webForumDet fria alternativet

Märkligt brev från telia!

Bredband & telefoni

19 svar · 1 053 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Idag fick jag är ganska skumt brev från Telia Sonera. Det står att jag blivit anmäld av en organissation för någonting. Jag förstår inte riktigt vad ja har gjort men filmen Hero (eller Ying Xiong som de heter på kinesiska) nämns på ett ställe i texten. Kan någon hjälpa mig att tyda detta brev?

Läs brevet

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Sånt där har jag fått med ett par gånger, men det var inte specat med fimnanmn som ditt.
Antagligen har du haft dessa filmer utdelade på DC eller Kazaa eller nått &: You are busted!!! ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Du har väl tydligen delat filen, och det är inte ovanligt att TeliaSonera då skickar ett "hotbrev" till dig om detta. ;)

Så det är inget man ska gå och bita sig i tånaglarna för?

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

oskob skrev:

Så det är inget man ska gå och bita sig i tånaglarna för?

Det beror på om du är hungrig eller inte ;)

Ärligt talat verkar det bara vara en varning...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad står det angående spridning av upphovsrättsskyddat material i det avtal som du har med TeliaSonera?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Vad som egentligen har hänt är att något övervakningsföretag har spårat ditt ip när du delat genom något fildelningsverktyg.

I första skedet vill de skrämma användaren att inte dela ut olagliga filer, "som det uppenbarligen är?", sen är det föga troligt, men inte helt otroligt, att det kanske händer något mer nästa gång de hittar dig.

Mitt tips är att sluta dela ut olagliga filer, men det är väl naiva jag det.

cyprys skrev:

Mitt tips är att sluta dela ut olagliga filer, men det är väl naiva jag det.

Njä.. inte naiva va?

Smart, rättfärdig, hederlig, hedervärd, ordentlig eller rent av intelligent & rättfärdig är nog mer korrekta uttryck! ;)

Eller: "-Jag har trampat en kompis på tårna mer än en gång ang hans utseende & i första hand hans enormt långa krokiga näsa.. Vad göra? Trampa fler gånger eller låta bli?"

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

download.com skrev:

Most Popular
1. Kazaa Media Desktop
2,270,304 downloads

Därför känner jag mig lite naiv genom att säga: "sluta". ;)
r: Lite kul är att nr 2 är Adaware, som brukar behövas hand i hand med nr 1. :e

Annars tackar jag för bires uppbackning på mitt mentala tillstånd gällande utdelning av upphovsrättskyddat material. :)

jaha. ska man bli hederlig nu också. var ska detta sluta?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag fick ett sånt brev. Nu delar jag inte ut långfilmer längre i alla fall. ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag har en sådan fruktansvärd lust att köpa en stoooor server, fylla den med diverse filer (Windows temp-filer exempelvis) som slumpvis döps till "Sagan om de två tornen", "Sagan om Konungens återkomst" med flera och lägga ut.

Sedan ska jag gå in i alla hubbar med namnet "[100Mbit]MovieWarez" och låta de stackarna i antipiratbyrån ladda ned skiten.

Inte för att jag delar ut film eller ogillar antipiratbyrån. Jag gillar bara inte deras agerande.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Pace skrev:

Jag gillar bara inte deras agerande.

Varför inte? För att det finns gråzoner fortfarande?

Pace skrev:

Jag har en sådan fruktansvärd lust att köpa en stoooor server, fylla den med diverse filer (Windows temp-filer exempelvis) som slumpvis döps till "Sagan om de två tornen", "Sagan om Konungens återkomst" med flera och lägga ut.

Sedan ska jag gå in i alla hubbar med namnet "[100Mbit]MovieWarez" och låta de stackarna i antipiratbyrån ladda ned skiten.

Tar väl ca 1 min & sen var du bannad så den idén var bra! ;)

Pace skrev:

Jag gillar bara inte deras agerande.

Förslag på HUR dom ska agera?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det bästa är väl att det antingen är helt tillåtet eller helt förbjudet...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

När Antipiratbyrån är färdig med fildelningsprogrammen, står nästa måltavla på tur: http://www.piratbyran.org/newspics/ocean.gif

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

UlfT skrev:

När Antipiratbyrån är färdig med fildelningsprogrammen, står nästa måltavla på tur: http://www.piratbyran.org/newspics/ocean.gif

:L

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Helst av allt så skulle antipiraterna lägga ned allt vad terroristbekämpning heter (vilket de uppenbarligen tror att det är) och sätta en fet belöning på pirater som distribuerar.

Som Sico sade en gång för länge sedan (2002-09-03 klockan 08:40 för att vara någorlunda korrekt):
"Jag har svårt för att acceptera detta just i nuet".

Känner mig så i denna frågan. :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Riv lappen bara :p
Fått sådant flera gånger, händer inget. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Inte alls.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)