webForumDet fria alternativet

Nya forum

Om webForum

90 svar · 4 141 visningar · startad av Pace · sida 4 av 5

Frågan, av Pace

Och ändringar. Några förslag: - Grafik \> Datorkonst Grafik \> Webbgrafik Webbrelaterat - Övrigt \> Design Alla dessa forum borde flyttas ur Webbrelaterat till Diverse och byta namn till "Design och grafik". Jag förstår ärligt talat inte skillnaden mellan Grafik \> Datorkonst och Grafik \> Webbgrafik. Se även <http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=57437> - Script f

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ja, på sätt och vis hör det ihop, men inte till 100%.

Bilar (för att ta ett hett ämne ;) ) tror jag är av mångas intresse, bl a mitt som går i bilköpartankar, även om antalet trådar inte motsvarar efterfrågan. Om forumet man söker inte finns är risken större att man beger sig till ett annat där kunskapen finns.

Nu menar jag inte att det ska finnas specialforum till varje ting i världen, utan snarare om saker som kan vara av allmänt intresse (och det bedöms av sunt förnuft och en någorlunda vettig verklighetsförankring). Och att wF ska bli något expertforum för bilar och hojar tror jag definitivt inte, lika lite som att alla kockar beger sig till Mat & dryck-forumet.

Nu behöver vi dock inte dra upp temat motorforum, det har plöjts igenom i ett gäng andra trådar som jag varken orkar eller vill debattera. It's too hot in here.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Marcus E skrev:

webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer!

Dö? Vad får du det ifrån?

:i
Jag tycker att det vore bra med ett 'jag är så jäkla orättvist behandlad så nu går jag' - forum, så slipper man sånt insmyget bland andra forum, ty de flesta som skriver sånt lär göra det igen och igen och igen :p

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

PeW skrev:

Marcus E skrev:

webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer!

Dö? Vad får du det ifrån?

Lär ju hända om det inte tillsätts nya moderatorer...

PeW skrev:

:i
Jag tycker att det vore bra med ett 'jag är så jäkla orättvist behandlad så nu går jag' - forum, så slipper man sånt insmyget bland andra forum, ty de flesta som skriver sånt lär göra det igen och igen och igen :p

:e :bire

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Hoppas det pass bättre i denna tråd.

Ett Grattias forum där man kan lägga alla dessa Grattis-trådar skulle va bra tycker jag...
har blivit massa av dom trådarna på slutet.

greyhound skrev:

Hoppas det pass bättre i denna tråd.

Ett Grattias forum där man kan lägga alla dessa Grattis-trådar skulle va bra tycker jag...
har blivit massa av dom trådarna på slutet.

... och så ska inte inläggsräknaren räkna där heller...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Pace skrev:

Men jag säger som jag sagt innan; wF kan bli ännu bättre och varför hindra utvecklingen?

Vad är utveckling?
Det går att posta frågor, det går att posta svar. Varje egenutvecklad förändring försvårar en uppgradering. Frågan är, kommer webForum någonsin att ha en uppsjö av utvecklare som är villiga att lägga ner den kraft och energi som krävs för att driva en egen utveckling eller bör webForum fortsätta fokusera på att vara ett webbaserat forum och istället följa den utveckling vBullentin fixar och därigenom lägga på de uppdateringar som kommer med vBullentins nya versioner?

Marcus E skrev:

Påståendena ger en viss antydan om varför inte jag är kvar som moderator.

Jag tror mig veta skälet, men eftersom rollen forumledare är belagd med en frivillig form av tystnadsplikt så kommer inte skälet att komma ut. Men det är klart, du som numera f.d. moderator kan ju alltid antyda att det var än det ena än det andra. Frågan är vad ger det webForum? Tillför det något positivt/konstruktivt?

Pace skrev:

Brist på moderatorer är ingen giltlig anledning när man med dessa förslag får färre forum. Det är snarare brist på engagemang och framåtanda.

Oj, det var inte illa vad snabbt du klarar av att döma ut hela administrationen i ett svep. Jag är imponerad.

Qimen skrev:

Lär ju hända om det inte tillsätts nya moderatorer...

Ursäkta sarkasmen, men har alla domedagsprofeter samlats i en och samma tråd ikväll?

