webForumDet fria alternativet

Idioter

Småprat

47 svar · 1 030 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hur egoistisk och korkad får man vara?
Läkaren som möjligjorde detta borde slås i järn. Samma sak med henne och gubben hennes...

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,274665,00.html

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Det borde bli nobelpris för det där. :e

undrar om de där barnen inte är lite klonade också
och isåfall kan man ju inte skylla på hennes gubbe... hmm.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Nej, det tycker inte jag, varför skall de berövas rätten att få baran bara för att de är äldre? Visser ligen så kommer de att vara 76 när deras arn är 18. Men det är fortfarande inget käl att beröva dem barnafödandet.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Helt ok att föda barn vid den åldern. Var människas rätt.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Var människas rätt.

Stämmer ju inte riktigt. Det är inte många 58-åringar som naturligt kan få barn. Och det finns väl en anledning till det, antar jag.

Jajaja...
Vad jag menar är naturligtvis att det är var människas rätt att avgöra om man ska ha barn eller inte, oavsett ålder.

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Det är inte värre än alla de unga fjortispar som faktiskt skaffar barn. Som blir föräldrar när de knappt ens är torra bakom öronen. Ska vi införa en övre åldersgräns så får vi också införa en nedre. Fängelsestraff, är det lämplig åtgärd? Eller bara saftiga böter? ;)

Vad jag menar är naturligtvis att det är var människas rätt att avgöra om man ska ha barn eller inte, oavsett ålder.

Det liberala synsättet håller jag med om när det gäller materiella ting. Men nu är det ett livs levande barn det är frågan om, och det barnet har också en rätt som skall tillgodoses. Komplicerar saker och ting alltså. Skulle det t.ex. vara okej om om ett 98-årigt par skaffade barn? De skulle ju troligen kola vippen innan barnet nått tonåren. Hur juste är det mot barnet?

Robban.... Nu är det inte frågan om 98årig mamma direkt utan en kvinna med kanske 30 år kvar att leva, kanske längre & vad jag vet så är det inte direkt lätt att skaffa barn i den åldern.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

jag tycker synd om ungarna,
många verkar skaffa ungar bara för att dom vill det, men tänker ofta inte på hur det blir för barnen.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

colione skrev:

Nej, det tycker inte jag, varför skall de berövas rätten att få baran bara för att de är äldre? Visser ligen så kommer de att vara 76 när deras arn är 18. Men det är fortfarande inget käl att beröva dem barnafödandet.

1. Det är inte naturligt.
2. Risken för missbildning och utvecklingsstörning samt psykisk sjukdom som Schizofreni ökar vålsamt ju äldre man är (gällr både män och kvinnor).

Nu är det inte frågan om 98årig mamma direkt ...

Nä, det var ett extremt exempel. Bara för att belysa att det inte alltid är så enkelt som att "det är var människas rätt att avgöra om man ska ha barn eller inte". Man har även barnets rättigheter att ta hänsyn till.

Robban skrev:

Man har även barnets rättigheter att ta hänsyn till.

Ja, det är sant.
Men i just detta exempel är det, i mina ögon, helt ok att skaffa barn då mamman mest troligt kommer att överleva barnets omyndiga del av livet.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Men i just detta exempel är det, i mina ögon, helt ok att skaffa barn då mamman mest troligt kommer att överleva barnets omyndiga del av livet.

Bra påpekande. För några tusen år sedan var medellivslängden för kvinnor kanske 35 år, idag är den 80 (?). Då borde det ansetts oansvarigt att skaffa barn efter 15 på den tiden.

obelix skrev:

1. Det är inte naturligt.

Nej, men det är inte P-piller, kejarsnitt, kuvöser heller. Så slutsatsen blir ..?

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

mibbe: det finns en åldersgräns, 15 år måste man vara... ;)

Men i just detta exempel är det, i mina ögon, helt ok att skaffa barn ...

Själv tycker jag det är ett klart gränsfall. Jag skulle i.a.f. inte se fram emot att behöva ta hand om mina 70-åriga föräldrar när jag själv är tolv. Man får ju hoppas att de håller sig friska och inte blir dementa t.ex.

Brukar 12åriga barn behöva ta hand om sina sjuka föräldrar i Sverige?

Jag tycker att hela tankegången är snedvriden..
vad är det som säger att en mamma som föder sitt barn vid 26 års ålder är en friskare mamma än en som föder vid 58?

Svaret är: Inget..
Mer än risken att en äldre person drabbas av ålderskrämpor, men å andra sidan löper en yngre persom stora risker att drabbas av andra sjukdomar såsom AIDS, Cancer, Ms, etc..

Vem vet & vem avgör vilken person som blir sjuk eller frisk som gammal? Slumpen, generna eller rent av Gud..

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

"Man får ju hoppas att de håller sig friska och inte blir dementa t.ex."

Enligt artikeln hade hon ju en stor och kärleksfull familj så det blir väl någon av dem som får rycka in om det nu skulle visa sig riktigt illa.

I annat fall kanske hon kan klona sig själv och bli syster med sina barn och bli sin egen dotter och ta hand om sig...Hon själv borde ju känna sig själv bättre än någon annan gör och veta vad hon behöver o.s.v.

Visst verkar det praktiskt. :)

Sara var ju förövrigt runt 90-strecket så det är inte första gången en äldre tant åker fast för fortkörning.
(att Abraham var äldre kan man ju nämna i förbigående)

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Obelix: Vilka får och vilka får inte skaffa barn enligt dig? *nyfiken

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)