Skillnaden är att formellt ;) så måste värdet på ett ID vara unikt inom hela dokumentet (oavsett vilken tagg det kopplats till), medan ett och samma värde på CLASS kan kopplas till en eller flera taggar.
Jodå... om man vill ha ett utseende på sidan för bara ett specifikt element (t.ex. sidfot, navbar) så kan man mycket väl använda id, eftersom man då ger läsaren av koden en bättre ide om vad som händer. Dessutom är det ju viktigt för dhtml et.c..
------------------ You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Du kan ju också ha både class och id som attribut i samma tagg och på så sätt kan du lägga all formatering i en extern CSS-fil och ändå styra utseendet för en viss, speciell, tagg (ibland vill man slippa en massa style="..." attribut i HTML-koden ;) )
Jag ser CLASS som "author defined semantics", alltså saker som man egentligen vill ska finnas med i HTML men som inte finns (ännu). Tex:
<header>
...finns ju inte i HTML4, så istället använder jag
<div class="header">
ID ser jag som en identifierare man kan länka till eller hämta från DOMen med javascript eller CSS. Därför tänker jag mer på "URI design" när jag använder ID, och på "semantik" när jag använder CLASS. Det betyder att jag använder engelska namn för CLASS och svenska namn för ID (om sidan är på svenska).
Men det finns ju inget "rätt" och "fel"... :)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e