Jag har tänkt mig att denna höst försöka införskaffa mig en digitalkamera, för max 2000 kronor. (Priset får inte gå så fasligt mycket över..)
Jag har kollat lite på Pricerunner och hittat bland annat Olympus C-220 och Canon Powershot A60 - två kameror som jag tycker verkar ganska prisvärda, speciellt som de också har fått ganska höga kundbetyg.
Vad jag nu undrar är:
- vilken av de ovanstående kamerorna skulle ni rekommendera
- vilka kameror skulle ni rekommendera i stället för någon av ovanstående (kameror som är i samma prisklass)
- gör det något att effektivt antal pixlar är 2 MP eller under?
Helst ska kameran också vara smidig att ha med sig lite överallt. Den ska rymmas i en hyfsat rymlig ficka. ;)
Där skulle jag definitivt välja Canon A60. Kortare närgräns och möjlighet till manuell fokusering, vilket Olympus C-220 saknar. A60 känns överlag lite mer avancerad än C-220, dock är den ju en dryg femhundring dyrare. Just de två sakerna är det jag mest saknar på min digitalkamera.
2 Mpixel ger bilder med en upplösning av 1600x1200. Det räcker långt så länge man har bilderna på datorn eller skriver ut mindre papperskopior (har framkallat bilder på 18x13 cm från min 2 Mpixel-kamera med mycket bra resultat). Givetvis är ännu högre upplösningar att föredra om man vill kunna beskära sina bilder och/eller göra stora utskrifter. Men det kan nog bli svårt att hitta en bra kamera med mer än 2 Mpixel under 2000 kr.
Nikon Coolpix 775 ligger också i samma prisklass. Eller Minolta Dimâge X20 om du vill ha en liten kamera.
Det verkar onekligen så att Canon Powershoot A60 verkar något att ha. :D Dock verkar det som att batterierna är ett minus - 4 AA-batterier håller väl inte så lång tid, är jag rädd för.. :( Dessutom verkar kameran ju inte vara av det mindre slaget, och jag vill ju ha en kamera som jag kan få plats med i fickan, överallt, när som helst... Jag vill också att batterierna ska kunna räcka en stund.
Men trots det så verkar den vara något att tänka på.
Har ni fler tips på kameror i samma prisklass och som är små, men ger bra bilder och bra funktioner? :D
Dock verkar det som att batterierna är ett minus - 4 AA
Fördelen med AA-batterier är att du kan knalla in i närmsta butik och köpa nya om kameran slocknar. Jag har 4 AA i min Olympus 3020z och har inte upplevt några problem med batteritiden. För säkerhets skull har jag alltid mig med minst två uppsättningar batterier när det är något viktigt som ska fotas. Nu har jag ingen erfarenhet av A60 men jag skulle tro att batteritiden är helt acceptabel.
Jag kör 4xAA i min Finepix S602 och de håller riktigt bra både vid normalt men också lite hårdare användande(filmning, användning av stor display osv). Om du dessutom köper återuppladdningsbara och kör med två sådana set så har du lugnt så du klarar mig.
Vill du ha en liten kamera för samma pris får du tyvärr tulla på både funktioner och bildresultat. Minolta Dimâge X20 som jag nämnde i ett tidigare inlägg kostar enligt Pricerunner 2020 kr på billigaste stället och är väldigt liten och smidig. Tyvärr är det ju också så att den tar sämre bilder och har färre funktioner än t ex Canon Powershot A60.
Ville också ha en liten kamera när jag köpte min Ixus, men nästa gång jag köper en kamera kommer jag inte bry mig lika mycket om storleken. Även om den är ganska liten är den ändå jobbig att ha i fickan "jämt".
Annars kan det kanske vara ett alternativ att köpa en begagnad kamera? Med tanke på hur fort utvecklingen går borde det finnas många som vill uppgradera.
/r
Det där med att köpa begagnat kanske inte var så lyckat. Kollade lite snabbt och många vill ju ha ut nypriset för sina gamla digitalkameror. Hittade bara en annons där annonsören inte var sinnessjuk i den bemärkelsen: http://www2.blocket.se/view/1516708.htm?l=0&c=1