webForumDet fria alternativet

Frågor rörande störningar i ljudet

Ljud & bild

7 svar · 653 visningar · startad av ampy

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg
Frågan#1

Har en hemmabioanläggning där jag har kopplat in datorn och tv:n till receivern. Receivern har tre audio in-uttag (TV/SAT, DVD & VIDEO). Kan förövrigt nämna att det är två RCA-kontakter (röd & vit) vid varje AUDIO IN-uttag.

Jag har kopplat in tv:n i TV/SAT samt datorn i VIDEO. När jag spelar upp ljud från TV/SAT när datorn är igång blir det störningar i ljudet. Det hörs ett svagt konstant ljud lågt i bakgrunden. När jag kopplar ur datorn från VIDEO-uttaget försvinner detta ljud.

Kan man, på något sätt, förhindra att detta störande bakgrundsljud uppstår? Så att man slipper krypa in bakom receivern och koppla bort datorn från VIDEO-uttaget varje gång man ska se på tv.

För er som är intresserade är hemmabioanläggningen en SONY HTP-1100.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det där låter som jordbrum eller något åt det hållet. Jag hade samma problem i förra lägenheten, men minns inte hur jag löste det... :r
Var det något om jordade/ojordade uttag eller om dator och tv gick på olika säkringar..?

Hur som helst borde den gamle ljudteknikern Bire ha bättre koll på läget. ;)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Som :stefan: säger lite luddigt och mellan raderna så kan det ha att göra med att TV, förstärkare är kopplad till ett vägguttag och datorn till ett annat. Lösning koppla till samma uttag eller om du har möjlighet koppla datorn via ett jordat uttag :)

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Det stämmer att datorn är kopplad till ett vägguttag och tv:n och receivern till ett annat.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att koppla alltihopa till ett vägguttag då apparaterna befinner sig i olika rum.

Tror inte heller att jag har några jordade vägguttag (förutom i badrummet) någonstans i lägenheten.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

ampy skrev:

Det stämmer att datorn är kopplad till ett vägguttag och tv:n och receivern till ett annat.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att koppla alltihopa till ett vägguttag då apparaterna befinner sig i olika rum.

Tror inte heller att jag har några jordade vägguttag (förutom i badrummet) någonstans i lägenheten.

och det jordade vägguttaget i badrummet ligger på 110 volt antar jag också! endast för rakapparater! glöm inte det =)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Lyft BORT jorden från en eller alla apparaterna så blir det tyst!
Har man flera olika enheter kopplade på olika faser så blir det oftast brum..

Medlem sedan feb. 200344 inlägg

Men det behöver inte vara jorden heller, datorer är duktiga på att släppa ut massa junk från sig som man inte vill ha, dvs jobbiga brum. Sen så du att de inte stog i samma rum, och då har du troligen en halvlång kabel som också fixar störningar. Så orsaken kan vara mkt, testa dig fram.

Medlem sedan feb. 200327 inlägg

Det behöver inte vara jordfel utan kan även vara en dålig kontakt på ljudkortet (större sannolikhet om du har liten teleplugg än om du har rca på ljudkortet)...

/fredde

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)