Har inte magen börjat göra uppror?
För ett tag sen hade jag sur mjölk hemma. Istället för att hälla ut den så gjorde jag ost och sockerdricka av den.
Instruktioner
Mjölken ska precis ha klumpat sig. Ska du pröva detta själv, ställ ett paket på surning. Ungefär vid bästföre-datumet så kommer mjölken börjar smaka lätt surt. Då är det ännu för tidigt. Kolla varje dag och när den är tjock så är det dags.
om den inte har tjocknat ännu, kan du troligen skynda på processen med en skvätt citron, men det påverkar ju också smaken förstås.
Häll upp mjölken i en kastrull och låt sjuda på medelvärme i c:a en minut efter att den kokat upp. Mjölken kommer då att ha separerat sig till en klar vätska och en ostig massa.
Massan kan du lägga i en sil, eller bättre ett kaffefilter så den får rinna av tills vidare.
Det lustiga är nu att du har separerat de två ämnen som gör att folk inte tål mjölk. Vätskan innehåller mest vatten och mjölksocker(Som inte laktosintoleranta tål), medans massan mest innehåller fett och mjölkprotein(Som inte personer med mjölkallergi tål).
Massan kan med atörsta sannolikhet ätas av laktosintoleranta, medans vätskan nog inte är nyttig för mjölkallergiker, eftersom den kan innehålla spår av proteinet, som kan ge reaktioner.
Om du tål det, så kan du dricka vätskan varm, den har en söt mild smak. Du kan med fördel göra choklad på den eller blanda i lite honung.
Ostmassan är inte lika god, den har en nästan sträv smak, och är ganska tung och mastig.
Nu borde det komma en slukläm, men jag har ingen! Jag har egentligen ingen anledning att skriva detta, jag kände bara att jag ville dela med mig av en erfarenhet.
Borde denna tråd hamnat i matlagningsforumet? För sent nu iaf!