webForumDet fria alternativet

Integrera inloggningssystem med varandra

Webbutveckling

4 svar · 408 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har en fråga som rör integration av två olika inloggningssystem.

I skrivandets stund håller jag på och utvecklar en portal. Denna portal har ett eget inloggningssystem. En besökare som vill bli medlem registrerar sig via ett registreringsformulär med ett antal olika personuppgifter. Så långt är allt frid och fröjd.

Nu ska jag ju också ha ett forum integrerat i denna portal eftersom det kommer utgöra platsen för diskussioner baserat på det övriga material som kommer att finnas på webbplatsen.

Det problem jag nu har är att jag ej ännu har lyckats integrera inloggningssystemet för exempelvis forumen phpBB eller Vbullentin med mitt egna inloggningssystem som är skrivet i PHP.

Använder man sig bara av ett forum, "stand-alone", så krävs det ju bara registrering via forumet. Nu vill jag att mitt inloggningssystem skall vara det primära för portalen men har inte kommit på en bra lösning för lagring av användaruppgifter och validering i dessa två system samtidigt.

Min tanke har varit att en användare matar in uppgifter som kontrolleras och registreras i min användardatabas var på uppgifterna samtidigt lagras i det externa forumets databas. Likaså med inloggning. När en användare loggar in på min portal loggas denne samtidigt in i forumet som är en integrerad del av min webbplats. Detta känns dock VÄLDIGT osmidigt tycker jag.

Någon som har erfarenhet av detta vad som är smidigast? Eller är det enklaste att jag helt enkelt kodar och integrerar ett eget enklare forum? För- och nackdelar med detta?

Tacksam för lite kloka synpunkter. Ha en trevlig helg! :birp

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Jag la in ett phpBB forum på en webplats därför att det stod att det skulle va så lätt att inetgrera med befintlig webplats, jo pyttsan ! ..det kommer jag inte att göra igen... phpBB forumet blev som bossen och det var svårt att använda user systemet på resten av sidan och koda egna grejjer.. kändes som jag inte hade full kontroll.. nej.. jag ska skriva ett eget forum under sommaren !

Tack för dina inputs. Det är lite det jag har känt själv. Trots allt är ju phpBB ett ganska komplext forum med många filer och mycket kod. Det kan vara svårt att få grepp om allting och få in det i en befintlig design. Jag känner då att ett enklare forum men som jag har större kontroll över duger gott åt mig!

Så får det nog bli...:OO

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Använd ditt nuvarande forums bas och bygg en inloggningsfunktion runt det (eller använd forumets befintliga inloggning).

Troligen är utvecklingstakten på forumet högre än din egen portal, så det är nog lättare för dig att anpassa din egen kod i stället för att anpassa någon annans.

Försök centralisera funktioner som kommunicerar med forumet. Förslagsvis genom ett objektorienterat språk.

Se till så att du verkligen "börjar om från början" och planerar allt i minsta detalj. Varje beslut kan ge väldigt mycket merarbete i framtiden när det visar sig att det var fel beslut. Därför kan det vara värt att titta en extra gång på flexibel mjukvara (i motsats till mer slutna system).

Tack för dina kommentarer! Det var tänkvärda saker du kom med! *en som lär sig* :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)