webForumDet fria alternativet

Gud, jag vill gå upp i vikt!!

Träning & hälsa

106 svar · 16 294 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Hejsan allihopa. Jag har ett stort problem och jag måste bara skriva om det här och hoppas att någon kan hjälpa mig lite :) Jag har alltid haft problem med min extremt låga vikt. Jag är snart 21 år, 183 cm lång och väger ca 55 Kg. Ja, ni kan föreställa er hur smal jag är. Jag har sett människor i min ålder och tom äldre som är lika smala och tom smalare, men jag känner att jag inte kan hantera min situation längre. Jag har försökt att gå upp i vikt men jag kanske aldrig har försökt tillräckligt. Men nu har jag börjat simma lite grann och jag känner att detta definitivt är något jag vill fortsätta med. Det är väldigt skönt och roligt också. Avslappnande och så. Men jag undrar hur effektivt simmning är ur kroppsbyggarsynpunkt? Jag menar, jag vill inte bli någon extrem kroppsbyggare. Jag vill bara gå upp en sådär 15 Kg eller mer. Jag vill bli kraftigare över bröstet, axlarna, armarna, nacke, hals, rygg, midja, allt. Är simmning en bra och komplett träning för hela kroppen som tränar hela kroppen och gör alla muskelgrupper kraftigare? Jag har frågat så mycket men det har hela tiden blivit så krångligt. Man ska äta si och så, man ska styrketräna, si och så många reps osv. Detta är för krångligt. Jag vill inte krångla till det så dant. Jag tänkte ifall jag äter mycket och sätter i mig någon proteindrink eller liknande en eller två gånger om dagen och sedan simmar. Räcker detta? Jag vill helst slippa styrketräning osv. Bara äta och simma, kanske springa ibland också.

Vad kan simmningen göra för mig om jag bara går in för det och sedan äter mycket? Räcker det? Jag mår verkligen inte bra av detta och jag känner att för min egen hälsas skull så är jag bara tvungen att göra något åt detta nu. Jag är verkligen beredd att gå in för det den här gången. Jag hittade ett par bilder på internet så ni kan få ett hum över hur jag vill se ut en dag :D Om man hade den kroppen :h Det skulle vara ett steg i rätt riktning och ett steg längre mot ett hälsosammare liv :)

Kolla på bilden. Vad tror ni han har gjort för att få en sådan kropp? Är det simmning eller styrketräning? Vad? Jag har läst att han tycker om att simma, men jag har aldrig hört talas om att han skulle hålla på med styrketräning. Kan man få en sådan kropp enbart genom att simma?

blake.gif
Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Detta är för krångligt.

Du låter inte så värst motiverad.

Om du vill gå upp i vikt ska du äta mycket.
Om du vill gå upp i muskelmassa ska du äta mycket och lyfta tunga grejjer.

Du kommer inte gå upp 15 kg av att simma.
Du måste styrketräna.

Vad tror ni han har gjort för att få en sådan kropp?

Gener, jag känner många som ser ut sådär. De har inte tränat på något speciellt sätt.

Det är ju fan att allt ska vara så orättvist. Jag är motiverad men jag kan bara inte med styrketräning, jag vet inte varför. Jag får väl börja med det iallafall då om det ska bli någonting. Tack för tipsen. Inte riktigt vad jag ville höra men man får väl acceptera det :h

Men hur mycket ska man behöva äta då? Vad ska man äta, när, hur ofta? Vilka kosttillskott ska man köra med? Synd att man inte kunde ha några av de där generna så slapp man allt detta :e

Det är ingen som har sagt att det ska vara lätt att gå upp i vikt. :)

Styrketräning är inte så komplicerat. Kör 2-3 set á 8-15 repetitioner. Alltså, först gör du 15 repetitioner av en övning. Sedan vilar du nån minut och gör 15 repetitioner till. Om du klarar fler än 15 repetitioner på ett set så är det dags att köra med en lite tyngre vikt.

Basera ditt program på fria vikter (alltså inte maskiner) och basövningar. Basövningar är de övningar där använder stora muskelgrupper eller där du kan lassa på med rätt mycket vikt.

bänkpress (bench press)
bänkpress med smalt grepp
knäböj (squat)
marklyft (deadlift)
stelbent marlyft (stiff legged deadlift)
militärpress (military press)
dips (dips)
chins (chins)

Sök efter namnet på övningen på google.com om du inte vet hur den skall utföras.

