webForumDet fria alternativet

Varg

Småprat

26 svar · 790 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,253423,00.html
Tråkigt för hunden, men jag hoppas att Vargen klarar sig...

Om det går att göra detta utan att blanda in politik...

Vad tycker ni om vargens vara eller icke vara?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Själv så tycker jag att Vargen har lika stor rätt som vilket annat djur som helst :bire

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Självklart har den det! Det är vi människor som måste lära oss att leva i samklang med detta underbara och vackra djur! :)

http://home1.swipnet.se/~w-63282/vargar/bilder.html
http://www.de5stora.com/ram_start.shtml

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

obelix skrev:

Själv så tycker jag att Vargen har lika stor rätt som vilket annat djur som helst :bire

Håller med helt! Dom måste ju kunna försvara sig också.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

njaa, vaddå vara å inte vara, tycker det är bra att dom håller nere bestånden. Skulle absolut inte vilja att vargen blev tusental,
visst är dom vackra,
men räcker med dom som finns nu.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

oj oj oj nyheter hemifrån i aftonbladet :)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Vargar kan få frodas bäst dom behöver. Det är den mänskliga överbefolkningen som är problemet. Tyvärr så, eftersom vi har vapnen, lär vi bestämma i fortsättningen också.

Ända fram till det att Vogonerna kommer och raderar planeten ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

zipp3r skrev:

njaa, vaddå vara å inte vara, tycker det är bra att dom håller nere bestånden. Skulle absolut inte vilja att vargen blev tusental,
visst är dom vackra,
men räcker med dom som finns nu.

Något tusental vargar skulle vi nog klara, om vi ser till att inhägna boskapen lite bättre. För att få lite perspektiv på vargtätheten, kan vi titta på hur många vargar de har i en del andra länder i Europa:

Sverige: 17
Polen: 850 - 900
Portugal: 150 - 300
Rumänien: 2000 - 2500
Slovakien: 300
Spanien: 500 - 1000
Slovenien: 15 - 20 (där anses den låga populationen ha ett samband med kriget)
Italien: 250 - 450
Ungern: 500
Grekland: 500
Bosnien: 400 (troligtvis fler än så innan kriget)
Bulgarien: 100
Frankrike: 7 - 15
Tyskland: 10

Allt enligt http://www.geocities.com/RainForest/Canopy/2421/World.html#EU

Som synes är det åtskilliga länder som är både betydligt mindre och avsevärt mer tättbefolkade, som har många fler vargar än Sverige.

så sverige skulle ha 17? den där listan stämmer inte isf...

zipp3r skrev:

så sverige skulle ha 17? den där listan stämmer inte isf...

Förmodligen är statistiken några år gammal. Enligt http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/rovdjur-varg.htm har vi 60 vargar idag. Men det är fortfarande oerhört få jämfört med många andra länder. Som du kan se på denna sida, rekommenderar de att man har 900 - 5000 vargar. Vi är långt därifrån.

ja visst vi kanske inte har så många vargar,
men vi har mera än 60 stk,
dock ska jag inte säga att vi ska ha flera för det är inte min personliga åsikt, men däremot ska vi inte heller ha färre..

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

dock ska jag inte säga att vi ska ha flera för det är inte min personliga åsikt

Får man ödmjukast lov att be om en motivering till denna åsikt?

så fort ngn varg kommer på villovägar så skrivs det i tidningar och dyl. Flera vargar innebär en större risk, finns folk som blir attackerade av vargar.
tycker det är bra att vi har ett litet bestånd istället för att utrota dom helt och hållet. men visst det finns nackdelar också..
t.ex inavel...

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Kan du ge ett exempel där en människa har blivit attackerad av en varg?

jarå, vet inte riktigt vart i sverige det var, men det var en arbetare i skogen som sågade träd, sen fick han se att det vandrade vargar runtomkring, så han hade tur och kunde hålla dom bort genom att rusa motorsågen,

en till, i värmland har jag för mej, var det en i ett älgjaktlag som blev anfallen av en varg. var inte alls länge sedan.

visste nästan 100% att denna fråga skulle komma upp, många hävdar att vargar typ aldrig anfallit människor.

zipp3r skrev:

jarå, vet inte riktigt vart i sverige det var, men det var en arbetare i skogen som sågade träd, sen fick han se att det vandrade vargar runtomkring, så han hade tur och kunde hålla dom bort genom att rusa motorsågen,

en till, i värmland har jag för mej, var det en i ett älgjaktlag som blev anfallen av en varg. var inte alls länge sedan.

visste nästan 100% att denna fråga skulle komma upp, många hävdar att vargar typ aldrig anfallit människor.

Det lär ha hänt någon gång i början på 1800-talet, men uppgifterna därom är osäkra. Nu avser jag Sverige. Hur vanligt det är med varganfall utomlands vet jag inte.

Det lär ha hänt någon gång i början på 1800-talet, men uppgifterna därom är osäkra. Nu avser jag Sverige. Hur vanligt det är med varganfall utomlands vet jag inte.

ja eller inte...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag visste nästan till 100% att någon förvirrad tomte skulle komma och hävda att varg är ett hot mot människor.

Man skulle ju kunna tro att den rädslan försvann runt 1800-talets slut, men tydligen lever det kvar lite vargskräck i vissa väl valda delar av befolkningen ändå. Annars brukar ju de moderna varghatarnas argument handla om rivet boskap och jakthundar. Att man kan stängsla in får med elstängsel som varg inte korsar är sjävlklart något som dessa grupperingar inte förstår.

Men att argumentera med någon som på fullt allvar anser att vargstammen skall hållas nere för att vargar äter människor, det är ju en uppgift som heter duga.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

ser inte vargen som ett speciellt stort hot emot människor...
Jämför varg/björn... Tror att björnen är bra mkt farligare än vargen.
T.o.m Järv kan vara farlig...

Vargen är ett rovdjur, och låter man sina boskap springa "fritt" ute i vild mark där man vet att vargen finns så får man även vara beredd på att finna "fällda" boskap!

Det är min åsikt!

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

zipp3r skrev:

Och finns det någon/några tidningsartiklar som backar upp liknande påståenden? Några TV-inslag? Hört på radio?

Jag har sökt lite om vargar som attackerat människor, och kommit fram till följande:
http://home.swipnet.se/~w-56820/varg/lever.htm
http://www.shell.linux.se/goblins/wolffen/svenska/svwolffenhome.html

Inte sedan 1800-talet har någon varg attackerat en människa i Skandinavien.

Alltså, inga tidningsartiklar. Jag kan ju ha missat nåt.
När man får höra: "någonstans i Sverige...", "har jag för mig...", "jag har hört...", bör man nog dra öronen åt sig. För kan man inte komma med mer specifikt vad som hände, var det hände, vem/vilka som var inblandade, tidningsartiklar, TV-nyheter ... Helt enkelt NÅNTING som kan härleda till att det över huvud taget har hänt, tolkar i alla fall jag det som en skröna (saga).

Men du är välkommen åter med trovärdig källhänvisning.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)