Sen har jag fyra andra lager, ett för loggan (#logo), ett för menyn (#nav), ett för innehållet på sajten (#content) och ett för en högerspalt på sidan (#sidebar).
Det som inte fungerar, är att om jag visar fler än sex tumnaglar (för Opera7) och fler än nio tumnaglar (för Firefox) i lagret #content, så skjuts hela sidan några pixlar åt vänster. Visar jag färre tumnaglar än ovan för respektive webbläsare, så fungerar det hela. I IE6 så fungerar allt perfekt oavsett hur många tumnaglar jag visar.
När du får för många bilder på sidan tvingar du fram en scroll-list. Denna scroll-list gör att den tillgängliga ytan blir ca 16px mindre, så allt som är centrerat eller positionerat efter högerkanten förskjuts 8px till vänster.
IE visar alltid en scroll-list, oavsett om den behövs eller inte.
Jag kan inte tänka mig att man vill att det ska fungera på något annat sätt.
Nu återstår bara att koda runt det hela så att det fungerar bra. Tips på det tills vidare? Man borde kunna använda sig av CSS för att säga åt att en scrollbar alltid ska synas.
På sidor jag har gjort där samma fenomen uppkommer struntar jag helt i det, eftersom jag tycker att Firefox gör vad man kan förvänta sig att den ska göra. Om det inte finns anledning att ha en scroll-list visar den ingen, helt enkelt.
Det du kommer att få problem med ifall du ha fram en scroll-list oavsett innehållets längd är att det inte finns någon motsvarighet till overflow-x och overflow-y i Opera eller Firefox, som det finns i IE.