Några olika program som är helt ok: http://www.stumptuous.com/program.html

lite om mat..
och lite till

Du måste äta rätt mycket för att gå upp i vikt. Börja på 2500 kcal per dag. Höj den mängden om du inte går upp i vikt. Försök att få i dig mycket protein: drick mycket mjölk, ät keso, kyckling, kött, fisk, ägg, havreygrynsgröt, tonfisk.

Gör det till en vana att titta in på ett forum om styrketräning nån gång varje dag. Efter ett tag kommer du att börja få kläm på saker och ting. Kolozzeum är ett bra svenskt alternativ, själv hänger jag mest på misc.fitness.weights (usenet) och testosterone.net.

Bry dig inte om kosttillskott än, det enda du kan ta om du om vill är en proteindrink/gainer.

Kolla in Fredrik Paulúns site om du undrar något över näringslära, https://www.paulun.com

Vänta dig inte att din kropp kommer att förändras över en natt. Och kom ihåg, om du inte går upp i vikt så äter du för lite. Det krävs mycket mat för att gå upp vikt.. :)

En fråga om styrketräning bara. Jag tror jag har varit alldeles för lat för jag kör lite smått med ett par hantlar just nu och det känns kan jag säga :h Känner att jag ska fixa detta nu bara jag kommer igång. Jag ska skaffa dels årskort så jag kan gå och simma, så ska jag välja ut något bra gym också. Men bara en liten lustig fråga, hur länge tror du man måste hålla på om man ska gå upp 15 kilo eller för att se ut som han på bilden? Det är det enda jag vill, behöver inte bli mycket större. 1 år, 3 år? Det beror väl naturligtvis på men på ett ungefär om jag äter mycket och tränar kanske 4 gånger per vecka efter att ha gjort ett bra program tillsammans med en instruktör?

Ok, tack. Jag ska ta det där med reps och sets med en instruktör sedan så jag kommer igång med det också. Om jag fattat rätt så menar du att man ska utföra en övning 15 gånger på ett set? Om jag sedan kör 3 set så blir det 15*3 i antal repetitioner? T.ex. bänkpress så kör jag t.ex. 15 lyft, sedan vilar, 15 lyft till, vilar och sedan ytterligare 15 lyft?

Vad mer än proteiner är viktigt att få i sig mycket av?

Hur ofta kan man äta? Hur viktigt är det med fasta tider? Kan man gå till kylskåpet och sätta i sig proteinrik mat närhelst på dygnet bara eller hur funkar det?

Men bara en liten lustig fråga, hur länge tror du man måste hålla på om man ska gå upp 15 kilo eller för att se ut som han på bilden?

Väldigt inviduellt. 1-2 år? Det är omöjligt att uppskatta sådant. Jag tror att det kommer att ta ett tag för dig innan du kommer upp i de mängder mat som krävs per dag för att gå upp i vikt. Du kan inte öka mer än ett par kg i muskler per år men å andra sidan kan lägga på dig rejält med fett utan att behöva oroa dig för övervikt.

Om jag fattat rätt så menar du att man ska utföra en övning 15 gånger på ett set? Om jag sedan kör 3 set så blir det 15*3 i antal repetitioner?

Exakt.

Vad mer än proteiner är viktigt att få i sig mycket av?

Allt! Kolhydrater och fetter är också viktiga. Sikta på 2 gram protein per kg kroppsvikt, du ska alltså äta minst 110 g protein per dag.

Exempel på hur du kan täcka ditt matbehov (något extremt ;) ):

Frukost: Havregrynsgröt med mellanmjölk - 10 g protein - 200 kcal
Mellanmål: En halv kesoburk, runt 250 g, med massa jordgubbsylt - 30 g protein - 300 kcal
Lunch, vanlig mat - 10-15 g protein - 500 kcal
Mellanmål: 4 dl Yoghurt 3% - 15 g - 250 kcal
Middag, nåt - 10 g protein - 500 kcal
Kväll: Tonfisk m. majonnäs - 20 g protein - 150 kcal
2 liter mellanmjölk, utspritt på hela dagen - 70 g protein - 950 kcal

Totalt: 160 g protein, 2850 kcal

Hur ofta kan man äta

Du kan äta hur ofta du vill, försök att äta varannan / var tredje timme.

Hur viktigt är det med fasta tider?

Det är inte alls viktigt.

Kan man gå till kylskåpet och sätta i sig proteinrik mat närhelst på dygnet bara eller hur funkar det?

Japp.

Tack :e Det där med maten ska jag nog kunna fixa. Tack så jättemycket för hjälpen, mycket att lära sig.

Men "röd" mjölk måste väl gå lika bra eller?

Ja.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Om du vill gå upp i vikt ska du äta mycket.

