Vi har ett projekt där vi ska göra en lösning åt en kund som ska vara handikappanpassad.
Jag har en del frågor och funderingar kring det som jag hoppas Web-Tor och andraq som har erfarenhet av det här kan svara på. :)
En första fråga är hur man ska göra med bilder som endast är med för layout/positionering (t.ex. transparenta giffar). Man vill ju gärna att blinda med talsyntes endast ska hoppa över dessa.
Ska man då ange alt="" eller inget alt-attribut alls..?
Är det inte så att anger man inte alt-attribut så läses bildens namn upp (t.ex. trans.gif)?
En andra fråga. Hur visar man tydligast olika nivåer i en meny?
T.ex. om man har en huvudmeny där det sen vecklas ut undermenyer indenterat. Bilnda ser ju inte att det är indenterat. Hur gör man då för att markera att det är en undermeny?
Har du inte tillgång till en webbläsare med talsyntes så testa sidan i Lynx.
Vad gäller alt-texter på bilder som inte föreställer nåt så går det bra med alt="".
W3C arbetar med nåt som heter Web Accessibility Initiative (WAI) som handlar om bl.a. handikappanpassning av webbsidor. Det är ett ganska digert material med där finns en hel del att hämta.
En andra fråga. Hur visar man tydligast olika nivåer i en meny?
T.ex. om man har en huvudmeny där det sen vecklas ut undermenyer indenterat. Bilnda ser ju inte att det är indenterat. Hur gör man då för att markera att det är en undermeny?
Fan va krånglig du ska vara då! :e
Det du vill göra är verkligen inte lätt. Jag kolla på https://www.funkanu.se för dom måste väl vekligen ha tänkt på sån? Nähä! Det var helt omöjlig att se vad som var huvudmenyer och undermenyer.
Jag är inte hundra på vad standarden säger men kan du inte använda title="" på dina länkar?