webForumDet fria alternativet

Receptdags!

Mat & dryck

28 svar · 1 388 visningar · startad av marja

Medlem sedan mars 2003580 inlägg
Frågan#1

Jag älskar att laga mat och att baka. Så nu tänkte jag dela med mig av några recept och hoppas att ni också kan dela några av era favoriter.

Jag börjar med lite tilltugg (receptet har jag snott, men gott är det i alla fall :) ).

Bacontzatziki.

3-4 portioner

1 paket bacon
2 dl matlagningsyoghurt
1 gurka
1 vitlöksklyfta
½ tsk salt
Vitpeppar

Strimla baconet och knaperstek det, låt det sedan svalna på en bit hushållspapper. Pappret suger upp överflödigt fett. Skala och riv gurkan grovt, lägg den på en tallrick och strö över saltet, låt det ligga i 10 minuter. Sedan kramar du ur vätskan ur gurkan och blandar den med yoghurt, bacon och pressad vitlök. Smaksätt med vitpeppar och eventuellt lite mer salt. Servera med bröd, själv hade jag vitlöksbaguetter till.

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Asgod milkshake:

Massa VANILJglass
Tillräckligt mycket fruktsoppa
Lite mjölk

Mixa allt och drick! ;) :e

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

En favorit

500 gram Falukorv skivas och läggs i en eldfast form så att botten täcks.

En burk vita bönor i tomatsås öppnas och innehållet hälls över falukorvskivorna så att de täcks.

400 gram mjukost grevé eller annan välsmakande sort blandas med en burk Campbells champinjonsoppa. Blandningen är trögrörd så ansträng dig lite extra. Smeta ut blandningen över hela ytan.

Ströbröd hälls i ett tunt lager över det hela.

Sätt in formen i ugnen i 175 graders väme och vänta 25 minuter så får du en välsmakande måltid.

Småfranska

50 gram jäst
7,5 dl ljummet vatten
1 msk salt
1 msk honung
1-2 msk olja
2 liter mjöl

Smula ner jästen i en bunke, lägg i salt och honung. Häll på lite av vattnet och rör tills jästen lösts. Häll då i resten av vattnet, oljan och nästan allt mjöl. Arbeta samman degen och knåda den sedan ordentligt i fem minuter. Arbeta samtidigt in det sista mjölet. Dela sedan degen i ca 20 lika stora delar och forma dem till runda bullar. Doppa eventullt ovansidan i lite mjöl, detta ser proffsigt ut. Ställ bullarna på smorda plåtar och låt dem jäsa 20-30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter i 225-250 graders värme.

Och färdiga ser frallorna ut så här:

smafralla.jpg
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Kul tråd!

Jag bakade en blåbärs- och hallonpaj till frukost i dag:

Pajformen:
150-175 g smör/marg.
3/4 dl socker
3-4 dl vetemjöl
1 äggula

Fyllning:
0,75 l blåbär (Jag brukar använda två djupfrysta hallon/blåbär-paket, tinade)
½ dl socker
1 msk potatismjöl

Blanda samman allt till pajformen till en deg. Jag brukar ha i en tsk vanlijsocker för att pajen ska dofta lite. Kavla ut degen (Använd mjöl! Annars fastnar degen i antingen bakbordet eller kaveln) och lägg den på en smord pajform. Spara gärna lite deg till remsorna som ska läggas över pajen. Förgrädda pajformen i ugnen i ca 10 minuter på 200° C.
Under tiden kan man förbereda fyllningen :) Låt all överflödig vätska rinna bort från bären. Blanda ihop socker och potatismjöl och häll sedan i bären. Blanda ordentligt! :)
Ta ut pajformen och häll ner fyllningen. Lägg på remsorna och pensla gärna det med lite uppvispat ägg. Lägg sedan tillbaks pajen i ugnen och grädda den i ca 20 minuter (beroende på vilken ugn du använder).

Jag brukar servera med vaniljsås. Men vissa använder grädde eller glass. Ska kanske testa det någon gång :)

Mina klasskompisar tycker att jag är lite unik. :P En kille som gillar att programmera och att baka, som är intresserad av den senaste tekniken och trafikflyg. Härlig blandning, eller hur? ;)

Mer recept kommer... :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ta mig inte på allvar... någonsin.

Typisk helgmat för mig, hemlagad pizza. Du behöver:
1 st Grandiosa (Big One)

Grädda i mitten av ugnen mellan femton och tjugofem minuter i 220 grader, vänta tills osten blir gyllenbrun. Mumma!

Ungefär hit sträcker sig mina matlagningskunskaper, men jag fick VG i hemkunskap. ;)
Zwery Zen, vad fick du för betyg? §jr

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Re: Ta mig inte på allvar... någonsin.

Mr. N. skrev:

1 st Grandiosa (Big One)

Grädda i mitten av ugnen mellan femton och tjugofem minuter i 220 grader, vänta tills osten blir gyllenbrun. Mumma!