Det hjälper inte för mig. Jag kan äta två pizzor om dag och vräka i mig chipps – jag går inte upp ett gram i vikt i alla fall. :l

http://www.testosterone.net/articles/176skin.html

If you're like me, you want to slap the shit out of these guys who eat like this and then complain that they "can't gain weight!" You want to grab them and say, "Look, Slim, I want you to eat 600 calories per meal, six to eight times per day, with an appropriate amount of protein, carbohydrate, and fat in each meal and I don't care if you're full or not; you're doing it or I'm going to shove it down your throat!"

Så.. om du inte har en matlogg som bekräftar att du ligger på 4000-5000 kcal per dag så ska du nog inte säga att "Det hjälper inte för mig. " :)

Det är samma med mig :e Jag trodde jag åt ordentligt men du har bevisat mig motsatsen. Idag har jag ätit hyffsat faktiskt och jag tänker fortsätta så. Nästa månad ska jag köpa årskort som gäller för både motionssimm och gym. Kostar 2500 men då får man gå hur mycket man vill. Har räknat ut att ifall jag tex skulle gå och simma varannan dag i ett år så skulle det gå på över 7000 i inträden, gym ej inräktat. Så visst är det en deal :p Önskar jag kunde komma igång redan nu denna månaden men mycket annat som kommer före. Men jag får äta sålänge. Det är jobbigt att förstå att man måste ha i sig så kollosalt mycket för att gå upp i vikt, eftersom man inte har de där förbaskade generna som fixar det iallafall, då man inte är så van att stoppa i sig särskilt mycket, men man vänjer sig. Det gäller bara att börja någonstans och töja ut magen.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Hmmm... Räkna kalorier är nog det sista jag skulle göra. :p

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Jag har alltid atit mycket utan att ha kunnat ga upp i vikt. Sedan arsskiftet har jag emellertid gjort en "serios satsning" att ga upp i vikt. Jag har tranat pa gym 55min, 4-5 ganger/veckan, och atit mycket. Jag har visserligen ett ganska annorlunda utgangslage (180 cm, jag vagde 73 kg), men det har visat sig att detta ar svarare an vad jag raknat med. Jag har gatt upp 3 kg (pa 2,5 manad). Jag ar inte lika entusiastisk nu som jag var i borjan; det kandes som att det skulle ga lattare. Jag skulle rekomendera dig att testa med ett manadskort istallet for arskort.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

eriks> Det tar tid att gå upp mycket i vikt, om man vill gå upp i muskelmassa. En person kan som max gå upp 7 kilo muskler på ett helt år, men självklart går man samtidigt upp i vattenmassa och fett på rätt ställen. Så ett månadskort istället för ett årskort är inte att rekommendera. :)

Du kan också effektivisera din träning genom att träna färre gånger i veckan, och gärna med längre passa - så att du hinner gå igenom hela kroppens muskler. Ditt schema fungerar, så länge du inte tränar samma muskelgrupper varje gång du tränar. Musklerna behöver minst 48 timmars vila för maximal uppbyggnad och återhämtning, och vilan är nästan lika viktig som själva träningen. :)

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

...att jag rekomenderade manadskort var for att manga(atminstone jag) brukar trottna nar resultaten drojer.

Jo, jag förstår vad du menar Eriks. Att man tröttnar när man inte ser några resultat. Jag känner igen mig. Men jag har alltid lidit av detta med min vikt och jag har alltid velat gå upp i vikt. Jag anser därför att det är nu eller aldrig som det gäller. Hur tråkigt det än är och hur lång tid det än tar så måste jag fixa detta nu. Det får ta den tid det tar och när resultatet väl börjar komma, ja, det blir nog den lyckligaste dagen i mitt liv :) Nästan i allafall. Som Matti säger så tror jag att om man inte ser några resultat överhuvudtaget efter att ha tränat relativt länge, så äter man kanske för lite. Bara vänja kroppen att stoppa i mer :)

Naturligtvis så kommer man aldrig få den där efterlängtade kroppen om man bara lägger av hela tiden. Man får nog ingenting gratis så det gäller att jobba för det. Antingen jobba för det till 100 procent och inte lägga av hur tråkigt det än är eller ingenting alls. Man blir ju gubbe såsmåningom också så det skulle vara roligt att ha haft en snygg kropp innan magen börjar puta ut allt för mycket, hehe ;)

Jag har verkligen lovat mig själv att jobba för detta nu. Det är nu det gäller för min del. Det är detta man måste lära sig, att man måste jobba för det man vill ha och att ingenting kommer till en bara sådär. Jag tror man mår desto bättre då också när man känner att man verkligen har slitit för sin sak :)

292 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
141 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)