webForumDet fria alternativet

Välja färger utifrån sidans innehåll

Design & grafik

12 svar · 851 visningar · startad av joel_sundkvist

Medlem sedan feb. 2003240 inlägg
Frågan#1

Skulle vilja höra ert resonemang gällande färgval på webbsidor vs sidans innehåll.

Om ni (rent fiktivt) skulle få ett design-uppdrag där sidans bildinnehåll kommer att innehålla många olika färger, hur skulle ni då välja grundfärger på sidan?

1. Medvetet designa sidan lite neutralare för att låta innehållet ge färg åt sidan
2. Göra en snygg design och sedan "hoppas" att innehållet inte skär sig allt för mycket... ;)
3. Nåt annat?

Skulle vara kul att höra hur ni resonerar i denna fråga.

Medlem sedan feb. 2003240 inlägg

Här händer det inte mycket... ;)

Kom igen nu! Ge mig era synpunkter... :)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

När jag ska göra en sida så utgår jag från ljusa färger...
Sen brukar det oftast bli Lite Ljusblåa bakgrundsfärger och sen markera andra saker med Lite mörkare, Men försöker hålla sidan så ljus som möjligt...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Vad menar du med bildinnehåll? Speciell presentation av t.ex fotografier eller bara lite olika bilder lite här och var?
Ljusa färger brukar ju vara ganska bra isåfall men mörkt (inte kolsvart, mer som #393939) tycker jag fungerar alldeles utmärkt tillsammans med vita ramar runt bilder och sedan t.ex röd färg på länkar och rubriker. :)

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Det beror helt på. Vanligvis brukar man ju bygga på någon av grundfärgerna som man sedan bestämmer en viss ton på.

Är man osäker är ju alltid vitt, svart eller grått en säker kombination. Funkar till allt.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Ev lite offtopic men det hör ju med färger till.
Ta en titt på denna sida med många förval av färger samt att du kan sitta o leta ihjäl dig efter något som ser bra ut.
http://color.twysted.net/

Medlem sedan juli 200435 inlägg

ejick skrev:

Det beror helt på. Vanligvis brukar man ju bygga på någon av grundfärgerna som man sedan bestämmer en viss ton på.

Är man osäker är ju alltid vitt, svart eller grått en säker kombination. Funkar till allt.

Svart (#000000) funkar verkligen inte till allt. Det är bland de värsta färger jag vet på hemsidor, om man inte använder det i små mängder dvs.

Medlem sedan juli 2004206 inlägg

Många glömmer färgernas inverkan på kunden/besökaren och den "förväntade" färgen för vissa teman etc. Färgen påverkar i viss mån köplusten hos folk... =)

Hur skulle ni lösa följande färgval där siten ska handla om/rikta sig till:

* Siten ska sälja BILAR (ex en bilhandlare)
* Denna site riktar sig till TJEJER

En tydlig krock mellan vad tjejer upplever som bra och hur en "bilsajt" brukar se ut.

Nå, några förslag?? =)

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Färglära er en svår sak väll tilläggas, vissa .

Men det viktigaste med färger är att man använder färgerna konsekvent och att det finns ett syfte med dem. Svart kan funka hur bra som helst i stora mängder om man använder det på rätt sätt.

När det kommer till tjejigt och bilsiter har faktiskt inte färgen så stor betydelse som man kan tro. Men i allmänhet så upplever man rött som en mer levande färg och blått som reriöst och stelt. Större delen av alla företags logotyper är i blått (skäms att säga att min är det oxå, kanske byter färg) Dock tycker jag det är väldigt viktigt att inte steriotypisera könen som jag tror lite är tanke med frågan. Jag tror att en rosa bilsite skulle slå bra och att en blå tjejsida kommer funka hur bra som helst.

Hur man får allt snygg sedan är lite av en smak sak, har man svårt för färger och sådant är sidan som jerpa skickade länk till en bra start. Dock kan det vara bra om man har två färger man tar ut skalan för som man kan jobba med. Många använder grått och en färg till, vilket är en enkel lösning som ger en tråkig men profesionell lösning(skäms igen).

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

desdecado skrev:

Många glömmer färgernas inverkan på kunden/besökaren och den "förväntade" färgen för vissa teman etc. Färgen påverkar i viss mån köplusten hos folk... =)

Hur skulle ni lösa följande färgval där siten ska handla om/rikta sig till:

* Siten ska sälja BILAR (ex en bilhandlare)
* Denna site riktar sig till TJEJER

En tydlig krock mellan vad tjejer upplever som bra och hur en "bilsajt" brukar se ut.

Nå, några förslag?? =)

Själv så skulle jag nog satsa på ljusa färger, vitt och grått och nån mer färg eller beige.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Såg att tråden var lite gammal men kände att jag behövde göra ett inlägg... :)

Jag tror att tjejer är mer visuella rent generellt. Vi tilltalas av estetik, harmoniska sidor.
Tror inte att det finns några direkt färger att undvika, det beror på hur man använder dom och vart man fått dom, ifrån även om jag misstänker att svart inte är en toppenfärg att använda på en sida som riktar sig till just tjejer.

Jag bygger nästan alltid mina sidor runt en bild. Sedan plockar jag färger från den bilden.
Ett snabbt, dock tydligt, exempel på det finns i mitt exempel i denna tråd: honung

Jag ser det på samma sätt som att inreda ett rum, färger som harmoniserar skapar ett genomtänkt intryck.

Men...ja...sedan är varje sida en sida för sig.
Har aldrig förstått mig på personer som skapar samma sida om och om igen med samma färger och utseende, fast med olika innehåll. Sidans utseende och färgval ska tilltala målgruppen, oftast både kvinnor och män...och då krävs det variation.

:)

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Såg ännu ett tydligt exempel på hur man plockar färger för text (i detta exempel) från en bild.

Nya IKEA-katalogens framsida.
Den gröna texten, två olika nyanser, är hämtade från de gröna växterna.
Den mörkt brunröda på "IKEA" är hämtat från de små, små rödbruna blommorna på tavlan längst till höger ovanför sängen.

När man plockar på det viset, så ser det man jobbar med nästan alltid genomtänkt ut. Antagligen är det så att läsarna inte ens reagerar på varför det ser just genomtänkt ut (jag är ju yrkseskadad uppenbarligen) men eftersom saker (färger och bilder) passar väl ihop blir också helheten mycket trevligare.
Detta funkar även för webben.

Dessutom är det otroligt lätt att byta färgtema på tex en sida om man följer denna enkla princip. Ny bild = plocka nya färger från bild.

Tror det är därför jag ibland kan tycka att sidor utan bilder blir lite kantiga och stela. Det finns ingen tredje nämnare (bildens djup och färger) för att hålla ihop de färger skaparen har valt att använda. Då kan det ibland se ut som en riktig mismatch.

Det var alles... :)

Medlem sedan maj 2001217 inlägg

Kan ju också göra så att man gör en design och anpassar de bilderna man vill ha, såsom att ändra färgtoningen i bilden till en väldigt lätt blå (om man nu har det som grundfärg på sidan) Även om det kanske inte gör så stor skillnad på själva bilden i sig så kan det göra världens skillnad när den väl kommer på sidan.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)