LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggHar börjat fundera över om jag ska börja spela gitarr/elgitarr, ta lektioner och sånt där. Nu undrar jag (av er som vet) om det är JÄTTESVÅRT, lagom SVÅRT, (som det mesta annat man lär sig) eller JÄTTElätt??? Om man vill bli bra men ändå få sig en riktig utbildning, räcker det med att gå på lektionerna då eller ska man gå på musikgymnasium eller linkande??
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inläggDet beror på om man har lätt för det eller inte ;) Man behöver inte alls gå på musikgymnasium, det finns massor med musiker som inte tagit en enda lektion i hela sitt liv och som är otroligt skickliga. Enda undantaget är väl om man ska studera klassisk musik eftersom det ingår mer än att bara spela (musikhistoria, tolkningar av stycken etc). Jag har tagit både gitarr- och pianolektioner och hade lätt för båda egentligen, men tyckte det var jobbigt att ha en lärare bredvid som sa åt mig hur jag skulle spela! Lycka till :e
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inläggSom sagt, det beror på hur lätt du har att lära dig. Men utifrån min erfarenhet (11år akustisk, el och klassisk gitarr i musikskola och fritid) så kommer du att nå målet snabbast om du har en lärare som kan förklara musikteori (gehörs och musiklära), samt kan visa dig hur du skall spela.
Visst självlärning i all ära, du kommer en bra bit på vägen (dock lite saktare), men binder dig till att inte bli så jätteduktig som du kunde blivit om du blivit "korrekt" lärd. ;)
Lycka till, du får lägga ut lite alster här när du har kommit en bit. ;)
Det är inte så jättesvårt. Har flera totalt omusikaliska kompisar som lärt sig spela ;)
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Muzzafarath skrev:
Det är inte så jättesvårt. Har flera totalt omusikaliska kompisar som lärt sig spela ;)
Vad är då definitionen av att kunna spela? ;)
MmarjaMedlem sedan mars 2003580 inlägg Jag har spelat akustisk gitarr i nio år och elgitarr i fem år. Jag har tagit lektioner hos kommunala musikskolan och sen på musikprogrammet på gymnasiet. Jag tror säkert att du kan lära dig själv, det finns bra böcker, videos mm att köpa. Men det går nog lättare om du tar lektioner, det kommer ju dock att kosta endel. Det är svårt att säga om det är svårt eller lätt att lära sig. Det beror ju på vad du vill kunna. Enklare komp, tex för att kompa sig själv när man sjunger är ju inte som himla svårt att lära sig, det är ju mest att träna ackord. Men vill du spela 20 minuters solon behövs ju mer träning. Sen beror det ju på hur mycket tid du är villig att lägga ner på övning. Lycka till!!
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggTackar alla för era tips, svar etc.
Ska försöka börja spela så fort som möjligt.
Samtidigt en annan fråga: jag är 15, det är inte för sent att börja?
du får lägga ut lite alster här när du har kommit en bit.
Självklart ;) , något annat är ju INTE tänkbart :e !
Aj, just ja, något bra nybörjarmärke på elgitarr?
Finns en akustisk i hemmet, att starta med, men sedan kunna ta elgitarr.
MmarjaMedlem sedan mars 2003580 inlägg Det blir aldrig försent! Min mamma började spela för ca tre år sedan när hon vad 42 och hon är verkligen fast i det nu. Spelar hela tiden.
Märke. Hmm. Det beror på hur mycket du har råd att lägga ut. Personalen i musikaffären är bra på sånt. Själv köpte jag ett paket med elgitarr och förstärkare från Peway för 2000:- inte världens bästa gitarr men den duger för upplärning.
Fender har ett lågbudgetmärke som heter Squier. Om du har tur får du tag på ett bra exemplar och då kan det låta helt okej.
Det är dock bra att lära sig spela akustisk gitarr först, det har i alla fall hjälpt mig. Lägg lite tid på att lära dig grunderna i gitarrspel ordentligt från början, det har du nytta av senare. Du behöver absolut inte gå på något musikgymnasium för att bli duktig på musik.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggsjälv föredrar jag privatlärare framför kommunalan musikskolan. förstås dyrare men kommunala musikskolan är inte alltid helt topp i alla kommuner =/
Jag gick i den kommunala musikskolan och hade en kanonduktig lärare.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggjag menade förstås inte alla, utan över lag. det är bara vad jag själv upplevt och hört från en rad andra. men för nybörjarinlärning så är det väl perfekt.
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggWeeeeee! Idag fick jag känna på att spela elgitarr :) :e ! Skitkul och nu sitter jag och övar in det lätta introt i Smoke on the water på en akustisk :e
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Lofberg skrev:
Weeeeee! Idag fick jag känna på att spela elgitarr :) :e ! Skitkul och nu sitter jag och övar in det lätta introt i Smoke on the water på en akustisk :e
Nice :) Lycka till i musikens underbara värld :e
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggTackar basse...någon som vet var man kan få tag i riff-papper på internet? Skulle vilja lära mig lite fler än Smoke on...
ankathMedlem sedan jan. 2003270 inlägg
Lofberg skrev:
Tackar basse...någon som vet var man kan få tag i riff-papper på internet? Skulle vilja lära mig lite fler än Smoke on...
the On-Line Guitar Archive
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg har spelat i 3dagar nu, det känns faktist helt ok. kan ta ut dom vanligaste ackorden, C, D, Em, A och g utan problem och plocka vissa låtar.. enligt mig är det lätt, behövde bara att en kompis förklade lite för mig i början
RrozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg har man god taktkänsla är det ganska lätt till en början. men man kommer till en platå och därefter behöver man lägga ned en hel del jobb om man vill bli bättre.