He he, det märks att du inte har körkort. ;)
Varför säger man att man inte får köra om på insidan när man kör bil? Det är ju precis där man ska köra om!
Utsidan måste ju vara den som är från vägen, inte den som är mot vägens mitt?
10 svar · 488 visningar · startad av Mr. N.
Varför säger man att man inte får köra om på insidan när man kör bil? Det är ju precis där man ska köra om!
Utsidan måste ju vara den som är från vägen, inte den som är mot vägens mitt?
solbulle skrev:
Det är bara om du har minst två körfält i samma färdriktning som du numera får köra om på vilken sida som helst, om det nu var det du menade. Om det bara är ett körfält i endera riktningen, då får man bara köra om på vänster sida, den sidan som många brukar kalla utsidan. Jag tycker det är bra att de inte har uttryckt det som insida/utsida i lagtexten, utan använt begreppen höger/vänster, för jag håller helt med Mr. N. om hur tokigt det låter. Alltså har jag ingen förklaring till varför insidan kallas för utsidan, och tvärtom.
Jo, eftersom jag (märkligt nog :OO) klarat både teoriprov och uppkörning utan problem för mer än ett år sen så vet jag var man får köra om och inte, men tack ändå UlfT.
Frågan var varför det heter insidan när det är så på utsidan det går att komma och har ingenting med själva bilkörningen att göra.
Mr. N. skrev:
Jo, eftersom jag (märkligt nog :OO) klarat både teoriprov och uppkörning utan problem för mer än ett år sen så vet jag var man får köra om och inte, men tack ändå UlfT.
Piken var inte menad åt dig. ;)
UlfT skrev:
Mr. N. skrev:
Piken var inte menad åt dig. ;)
Nej, jag vet, men jag lyckades inte få fram att jag inte hade retat mig på dig på något bra sätt...
Det jag syftade på är det faktum att insidan är mot vägens kant, utsidan är, iofs som Mr N skriver, inåt mitten av vägen.
Eller? Inte har jag fel där? (Läste era inlägg lite bättre.)
Visst är det alltid så att insidan är bilens högersida. Jo, banne mig...
Svårt ämne, men vi får nog finna oss i det språkbruk som gäller även om det faktiskt låter fel när utsidan avser inåt på vägbanan.
Fortfarande används ofta begreppen O/S och N/S i engelskan där O/S (off side) avser sidan längst bort från föraren och N/S (near side) sidan närmast föraren.
Engelmännen utgår från att alla bilar är högerstyrda och anger därför glatt O/S och N/S i instruktionsböcker för bilaknutna produkter som exporteras över hela världen:OO
solbulle skrev:
Visst är det alltid så att insidan är bilens högersida. Jo, banne mig...
Det är ju så man brukar använda orden i det fallet. Frågan är bara varför? Det är ju inte logiskt för fem öre! Det är ju ungefär som om man skulle kalla området utanför ytterväggen av ett hus, för husets insida, medan det som är innanför väggarna, är husets utsida! Allt blir helt bakvänt.
Jag fattar inte vad ni snackar om... När nån kör om på min högersida svär jag över att puckot kör om på utsidan, men det kanske bara är jag? ;)
Hur som helst har jag inte sett nån standardiserad vokabulär i fallet. :e
Men när det gäller att köra om på flerfiliga vägar - har det inte nåt att göra med trafikrytm och hastighetsbegränsningar också? Jag har inte fått kläm på det, så jag ger helt sonika fan i att köra om till höger. :e