webForumDet fria alternativet

Protestera mot programvarupatent!

Företagande

32 svar · 3 254 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Europaparlamentet är på väg att rösta igenom ett förslag som tillåter långtgående patenterbarhet av programvara.

Programvarupatent, till skillnad från traditionella patent, skapar monopol på idéer istället för specifika uppfinningar. Istället för patent på en bra råttfälla tar man ofta patent på konceptet att fånga råttor. Ingen annan får då skriva ett råttfångarprogram utan licens.

Resultatet av detta beslut vore inget mindre än en katastrof för europas IT-industri.

Program som jag själv har skrivit, på min fritid och av mina egna idéer, kan i en snar framtid vara olagliga.

http://byta.haxx.se/

http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en

Är det så hemskt som det verkar? :q

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Innan man protesterar måste man väl veta mot vad och varför.
Skulle ni vilja ta bort vanliga Patent?
Varför skall man inte kunna skydda sig mot intrång på programvaruidéer? Jag förutsätter att det är en granskande och godkännande myndighet på samma sätt som vid fysiska patent.
Kom gärna med sakskäl, eller är jag ute och reser?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Abbans Lasp!

Jag har patent på just den frågan. Du får helt enkelt köpa en licens av mig innan du har rätt att ställa den frågan.

Blev det klarare, Lasp? ;)

Precis som patent sökte jag i Databasen hos registreringsmyndigheten och fann inte frågan registrerad, ej heller mönsterskyddad. Men en Öl kan den vara värd. Du har den innestående!

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Bra artikel:
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,60245,00.html

Vet man vad det handlar om fattar man hur sjukt det är.
Det roliga är att personen som började det hella använder frames vilket är patentskyddat, undrar om hon betalade för att avända dem ;)

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Lasp --> Öl är patenterat ;) :p

Lazerzubb skrev:

Bra artikel:
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,60245,00.html

Vet man vad det handlar om fattar man hur sjukt det är.
Det roliga är att personen som började det hella använder frames vilket är patentskyddat, undrar om hon betalade för att avända dem ;)

wired. :l

Då tar jag gärna patentet på idén att sälja datortillbehör mha en webbshop på nätet. Hoppas att ingen hinner före....så kan jag låta andra betala dyrt för att göra detta.

Verkar ju helt sjukt detta.... :(

OK Jag ger mig!!!!
Har läst igenom och även studerat ett par av Microsoft´s inlagor.
Bevare oss väl.
Skriv på protestlistan. Annars kan vi ge oss och bli medborgare i Microslavien eller i IBMstat´s.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Weeee då ska jag ta patent på att hyra ut utrymme till webbplatser och domäner och kalla det för webhotel/webhosting osv, jag kommer att bli stenrik §e x(

Skrivit på...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Mjukvarupatent är djävulens påfund och ett effektivt sätt att kväva all kreativitet och uppfinningsrikedom, en idé kan och bör aldrig gå att patentera, särskilt inte när man ser hur oerhört inkompetenta världens patentmyndigheter är, speciellt USAs. Mängder med patent har beviljats på idéer trots att de sedan länge redan varit kända och utnyttjade, vilket borde vara en grundförutsättning för att patent skall beviljas.

Detta är min starka övertygelse, trots att jag jobbar på ett av de företag som har flest mjukvarupatent registrerade i världen.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Aktualiserar tråden kring mjukvarupatent nu när jag läste detta hos idg.se. Jag undrar vad det kan få för konsekvenser för webben i stort om nu Microsoft tvingas betala det här skadeståndet.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Usch!
Har skrivit på!

Medlem sedan okt. 2003108 inlägg

Vad tycker ni anti-mjukvarupatentare om vanliga patent? Berätta gärna skillnaden mellan vanliga patent och mjukvarupatent.

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

Nu har jag inte läst hela följande nyhet så jag kan ha missat något totalt. Men skulle det stämma så låter det helt sjukt.

http://yro.slashdot.org/yro/04/06/02/2222258.shtml?tid=109&tid=155&tid=187&tid=99

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Rösta ej på sossarna och moderaterna då dom stödjer mjukvarupatent. Miljöpartiet är emot.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

*har skrivit på*

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Jymdis skrev:

Rösta ej på sossarna och moderaterna då dom stödjer mjukvarupatent.

Det gör man väl ändå inte? ;)

För övrigt så tror jag inte "de" bryr sig om hur många påskrivningar vår sida fått. Eller måste de?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bjuufaren skrev:

Vad tycker ni anti-mjukvarupatentare om vanliga patent? Berätta gärna skillnaden mellan vanliga patent och mjukvarupatent.

Ett helt vanligt, acceptabelt patent, riktar in sig på det praktiska utförandet av en lösning. I programvaruvärlden skulle det kunna motsvaras av ett patentskydd för källkoden. Men det mjukvarupatent som har diskuterats här, är snarare ett patentskydd för själva idén. I det acceptabla fallet kan Microsoft söka patent för källkoden till MSWord. I det ickeacceptabla fallet skulle Microsoft kunna söka patent för ordbehandlare. Då skulle du behöva en licens om du ville utveckla en egen ordbehandlare, trots att du inte använder någon kod från Microsoft.

PS. Jag tog Microsoft som exempel bara för att ha ett företag att nämna i resonemanget.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)