Har min dators högtalarutgång inkopplad till stereon. Har inte varit något problem innan men idag hade jag en elektriker här och jordade uttagen.
Nu kommer det ett väldigt störigt brummade ljud från alla min högtalare när jag har datorn inkopplad till stereon. Brummande är även om jag har Ljud Av på datorn. Men drar jag ut sladden till datorn slutar det.
Hjälp!
Uppenbarligen tycker de flesta datorer INTE om jord då det ger ett brummande i ljudet...
Jorden i en dator är dessutom, vad jag vet, enbart ett skydd utifall den kommer i kontakt med vatten el dyl & därmed kan bli strömförande...
Jag har ALDRIG haft en pryl inkopplad i ett jordat uttag & har heller aldrig haft speciella problem med brum..
Nu finns det visserligen flera anledningar till att det brummar så du kan prova en enkel grej:
Koppla in allt utom strömmen till högtalarna i samma uttag, dra därefter ström till högtalarna från ett annan uttag i ett annat rum.. Funkar det så räcker det med att ta bort jorden från högtalarnas strömsladd...
Men jag skulle lyfta bort jorden från det andra på en gång då det mest troligt är det enda som kommer att hjälpa.
Bumpar upp tråden eftersom jag drabbats av samma fenomen, men det spelar ingen roll om datorn är jordad eller inte.
När jag kopplar upp datorn till förstärkaren, får jag ett lågt, knappt hörbart brum vid radiomottagning.
Kopplar jag in dator/förstärkarfunktionen, blir brummet kraftigt.
Ljudkvaliteten på den musik jag låter gå ut via förstärkaren är bra och drar jag upp volymen till "störa-grannar-nivå", hörs inte brummet, men då uppkommer ett kraftigt dunkande i golv, väggar och tak ;)
vet inte om problemet är löst men om det inte är det: jorda chassiet på stereon (dra en kabel från stereon till antingen jordningen i ett uttag eller till ett vattenburet element)
mayday - Provade att ansluta allt till samma väguttag utan resultat.
mr-bear - Jag drog en ledning från stereons chassie till vattenledningen utan bättring. Testade också att ansluta chassiet till jordledningen i ett vägguttag utan att brummet försvann.
Theon, har du löst problemet med hjälp av ett filter?
Jag har samma problem. Kabeln är en koaxial för SPDIF, alltså överföringen sker digitalt. Brummandet hör jag hela tiden om kabeln sitter i, även om jag på förstärkaren har valt en annan ljudkälla än datorn.
Tar filtret bort även störningar som uppstår vid en digital överföring? Vad kostar ett sådant filter?
Theon, har du löst problemet med hjälp av ett filter?
Jag har samma problem. Kabeln är en koaxial för SPDIF, alltså överföringen sker digitalt. Brummandet hör jag hela tiden om kabeln sitter i, även om jag på förstärkaren har valt en annan ljudkälla än datorn.
Tar filtret bort även störningar som uppstår vid en digital överföring? Vad kostar ett sådant filter?
Nej jag har inte skaffat filtret ännu, men jag har samma problem. Jag har också en koaxialkabel mellan stereon och datorn. När jag kopplar in koaxialkabeln till stereons datoringång hörs ett svagt brum utan att jag kopplat in datorn. När jag kopplar in datorn blir brummet starkare. Det får mig att tveka om nyttan med ett filter eftersom det i så fall borde sitta mellan datorn och stereon och där har jag rca-kopplingsdon. De filter jag sett har in/ut-gångar för antennkabel.
Om problemet / problemen är pga av jordströmmar borde de gå att mäta. Dvs med en multimeter en mätpunkt på stereochassi, den andra på datronschassi. Det borde vara 0 volt och alltså ingen ström mellan punkterna. Men finns det en pot. diff så kan det bli lite lustiga effekter iallafall om man har skärmade kablar, dvs som kopplar ihop de två olika jordpunkterna med en väldigt tunnkabel med relativt högt mostånd (skärmen på en coax eller så). Valiga audiokablar brukar väl iofs vara oskärmade.
Om problemet / problemen är pga av jordströmmar borde de gå att mäta. Dvs med en multimeter en mätpunkt på stereochassi, den andra på datronschassi. Det borde vara 0 volt och alltså ingen ström mellan punkterna. Men finns det en pot. diff så kan det bli lite lustiga effekter iallafall om man har skärmade kablar, dvs som kopplar ihop de två olika jordpunkterna med en väldigt tunnkabel med relativt högt mostånd (skärmen på en coax eller så). Valiga audiokablar brukar väl iofs vara oskärmade.
/pebi
Med stereon i stand-by-läge, finns det en spänning mellan apparaternas chassien på mellan 0,6 och 2,5 millivolt.
Med stereon påslagen, blir spänningen 17,4 till 19,8 millivolt.
Ett tips kan vara att leta upp något med väldigt lågt motstånd (en tjock sladdbit eller så) och koppla ihop de två chassi.
(OBS, bara chassi -> chassi, allts inget koppel fippel ;) )
Då jämnar man ut signaljorden och det kommer inte att gå någon jordström i coaxkabelshölje.
I teorin är ju dessa punkter redan kortslutna via eluttagets jord, men tydligen finns det viss jordström, så...