Om samtliga tilltalade herrar i det här inlägget skulle ta och lyfta blicken och titta på de IT-relaterade forumen så tror jag att ni ganska snart kommer att se att det finns väldigt många medlemmar som uppskattar möjligheten att posta frågor och svar. De bryr sig inte särskilt mycket om det är ett eller tre forum och blir allt som oftast vänligt bemötta eller korrigerade när de ber om råd eller postar fel. Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.
Frågan är då, vad är denna diskussion? Lite pajkastning i sandlådan? Hjälp mig att förstå. Utveckling? Vad ska utvecklas?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Rikard skrev:

Jag tror mig veta skälet, men eftersom rollen forumledare är belagd med en frivillig form av tystnadsplikt så kommer inte skälet att komma ut.

Ut med språket säger jag! Lite insyn i hur wF sköts skulle inte direkt skada (eller förresten, det skulle det sannolikt). ;)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Rikard :bire

Skarre skrev:

Ut med språket säger jag! Lite insyn i hur wF sköts skulle inte direkt skada (eller förresten, det skulle det sannolikt). ;)

Ja du, privat ville du ju uppenbarligen inte fortsätta föra en dialog... ;)

Rikard skrev:

Pace skrev:

Men jag säger som jag sagt innan; wF kan bli ännu bättre och varför hindra utvecklingen?

Vad är utveckling?
Det går att posta frågor, det går att posta svar. Varje egenutvecklad förändring försvårar en uppgradering. Frågan är, kommer webForum någonsin att ha en uppsjö av utvecklare som är villiga att lägga ner den kraft och energi som krävs för att driva en egen utveckling eller bör webForum fortsätta fokusera på att vara ett webbaserat forum och istället följa den utveckling vBullentin fixar och därigenom lägga på de uppdateringar som kommer med vBullentins nya versioner?

Vad yrar du om? Har jag nånsin sagt att wF ska utvecklas tekniskt i denna tråden? Om jag inte minns fel var ämnet "Nya forum". Eller du kanske postar i fel tråd? :q

Rikard skrev:

Pace skrev:

Brist på moderatorer är ingen giltlig anledning när man med dessa förslag får färre forum. Det är snarare brist på engagemang och framåtanda.

Oj, det var inte illa vad snabbt du klarar av att döma ut hela administrationen i ett svep. Jag är imponerad.

Jag har själv varit moderator så jag vet hur det fungerar.

Rikard skrev:

Om samtliga tilltalade herrar i det här inlägget skulle ta och lyfta blicken och titta på de IT-relaterade forumen så tror jag att ni ganska snart kommer att se att det finns väldigt många medlemmar som uppskattar möjligheten att posta frågor och svar. De bryr sig inte särskilt mycket om det är ett eller tre forum och blir allt som oftast vänligt bemötta eller korrigerade när de ber om råd eller postar fel.

Jag är medlem här. Jag postar i de IT-relaterade forumen och jag skulle gärna se t ex ett scriptarkiv för övrigt istället för cgi/php. Helt plötsligt verkar det som att den enskildes röst inte är mycket värd, utan det måste vara Rikard alternativt alla på hela webForum som ska tycka lika om en förändring skall ske.

Rikard skrev:

Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.
Frågan är då, vad är denna diskussion? Lite pajkastning i sandlådan? Hjälp mig att förstå. Utveckling? Vad ska utvecklas?

Återigen, har jag någonsin nämnt detta du påstår? :q
Istället kommer både du och PeW in med sarkastiskt nedlåtande inlägg för att utveckla en idé. Där har du definitionen på "brist på engagemang och framåtanda".

Pace skrev:

Istället kommer både du och PeW in med sarkastiskt nedlåtande inlägg för att utveckla en idé. Där har du definitionen på "brist på engagemang och framåtanda".

Men jag är bara medlem så vad mina inlägg anbelangar lär de inte tillföra realiteten på förändringar mer än vad andra medlemmars röst gör, vilket enligt dig är lika med noll, men enligt vad jag tror kan förverkligas om det är inom ramen av vad som är möjligt och är av ett större underlag än vad ett par medlemmar är.

Rikard skrev:

Skarre skrev:

Ja du, privat ville du ju uppenbarligen inte fortsätta föra en dialog... ;)

Av princip slutar jag en diskussion när jag upptäcker att motparten är en vägg. ;) Nej, alvarligt talat märkte jag faktiskt inte det sista PM:et förrän nu när du nämnde det. Svar kommer inom kort.

Pace skrev:

Rikard skrev:

Vad är utveckling?

