan dec. 200497 inlägg

Det är ju faktiskt lite roligt . Jag har fått min första spam kommentar i min gästbok.

Roligt tja. Jag fick stänga ned en gästbok just pga av det. Hade inte tid att rensa eller göra om.
Den låg tillråga på allt två nivåer ned i en frameset sida där länken till den låg i en framad sida med "noindex" taggar

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

shadeofpale skrev:

Roligt tja. Jag fick stänga ned en gästbok just pga av det. Hade inte tid att rensa eller göra om.
Den låg tillråga på allt två nivåer ned i en frameset sida där länken till den låg i en framad sida med "noindex" taggar

Det var ju synd.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)