Jag är villig att betala en rimlig skatt om det går till ändamål som är meningsfulla, exempelvis jukvården och dess undersköterskor. Tycker även att de som har det bättre ställt ska betala en liten slant mer i skatt, än de som för tillfället har en sämre inkomst.
Dock har min entusiasm för att betala skatt minskat på senare tid, då man uppenbarligen inte får så mycket för pengarna, utan istället satsas våra surt förvärvda skattepengar på helt fel områden, enligt min mening.
Det är inte skatten det är fel på.
Den är på gränsen som den är.
Det är fördelning och förvaltningen som är felaktig.
Ta gärna fram en siffra som säger hur många procent av skatteintäkterna som går just till Sköterskelöner.
Det vore intressant.
Sedan kan vi diskutera vad en (1)% i skatt skulle göra!
Men de som har en högre inkomst betalar väl redan idag mer skatt?
Bara "övre medelklassen". Företagare, miljonärer och andra personer med stor förmögenhet slipper undan väldigt mycket skatt genom skatteplanering och avdrag.
H&M ägaren betalar exempelvis ingen förmögenhetsskatt på sina aktier i H&M, vilket är aningen märkvärdigt, då medelsvensson skulle tvingas betala förmögenhetsskatt om de ägde aktier för exempelvis 3 miljoner i H&M.
Tant Agda som bor i sitt barndomshem i skärgården måste nu betala förmögenhetsskatt på sin fastighet, eftersom värdet på fastigheten nu stigit så pass mycket då det blivit populärt att bo i skärgården. Förmögne statsministern Göran Persson betalar ingen förmögenhetskatt för sin gård som han nyligen köpt för miljontals kronor, utan får istället 90.000:-/år i bidrag från EU. Detta då gården inte räknas som en fastighet, utan som ett småföretag.
Men de som har en högre inkomst betalar väl redan idag mer skatt?
Ja och Nej :)
Det beror helt och hållet på hur mycket du tjänar, är du riktigt rik så betalar många mindre skatt än vad du och jag betalar, eftersom de har råd att skatteplanera.
Ta GP's gård som han köpte för 11-12 Miljoner, tror du han betalar fastighetsskatt på den? Nope, han kommer hyra ut mark och ladugårda och kommer att uppge att det bedrivs jordbruk (eller vad du nu hette) på den, och där med är man befrida från fastighetsskatten.
En vanlig svensson betalar ca 67% av sin inkomst i skatt. Alltså iprincip så kan man säga att man jobbar för staten: Måndag, tisdag, onsdag och halva torsdagen. Torsdag eftermiddag och Fredag jobbar man för sig själv. De flesta höginkomstagar ligger någonstans runt 70-75% i skattetryck.
Så att höja skatten är inte lösningen på statens dåliga finanser. För att citera Dr Phil. "Man löser inte ekonomiska problem med pengar" :)
hur ska man göra för att få upp lönerna för dessa inom vården, dom som är själva ryggraden i vården...
Det blir svårt, tyvärr. Höjer du lönen för en undersköterska, så vill även sjuksköterskor, specialsjuksköterskor, underläkare, AT-läkare och överläkare även de ha högre lön, då trappstegen annars blir ojämna.
Höjer du exempelvis undersköterskornas lön med 3.000:-/mån så är de snart ifatt sjuksköterskorna i lön, och då vill sjuksköterskorna ha mer i lön, då de tycker att de ska tjäna på att utbilda sig.
Vill du ge undersköterskorna högre lön, måste du ge högre lön till samtliga anställda inom sjukvården, och det blir svårt att få igenom, tyvärr.
Låta läkarna göra det de ska och låta andra vara skrivmaskin?
:e
Det är rätt kul det här med läkare, dom klagar på att dom har så mycket att göra, men det är dom själva som har fixat det med hjälp av sitt fackförbund...
Om man kollar hur dom olika grupperna jobbar så ser det ut så här...
Vårdbiträden är vårdbiträden...
Undersköterskegruppen jobbar ner mot Vårdbiträden och upp mot Sjuksköterskor...
Sjuksköterskor, kan jobba ner mot Uskor, men under protest. Samt att dom jobbar upp mot Läkarna...
Läkarna, tja dom är bara läkare och vill inte befatta ig med saker som är under deras kompetens....
En rolig sak jag lärde mig under min utbildning, det var det att dom ville ta bort Vårdbiträden och undersköterske gruppen.
Dom som bestämmer ville ha Sjuksköterska som lägsta utbildning för att jobba i vården....
Plugga i ett par år för att sedan hamna på ett ålderdomshem och torka skit...
Ni kan ju tänka vad deras fack sa när dom fick höra det... :L
hur ska man göra för att få upp lönerna för dessa inom vården, dom som är själva ryggraden i vården...
Det blir svårt, tyvärr. Höjer du lönen för en undersköterska, så vill även sjuksköterskor, specialsjuksköterskor, underläkare, AT-läkare och överläkare även de ha högre lön, då trappstegen annars blir ojämna.
Då tycker jag att det låter som om det är något jämrans fel på trappstegen.
Men om en undersköterska skulle få nästan lika mycket i lön som en sjuksöterska, vem skulle då ta studielån och plugga i flera år för att bli sjuksköterska? Trappstegen som baseras på lön i relation till utbildning, måste tyvärr finnas, även om trappstegen tyvärr blir allt större och större i dagens samhälle.
Men om en undersköterska skulle få nästan lika mycket i lön som en sjuksöterska, vem skulle då ta studielån och plugga i flera år för att bli sjuksköterska? Trappstegen som baseras på lön i relation till utbildning, måste tyvärr finnas, även om trappstegen tyvärr blir allt större och större i dagens samhälle.
Jag menar ju inte att de inte ska finnas eller vara obefintliga. :)
Självfallet inte.
Jag menar bara att jag tycker att det låter som om de är för stora.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e