webForumDet fria alternativet

Min tjejkompis har tagit abort på vår ev. blivande barn :(

Livsfrågor & relationer

41 svar · 1 166 visningar · startad av trevligajag

Medlem sedan dec. 20037 inlägg
Frågan#1

Vi var fulla så hände det bara, vi hamnade i säng, och jag använde inte kondom, men hon P-piller. När jag fick beskedet att hon var gravid så sa jag att jag stöttar henne i det beslutet hon fattar, men jag inte kan fatta något beslut åt henne då det är hennes kropp... Jag är bara 19 år så jag är inte så gammal, men det känns som man har dödat en blivande människa.. Trodde inte det skulle ta mig så tufft att hon gjorde abort.. Det är inte så att jag tycker att det var ett felaktigt beslut... Men det känns..

Låter nog ganska flummigt detta inlägg, kände bara för att skriva av mig lite.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Förstår att det inte känns så kul just nu. Vissa beslut är svårare än andra men jag tror att hon har gjort rätt val och det inser ju du oxå.

Hoppas att du fortfarande stöttar henne för hon behöver minst lika myckte stöd nu som om hon fött ert barn.

Medlem sedan dec. 20037 inlägg

Jooo :) Försöker så gott jag kan... Men hon verkar ta det ganska bra, smällen kanske inte har kommit än, vad vet jag.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nu kanske du lärt dig att ha regnrocken på?

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

PeWs dom kommer hårt och skoningslöst. :)

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Har själv råkat ut för det där

Trodde inte det skulle ta mig så tufft att hon gjorde abort.. Det är inte så att jag tycker att det var ett felaktigt beslut... Men det känns..

Jo, men - svårt att inte låta som en "överlägsen vuxen" - hon/ni tog rätt beslut, det svider, och det kommer att svida ett tag, tyvärr.
- Man inser helt plötsligt att, hey, jag "åstadkom" något, du var med om att skapa ett embryo till något nytt - jag funkar som man ska...

- Men du ska inte känna att du dödat en blivande människa. då kommer du bara att gräva ner dig själv, allt verkar ju ha skett på en relativt tidig nivå, det är ett "snabbt & lätt" ingrepp (ja, jag har assiterat på dylika operationer).
- Ni är unga, ni tog rätt beslut och om ett tag kommer ni inte att ångra det någonstans. :bire

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

När jag fick beskedet att hon var gravid så sa jag att jag stöttar henne i det beslutet hon fattar, men jag inte kan fatta något beslut åt henne då det är hennes kropp...

Visst är det hennes kropp, men det är ert barn. Beslutet borde vara en uppvägning av bådas åsikter, inte hennes eget beslut.

Dock är det där ofta inte så lätt. :l

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

OveRRidE skrev:

När jag fick beskedet att hon var gravid så sa jag att jag stöttar henne i det beslutet hon fattar, men jag inte kan fatta något beslut åt henne då det är hennes kropp...

Visst är det hennes kropp, men det är ert barn. Beslutet borde vara en uppvägning av bådas åsikter, inte hennes eget beslut.

funderade på detta idag senast och kom fram till att mannen borde ha mer att säga till om. Åtminstone åt ena hållet...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

rozie skrev:

OveRRidE skrev:

funderade på detta idag senast och kom fram till att mannen borde ha mer att säga till om. Åtminstone åt ena hållet...

Nja, varför det?

Det är ju ändå i förlängningen kvinnan som får bära barnet och även antagligen amma det. Och det är väl inte nåt som görs i en handvändning direkt. Dock; båda parter har precis lika mycket att säga till om, enligt mig, då det faktiskt är bådas ansvar att barnet överhuvudtaget blev till. Sen att kvinnan kan välja själv att behålla barnet och att mannen inte kan göra squat åt det, det är ju en annan sak.

Nu skall vi dock inte vandra off-topic. Sorry. :r

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag får nog förklara vad jag menar med "ena hållet"...

jag menar det att mannen måste få rätt att säga nej och när han gör så fritagas från framtida ansvar. däremot kan han aldrig ges rätt att tvinga kvinnan bära ett eventuellt barn.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

rozie skrev:

jag får nog förklara vad jag menar med "ena hållet"...

jag menar det att mannen måste få rätt att säga nej och när han gör så fritagas från framtida ansvar. däremot kan han aldrig ges rätt att tvinga kvinnan bära ett eventuellt barn.

