Jag surfade in på http://www.oem-software.biz för någon dag sedan och såg att de sålde OEM-versioner till ett grymt bra pris, jag vet att OEM-versioner inte innehåller någon manual eller box etc. men det är inte så viktigt. Men min fråga är: Är det lagligt att köpa/sälja/använda OEM-versioner som man inte får till en hårdvara? Finns det någon man kan vända sig till i ett sådant här ärende
Det skulle ju vara ortroligt intressant att höra vad någon med kunskap inom området har att säga om det hela? Är allt lagligt så kommer ju iaf jag att beställa....
Brukar ju vara så att oem bara får säljas med nya datorer, men om man kollar på datordelar så säljer ju många butiker oem hårdvara och det verkar ju vara lagligt. Kan då tycka att det borde inte vara någon skillnad.
Har sökt på google och ganska snart kunde man avskriva sidan för att vara seriös. Vad jag har hittat är att det antagligen är ryska maffian som ligger bakom, vet dock inte om detta stämmer men sidan verkar användas i spam syfte så det finns risk att man får en del spam och inga skivor. Eventuellt så får kanske ryska maffian ditt kontonummer på köpet.
Så tyvär så är det nog så att det som verkar för bra för att vara sannt det är heller inte sannt.... :bla
Edit
I artikel ett står det även att det inte är lagligt, det är dock ej en svensk som skrivit detta.
Det skulle ju vara ortroligt intressant att höra vad någon med kunskap inom området har att säga om det hela? Är allt lagligt så kommer ju iaf jag att beställa....
Brukar ju vara så att oem bara får säljas med nya datorer, men om man kollar på datordelar så säljer ju många butiker oem hårdvara och det verkar ju vara lagligt. Kan då tycka att det borde inte vara någon skillnad.
Det ÄR helt klart olagligt, OEM gäller bara för den dator/produkt det säljs tillsammans med. Just den, ingen annan.
Om du vill kan du ringa Microsofts support, 08 - 752 09 29, vardagar 9 - 17 och höra vad de säger. Inte för att MS är världens största sanningssägare - dessutom kanske inte helt oskyldiga beträffande att hantera andras mjukvara som egen - men i just det här fallet har de rätt, rent juridiskt. Jag har inget ställe att länka till för att verifiera på rak arm, någon annan kanske har?
Vissa saker är personliga och andra får inte säljas separat från tillhörande produkt. Det styrs av licenser, inte avtal. Därför kan du till exempel inte sälja en OEM-licens av ett operativsystem skiljt från hårdvara, ens efter att du köpt pakatet som privatperson. Du är också därför du inte i vissa fall får sälja vidare OEM-licenser när du säljer själva hårdvaran.
Licens är en produkt. Produkter får säljas vidare enligt lag. Punkt slut.
Vad som står i licensavtalen är totalt irrelevant om det strider mot den lagstiftning vi har. Jag får bryta ned datorn i alla dess beståndsdelar och sälja alla delar var för sig. Operativsystemet är inget undantag.
Att affären endast får sälja OEM-licenser tillsammans med nya datorer beror på att Microsoft har skrivit så i deras avtal. Det är dock ett avtal mellan Microsoft och affärren och det berör inte privatpersoners försäljning.
Från MS site:
"Many Microsoft products distributed by original equipment manufacturers (OEMs) may not be transferred under any circumstances. Check the terms of the EULA accompanying the OEM products to determine transferability."
Angående websajten.... LMAO
För det första... hittar ni någon adress eller information om företaget som säljer detta (jag hittar ingen info ialla fall)? Det borde ge tydliga varningssignaler om något...
Sedan från deras "privacy policy":
"We ship your order to you in a plain brown envelope, to ensure your privacy. There is no mention of the contents on the package, so no one but you knows what you've ordered. This discreet packaging is just one more way that we take care of our valuable customers. "
Så om det står i licensavtalet får min TV att jag inte får skruva isär den och sälja skruvarna, då är det så, eller?
Om du har gjort ett avtal med den du köpte den av att du inte får skruva isär den så får du naturligtvis inte göra det heller. Om du gör det ändå begår du ett avtalsbrott. Om man tittar på frågeställningen rent kategoriskt - vilket jag uppfattar att du verkar vara ute efter.
Så du menar att det är lagligt att skriva avtal som förbjuder mig från att skruva isär min egen TV?
Såna avtal borde vara olagliga. Vi får hoppas att lagen ändras om det nu är så. Varför? Därför att vanligt folk läser inte avtal och förväntar sig att de äger det de har köpt.
Vidare gäller inte avtal om man inte sett dem innan man köpt produkten. Därför borde inte dessa avtal gälla om försäljaren inte visar dem innan köpet genomförts.
För att avtalet ska gälla så måste naturligtviss kunden ha godkännt det annars är det såklart ej giltigt. För att säljaren ska kunna försäkra sig om detta/ kunna bivisa det så brukar man vanligtviss behöva skriva på avtalet med ort, datum och namn, men det har du säkert råkat ut för.
Så du menar att det är lagligt att skriva avtal som förbjuder mig från att skruva isär min egen TV?
Ja, eftersom du får produkten för ett betydligt billigare pris. Vill du skruva sönder din egen tv (läs: sälja ditt operativsystem) får du köpa produkten under en annan licensform - som är dyrare.
Du väljer själv.
Marcus E skrev:
Såna avtal borde vara olagliga. Vi får hoppas att lagen ändras om det nu är så. Varför? Därför att vanligt folk läser inte avtal och förväntar sig att de äger det de har köpt.
Tack vare restriktionerna med oem-licensen blir de billigare. Jag skulle inte vilja byta licensen mot att få "äga" produkten, eftersom jag ändå inte har någon som helst avsikt att sälja den vidare. Ska jag behöva betala extra för någonting som jag inte behöver? Nej, det är bra som det är. Jag tjänar på det.
Marcus E skrev:
Vidare gäller inte avtal om man inte sett dem innan man köpt produkten. Därför borde inte dessa avtal gälla om försäljaren inte visar dem innan köpet genomförts.
Du kan i regel lämna tillbaka produkten om du inte godkänner avtalet. Du kan säkert få be att se licensen innan du köper produkten också.
Dessutom står det alltid tydligt att det är tal om en oem-licens. I alla fall i de butiker jag har tittat i.
När du bryter förpackningen och installerar samma OEM mjukvara acepterar du som privatperson avtalet.
Sant, men har någon hört att dessa avtalsvillkor håller i domstol? Jag hörde för länge (kommer inte ens ihåg var) sedan att sådana avtal inte var giltiga. Det skulle inte vara ett brott. Då får MS (eller annat bolag) stämma dig för avtalsbrott om de har klagomål.
Apropå detta finns det butiker i Stockholm som säljer MS programvara till OEM-pris om man köper någon form av hårdvara. Det gick bra att köpa en nätverkskabel.
:P
Jag tror inte saken kan avgöras förrän någon polisanmäls för detta.
Däremot är säkert nätbutiken ifråga oseriös...
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e