webForumDet fria alternativet

Varning: Canon-kameror fungerar inte!

Fotografering

4 svar · 563 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

I november köpte jag min Canon Powershot A60-kamera från Pixmania.com. För cirka en vecka sen började kameran strula, och rätt som det var fick jag ett otrevligt error i kameran: e18. Jag vet inte hur problemet uppstod, det tyder av Google-sökningar på att det är ett tillverkningsfel från Canons sida, fast Canon vägrar att åtgärda problemet oavsett garanti eller ej. :x

Berörda kameror är tydligen alla Canons digitala diton.

Jag skulle härmed alltså vilja utfärda en varning för dem som planerar att köpa en Canon-kamera. Gör en Google-sökning på canon e18 och läs. Inte trevlig läsning. :l Google-sökning.

Själv ska jag ta kontakt med supporten på Pixmania och se vad de kan göra. Har dock inga förhoppningar efter allt jag läst på nätet.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

hej, du har kanske redan läst detta.. :) men men..

Error Code "E18" (Lens unit/Lens barrier error)
When a camera error occurs, an error code like "Exx" will be displayed, where the x's represent numbers.
The "E18" error code indicates an error that involves the lens unit or lens barrier. Or it may appear if you apply pressure to the area surrounding the lens while handling the camera.

Solution
Check the following when you operate the camera to avoid applying pressure to the lens and surrounding area:
_
- Hold the camera so that your fingers do not touch the lens unit when you are shooting.
- Make sure the camera is off before you put it back in the soft case.
_
If you cannot clear the error code by turning the camera off and then on again, or if the error code is displayed frequently, a camera malfunction may have occurred.
Please contact the retailer where you purchased the camera or the nearest Canon service center.

http://www.powershot.com/ciw/ppg/PowershotA60.html

Låter ju konstigt att canon inte vill åtgärda det när de i sina supportdokument hänvisar till återförsäljare/canon center.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Re: Varning: Canon-kameror fungerar inte!

m_soderlund skrev:

Canon vägrar att åtgärda problemet oavsett garanti eller ej. :x

Har du varit i kontakt med Canon? Eller refererar du bara till vad du har läst på några sajter?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har som tur är aldrig råkat ut för det felet. Det vore intressant att få veta hur många Canon-ägare som har drabbats. En sökning på internet ger ju bara svaret att åtskilliga tusentals människor har klagat på detta. Men ingen har ju framhållit hur hans egna kamera är fri från just detta fel.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag har läst det där, mwin. Tack för tipset ändå! :)
Kameran är dysfunktionell, tyvärr.

300 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)