Ungefär hit sträcker sig mina matlagningskunskaper, men jag fick VG i hemkunskap. ;)

Helt klart den bästa :)
Du glömde dock att kasta på ett tunt lager med curry när den var klar!

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Mr. N. skrev:

För er andra kan jag berätta att jag bara fick G i hemkunskap. Att Mr. N. fick VG i hemkunskap och jag G är en av de mest orättvisa saker som någonsin hänt. x(
Jag lagade en mycket uppskattad köttfärssås igår, hemligheten med den är att ha en tesked Sambal Oelek i den.
Hur ofta lagar du mat som inte är halvfabrikat till familjen N.?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Man tar tunna skivor av kalvkött (lövbiff), lägger på rökt skinka av eget val.
Rulla ihop och fäst med tandpetare.
Krydda med salt och peppar.
Bryn dom snabbt i en stekpanna.
Låt dom sedan bräseras i vitt vin...

När köttet är klart, red av skyn till en god sås.

Serveras med klyftpotatis.

Glöm inte att ta bort tandpetaren... ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

obelix skrev:

Man tar tunna skivor av kalvkött (lövbiff), lägger på rökt skinka av eget val.
Rulla ihop och fäst med tandpetare.
Krydda med salt och peppar.
Bryn dom snabbt i en stekpanna.
Låt dom sedan bräseras i vitt vin...

När köttet är klart, red av skyn till en god sås.

Serveras med klyftpotatis.

Glöm inte att ta bort tandpetaren... ;)

Prova att lägga i en bit gorgonzola i varje rulle :p

Mr. N. skrev:

1 st Grandiosa (Big One)

Häll på lite oregano 10 minuter innan du tar ur pizzan är ugnen. Mmmmm :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Theon skrev:

En favorit

500 gram Falukorv skivas och läggs i en eldfast form så att botten täcks.

En burk vita bönor i tomatsås öppnas och innehållet hälls över falukorvskivorna så att de täcks.

400 gram mjukost grevé eller annan välsmakande sort blandas med en burk Campbells champinjonsoppa. Blandningen är trögrörd så ansträng dig lite extra. Smeta ut blandningen över hela ytan.

Ströbröd hälls i ett tunt lager över det hela.

Sätt in formen i ugnen i 175 graders väme och vänta 25 minuter så får du en välsmakande måltid.

Jag är ledsen men det där låter verkligen inte gott.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Quid skrev:

Jag är ledsen men det där låter verkligen inte gott.

Ytterligare en oinvigd som missat denna extremt godartade smakupplevelse :stud

Laxsås och potatis

ca 3 personer

Ett paket gravad lax (250 gram tror jag det är i ett sådant paket)
Lätt creme fraishe
Grädde
Färska kryddor: dill, persilja, gräslök
Lite salt
Vatten

Värm en stekpanna och klicka i creme fraishe, ungefär 3-4 matskedar, häll i en skvätt grädde och rör ihop. Hacka kryddorna och rör ner. Om såsen blir för kompakt, späd med lite vatten. Strimmla laxen och lägg i, salta eventuellt lite, men kom ihåg att laxen redan är väldigt salt. Servera med kokt potatis och kanske lite sallad.

Medlem sedan juni 2001340 inlägg

Supergoda kakor att bjuda på :)

Vaniljgömmor 15 st

100 g smör
2,5 dl mjöl
¾ dl socker

Fyllning:
2 dl vaniljkräm (ev. 1 dl sylt)
Gör vaniljkrämen av pulver-Marzán-sås, som du blandar dubbelt så tjock - står på paketet hur man gör.

Så här gör man:
Ugn 200 grader. Hacka ihop smör, mjöl, socker till slät deg. Trilla till en rulle som skärs i 30 lika stora bitar. Platta till 15 av dem och tryck fast i aluminiumformar. Klicka på kräm o ev.sylt, (eller lägg i 5-6 blåbär i varje kaka etc) platta till resterande degbitar o lägg som lock. Tryck ihop kanterna lite grand. Grädda i ca 15 min.

tjejmedhund: Hur stora ska aluminiumformarna vara? :)

Medlem sedan juni 2001340 inlägg

Aluminiumformarna ska vara i 'normal-muffins-form-storlek' ...tror de kallas mazarinformar ibland i affären (men det ska alltså vara runda, inte ovala - annars får man nog dubbla receptet).

Nu när jag tänker efter brukar jag sällan få det att räcka till 15, utan snarare 11-12 st...för det är svårt att få 'locken' att räcka till annars!

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

En gång i tiden hade vi wF-recept...det kanske är dags att öppna det igen? Bråka lite på Rikard SirPeter och patrik så kanske ni får igång nånting... :)

Namninsamling! :i (wF-recept=IT-inriktat? :p)

Hmm...vad ska vi hitta på idag då? Får nog bli lite sött:

Sega Dumlemuffins.

ca 12 st.
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smör
Dumlekola

Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt smält smör. Rör försiktigt till en jämn smet. Fyll formarna till drygt hälften, lägg i en Dumlekola i varje form. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)