webForumDet fria alternativet

Varför blandar många ihop "var" med "vart"?

Språk

16 svar · 728 visningar · startad av dectgap

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg
Frågan#1

Alltför ofta läser jag hur folk felaktigt skriver "vart", då det egentligen ska vara "var". Detta fenomen har jag aldrig stött på i Skåne, utan tycks vara något som bara drabbar er stackare norr om Hallandsåsen.

Exempel:
vart blir det fel?
Vart kan man hitta fågelkvitter?
Vart kan felet annars ligga?
[...] vart man är nånstans i sidan
Det står i koden vart jag vill att pagingen skall vara

(efter en enkel sökning efter "vart" i forumen)

Är det någon som har en förklaring till varför folk blandar ihop de två orden i så stor omfattning?

Det kan bli lite missförstånd, om man istället för att skriva

Vart vill du komma?

drar till med

Var vill du komma?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

LOL@exempel :e

Det beror nog på det här med att man säger det när man var barn, och sedan har man växt upp med det utan att veta att det är fel.

Samma fel gjorde programledaren på Ordjakten i går: "Vart befinner du dig nånstans?".

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Det är lite Norrland ( ;)) över det tror jag. Det är liksom mindre ansträngande att säga "vart".

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

altack skrev:

Det är liksom mindre ansträngande att säga "vart".

Varför skulle det vara mindre ansträngade att säga Vart istället för var?

"Var" innehåller dessutom en bokstav mindre...

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Följdfråga...

Är det korrekt (eller dialektalt) när man säger tex

Jag slog honom i huvudet och då varT han arg på mig!

*nyfiken*

Esen skrev:

altack skrev:

Därför att "vart" även kan sägas med kort a (där kommer Norrland in :e), medan "var" måste sägas med ett långt.

annesophie skrev:

Följdfråga...

*nyfiken*

Där ska det ju inte ens vara "var", utan "blev". Det ger iallafall intryck av att vara väldigt dialektalt, fast det kan vara olika från person till person också. Ungefär som att många säger/skriver "och" istället för "att".

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

altack skrev:

Esen skrev:

altack skrev:

Därför att "vart" även kan sägas med kort a (där kommer Norrland in :e), medan "var" måste sägas med ett långt.

Okey....

altack skrev:

annesophie skrev:

Följdfråga...

*nyfiken*

Där ska det ju inte ens vara "var", utan "blev". Det ger iallafall intryck av att vara väldigt dialektalt, fast det kan vara olika från person till person också. Ungefär som att många säger/skriver "och" istället för "att".

Nja, ibland finns det ju flera korrekta svar.
'Blev' är kanske här ett alternativ? Det är det jag undrar över...
Jag säger själv inte varT men många av mina kollegor gör det och jag hörde just ovan exempel i affären igår (5-åring som sa det kanske jag ska tillägga). Blev nyfiken nu.

annesophie skrev:

altack skrev:

annesophie skrev:

Följdfråga...

*nyfiken*

Nja, ibland finns det ju flera korrekta svar.
'Blev' är kanske här ett alternativ? Det är det jag undrar över...
Jag säger själv inte varT men många av mina kollegor gör det och jag hörde just ovan exempel i affären igår (5-åring som sa det kanske jag ska tillägga). Blev nyfiken nu.

Nu gjorde du mig också nyfiken, så jag sökte på Google och fann detta.

Sidan skrev:

Om man är mån om att hålla en korrekt, nutida officiell stil i sitt skriftspråk ska man välja blev.

"Vart" är alltså det som var korrekt förut, men nu är det "blev" som gäller om jag förstod det rätt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

I Norrland skiljer man inte på "var" och "vart" utan båda orden heter "vars".

altack skrev:

Nu gjorde du mig också nyfiken, så jag sökte på Google och fann detta.

Sidan skrev:

Om man är mån om att hålla en korrekt, nutida officiell stil i sitt skriftspråk ska man välja blev.

"Vart" är alltså det som var korrekt förut, men nu är det "blev" som gäller om jag förstod det rätt.

Ok, men frågan är hur mycket man ska lita på honom.
Använder man själv "äldre uttryck" som mån om så är man ju själv nästan lika ålderdomlig som **varT[/n]. ;)

Men jag uppskattar din ansträngningar! Tack! :bire**

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Språknämnden är en av mina favoritsidor, och en enkel sökning på frågelådan gav detta. ;)

LeonL skrev:

Språknämnden är en av mina favoritsidor, och en enkel sökning på frågelådan gav detta. ;)

Perfekt. Tack för svaret! :bire

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

LeonL skrev:

Samma fel gjorde programledaren på Ordjakten i går: "Vart befinner du dig nånstans?".

Det finns väl ingen som tar programledare på sådana program på allvar? ;)

altack skrev:

Ungefär som att många säger/skriver "och" istället för "att".

Fast jag skulle inte säga att det är något dialektalt, utan det är endast ett fenomen som beror på okunskap.

I normalt tal ersätter man "och" med "å" (kort ljud), vilket är ganska naturligt då ordet "och" är frekvent förekommande.
Ordet "att" förkortas också, i vissa fall, till "å" (samma ljud som vid förkortning av "och"), t ex i meningen "Han gick för att köpa snus.".
Sen har en del fått för sig att eftersom "och" uttalas "å" måste "å" följdaktligen skrivas "och", även om det ska vara "att".

Men men... Språket förändras och förenklast.
Jag läste någonstans (har ingen aning om var) att man förr sade/skrev
"Han gick att handla snus"
istället för, som vi säger idag
"Han gick och handlade snus"

dectgap skrev:

altack skrev:

Ungefär som att många säger/skriver "och" istället för "att".

Fast jag skulle inte säga att det är något dialektalt, utan det är endast ett fenomen som beror på okunskap.

...vilket jag också menade, dock kanske meningen var aningen dåligt formulerad. ;)

Annars är det väl som du säger. Men jag gillar ändå inte att man blandar in "och" i det sammanhanget, när det ska vara "att". Det ser helt enkelt hemskt ut. Och ännu värre är det när vissa skriver på lunarstormska och använder "å" istället för "och", som i sin tur borde vara "att". "Å" är ett eget ord som inte har någonting med "och" att göra, vilket många inte verkar förstå. Detta gäller förstås skriftspråket, i talspråket får man babbla på hur man vill. ;)

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

altack skrev:

Detta gäller förstås skriftspråket, i talspråket får man babbla på hur man vill.

Ja, som Fredrik Lindström säger "Det är två helt olika språk". Det viktigaste är ju att man gör sig förstådd. Det kan man göra ganska lätt med talspråk hur illa man än uttrycker sig. Två personer som knappt kan varandras språk brukar ju kunna göra sig förstådda med lite inblandning av kroppsspråk. Men om samma personer skulle konversera med skriftspråk blir det enormt mycket svårare.

"Vart" istället för blev är ganska vanligt också i mina trakter (västra Värmland).

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)