webForumDet fria alternativet

RSS på sajten

Webbutveckling

7 svar · 935 visningar · startad av Webber2003

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg
Frågan#1

Det finns ju många olika läsare på marknaden för att läsa RSS men min fråga är om det går att få ress materialet publicerat på en hemsida? Alltså innehållande rubrik, text samt länk?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ja, RSS är ju XML, så det är bara att parsea på lämpligt vis.

Okej jag är lite dålig inom det området. Vad betyder parsea?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Parsea är ett påhittat ord av @nders. ;) Engelskans "parse", däremot, betyder analysera/tolka och det ska man göra om man vill publicera RSS på sin webbplats.

Du använder php, jsp, asp, asp.net eller vad du vill och 1) läser in källan 2) letar upp de element du vill läsa av; channel/item 3) publicerar på din webbsida.

Sök på Google efter building rss aggregator så hittar du massor.

Kom ihåg att du måste ha tillstånd om du vill publicera material som distribueras via RSS. Bara för att det är möjligt att göra det så innebär det automatiskt inte att du får göra det (vilket många verkar tro).

Okej tack för svaren, finns det någon svensk information i ämnet att läsa på nätet?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

idg har en tutorial men den är kanske inte så djupgående, men en start...
http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=237

Sedan är det bara att välja språk för att implementera xml-filen...

Tack för all information.

Ja jag har tänkt att publicera det via ASP eller är PHP bättre? Jag har en rss fil i formatet xml som jag vill publicera på min sajt som jag har tillstånd till men hur inplanterar man det?

Medlem sedan dec. 200425 inlägg

Jag är också ute efter en rss-aggregator som funkar till wordpress. Jag har letat som fan efter rss-plugin men det fanns inga som importerar söker av feeders automatiskt. Vill ha en sajt liknande knuff.se, bloggportalen. Visst jag skulle kunna göra en egen aggregator i php, men tyvärr är det så att jag inte har någon php-kunskap alls.

Magpie har jag testat men utan något resultat, tror att det mest beror på min dåliga php-kunskaper.

Något tips på hur jag gör?

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)