Vad yrar du om? Har jag nånsin sagt att wF ska utvecklas tekniskt i denna tråden? Om jag inte minns fel var ämnet "Nya forum". Eller du kanske postar i fel tråd? :q

Vad är då utveckling Pace? Jag ser inte riktigt att jag fick något svar på den frågan? :)

Pace skrev:

Jag har själv varit moderator så jag vet hur det fungerar.

Men det förändrar inte möjligheten för dig att döma ut hela administrationen i ett svep?

Pace skrev:

Helt plötsligt verkar det som att den enskildes röst inte är mycket värd, utan det måste vara Rikard alternativt alla på hela webForum som ska tycka lika om en förändring skall ske.

Har du funderat på att ta kontakt med forumledaren eller någon av administratörerna direkt. Med tanke på att du har varit moderator så känner du säkerligen till kjells ståndpunkt - "de genomtänkta förslagen (de förslag som inte kräver att kjell behöver lägga ner så mycket energi /R:s anm) brukar inte dyka upp i Tips & förslag, de brukar komma via e-brev". Fritt citerat.

Pace skrev:

Rikard skrev:

Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.

Återigen, har jag någonsin nämnt detta du påstår? :q

Liten detalj bara Pace. Jag är inte heller medlem av administrationen. :)
Eller ska jag tolka det som att du ratar ett urval av webForums medlemmar också? ;)

Rikard skrev:

Vad är då utveckling Pace? Jag ser inte riktigt att jag fick något svar på den frågan? :)

Utveckling som i wFs utveckling. Man kan utveckla andra saker än tekniken, inte sant?

Rikard skrev:

Men det förändrar inte möjligheten för dig att döma ut hela administrationen i ett svep?

Nej, men bara för din skull.

Har du funderat på att ta kontakt med forumledaren eller någon av administratörerna direkt. Med tanke på att du har varit moderator så känner du säkerligen till kjells ståndpunkt - "de genomtänkta förslagen (de förslag som inte kräver att kjell behöver lägga ner så mycket energi /R:s anm) brukar inte dyka upp i Tips & förslag, de brukar komma via e-brev". Fritt citerat.

1. Har du funderat på att läsa tråden så ser du att det kommit fram andra förslag som jag inte själv står för. Alltså kan idéer utvecklas (oj, förlåt, svårt ord. Jag säger "leda till något annat" istället) om fler får reda på dem.
2. De kan inte ignoreras på samma sätt som de kan göras via e-post.
3. Vad är meningen med ett tips & förslag-forum om jag hänvisas till e-post? Jag postar hellre här än via e-post. Ni säger ju själva att forumet styrs av medlemmar så jag tycker det är rätt att medlemmarna själva får ta del av & utveckla förslagen.

Rikard skrev:

Liten detalj bara Pace. Jag är inte heller medlem av administrationen. :)
Eller ska jag tolka det som att du ratar ett urval av webForums medlemmar också? ;)

Nej, du skall inte tolka någonting. Du skall veta att jag ratar dig framför andra.

Pace skrev:

Utveckling som i wFs utveckling. Man kan utveckla andra saker än tekniken, inte sant?

Vad Pace?
Okej, slå ihop tre forum till ett är en sak. Något mer? :)

Pace skrev:

3. Vad är meningen med ett tips & förslag-forum om jag hänvisas till e-post?

Det är en mycket bra fråga. Det har flera gånger förts på tal att ta bort det här forumet helt och istället enbart hänvisa till e-post - vilket jag tveklöst stöder. Låt "Tips & förslag" bli det som det har talats om - ett forum med frågor & svar kring webForums funktionalitet där medlemmar kan hjälpa varandra att förstå hur webForum fungerar - en slags aktiv FAQ alltså.

Rikard skrev:

Okej, slå ihop tre forum till ett är en sak. Något mer?

Varför spela dum, Rikard? Läs första inlägget och försök tänka själv istället!

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=515517#post515517

Rikard skrev:

Det är en mycket bra fråga. Det har flera gånger förts på tal att ta bort det här forumet helt och istället enbart hänvisa till e-post - vilket jag tveklöst stöder.

Varför är det enligt dig bättre att skicka tips och förslag till förbättringar via e-post istället för att posta dem här där alla medlemmar kan läsa och diskutera förslagen?

Kan det måhända bero på att det ofta blir en massa tjafsande när inte en del medlemmar kan tänka sig acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden och att det ibland kan vara av sådan art att de knappt ids svara då diskussionen tenderar att vara mer destruktiv än konstruktiv?

Jag bara gissar nu, men på något sätt känns gissningen relevant ;)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)