Jag skriver bl.a. d.v.s. m.m. :)
Är det
- "bl.a.", "bl. a." eller "bla."?
- "dvs.", "d.v.s." eller "d. v. s."?
- "m.m", "m.m.", "m. m." eller "mm."?
:q :OO
9 svar · 668 visningar · startad av LeonL
Är det
:q :OO
Jag skriver bl.a. d.v.s. m.m. :)
Punkt (eller mellanrum för den delen) betecknar nytt ord i förkortningar. Och man har antingen punkt eller mellanrum. :)
Bland annat: bl.a. eller bl a
Det vill säga: d.v.s. eller d v s
Med mera: m.m. eller m m
Hej allihopa!
Regeln vid förkortningar är att man sätter en punkt där något är utelämnat, alltså ska det egentligen vara "t.ex.", "m.m.", "bl.a.", "o.s.v.", "etc." och "d.v.s.". På senare år har det emellertid blivit förlagspraxis att endast sätta en punkt på slutet just när det gäller "osv." och "dvs.", men inte annars. Alltså skriver man fortfarande "t.ex.", "bl.a." och "m.m.". Om allt sådant kan man läsa bl.a. i Svenska skrivregler utg. av Svenska språknämnden och i Riktig svenska av Erik Wellander. Ha' de'! :stud :)
Tack Ninna, nu slapp jag skriva det. :)
Heter det inte "et cetra", alltså et.c.?
@nders, ah, då skriver jag &c i fortsättningen... :D
Men om förkotningen kommer sist i en mening och man ska ha punkt/utropstecken osv. efter då?
-Är han människa?
- Ja, bl.a**.!**
Rätt?
Jag har förresten hört att man numera skippar alla punkter och bara kör mellanrum. Är det fel?!
Att man skriver: bl a, t ex och d v s, o s v...
bassebhu skrev:
Men om förkotningen kommer sist i en mening och man ska ha punkt/utropstecken osv. efter då?
-Är han människa?
- Ja, bl.a**.!**
Rätt?Jag har förresten hört att man numera skippar alla punkter och bara kör mellanrum. Är det fel?!
Att man skriver: bl a, t ex och d v s, o s v...
Jag har aldrig sett att man gör så och jag tycker det blir svårare att förstå om man har mellanrum men det är väl säkert nått nytt som dom kommit på.