Det är nog rätt korkat att ha det så...

Vill han inte ha ansvaret, är det avhållsamhet som gäller...

Doppar man i grytan, så tar man ansvaret som följer med...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

rozie skrev:

Om jag tolkar dig rätt, så håller jag med dig till 100%.

En man befruktar en kvinna efter samlag, varför ska då enbart kvinnan få bestämma om fostrets vara eller icke vara? Det kan ju vara så att mannen längtar efter barn, och är den som mår mest dåligt då fostret hamnar i en papperskorg på lassarettet, än vad kvinnan som genomgår aborten mår?

Blårand skrev:

rozie skrev:

Om jag tolkar dig rätt, så håller jag med dig till 100%.

En man befruktar en kvinna efter samlag, varför ska då enbart kvinnan få bestämma om fostrets vara eller icke vara? Det kan ju vara så att mannen längtar efter barn, och är den som mår mest dåligt då fostret hamnar i en papperskorg på lassarettet, än vad kvinnan som genomgår aborten mår?

Kruxet är då att man tvingar en person till att bära ett barn, hur bra är det?

Tror att det skulle påverka både barnet och modern negativt i vissa fall...

obelix skrev:

Fadern då, han räknas inte eller?

Blårand skrev:

obelix skrev:

Fadern då, han räknas inte eller?

Jovisst ska även han ha något att säga, men det är inte han som ska gå med magen i vädret i 9 månader med allt det innebär...

Om alla tänker efter före, så skulle det inte bli sådana situationer...

obelix skrev:

Jovisst ska även han ha något att säga, men det är inte han som ska gå med magen i vädret i 9 månader med allt det innebär...

Barnet kommer säkerligen att leva tills det är ca 75 - 80 år. Moderna nio månader är en småsak i sammanhanget.

obelix skrev:

Om alla tänker efter före, så skulle det inte bli sådana situationer...

Instämmer. Man måste lära sig att ta konsekvenserna utifrån sitt eget agerande. Ingen annan än en själv ansvarar för sina egna gärningar. Visst man kan fatta fel beslut eller begå misstag, det är mänskligt. Men man kan inte enbart rycka på axlarna och säga att man var full, det tycker jag bristande ansvar både mot sig själv och sin omgivning.

Barnet kommer säkerligen att leva tills det är ca 75 - 80 år. Moderna nio månader är en småsak i sammanhanget.

För den som ska bära barnet och föda det, är det nog inte en liten sak.

Det jag menar är att både modern och barnet kan fara illa av att det ska vara ett tvång...

obelix skrev:

För den som ska bära barnet och föda det, är det nog inte en liten sak....Det jag menar är att både modern och barnet kan fara illa av att det ska vara ett tvång...

Förstår till fullo hur du menar. Men det finns tre parter i målet, den som bär barnet, fadern till barnet och barnet självt. Varför ska enbart moderns röst vara avgörande, och varför lyssnar man inte till övriga parter i 'målet'?

Blårand skrev:

obelix skrev:

För den som ska bära barnet och föda det, är det nog inte en liten sak....Det jag menar är att både modern och barnet kan fara illa av att det ska vara ett tvång...

Förstår till fullo hur du menar. Men det finns tre parter i målet, den som bär barnet, fadern till barnet och barnet självt. Varför ska enbart moderns röst vara avgörande, och varför lyssnar man inte till övriga parter i 'målet'?

Vet vad du menar, även jag tycker att man ska ta lika mycket hänsyn till både modern och fadern, men tyvärr så kan jag inte se att det är en möjlighet alla gånger.

Kvinnan måste ha slutordet, annars så har hon förlorat rätten och kontrollen till sitt eget liv...

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Du skrev "tjejkompis"

Skaffar man sig barn med en kompis?
Tja, jag vet faktiskt inte, för jag kan inte tänka. :e

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)