Detta beskriver en utspelad dialog mellan en tysk IT-konsult (TK) och en intern svensk projektledare (SP), konsulten jobbar i projektet den svenska projektledaren driver/leder.
Till saken hör att konsulten arbetar på löpande räkning och att skapandet av ett formulärutkast borde ta c:a 1-2 timmar...
Onsdag eftermiddag.
SP: På grund av att jag har ett antal rapporter att färdigställa till fredag kväll så så vill jag att du tar hand om frågan att skapa det där frågeformuläret gällande administrativa IT-roller.
TK: Men det är ju ditt jobb!?
SP: Nja inte riktigt, dessutom, som jag förklarade för dig tidigare, jag har inte tid, jag vill att du löser uppgiften - skapa ett förslag på ett frågeformulär så går vi igenom det tillsammans på mötet imorgon torsdag.
TK: Men det är ju inte mitt ansvar.
SP: Eh... jo, du efterfrågar resultatet från frågeformuläret - därigenom äger du frågan. Du är ju dessutom ansvarig för teamet som påverkas av det resultat vi får från formuläret. Därigenom har du ett visst delansvar för att samla in den informationen.
TK: Jo, men det här måste ju någon intern resurs göra.
SP: Ok, vilka inom vårt företag tror du skulle kunna bidra med information om hur frågeformuläret ska se ut?
TK: Det borde... hmmm... Anders och... hmm... Bengt kunna göra.
SP: Bra, då föreslår jag att du ringer dem.
TK: Men det är ju ditt jobb!?
SP: Nej, det är det inte. Det är ditt jobb, om inte annat blev det precis ditt jobb. Jag hinner som sagt inte göra det också.
TK: Jaha, då ringer jag dem och så får de göra uppgiften.
SP tänker: Wow, den här killen kommer att gå långt. Fan vet om jag inte ska stämpla honom "KASS" och skicka honom till Österikiska marinen - där har han i alla fall en framtid...
Dagen därpå meddelar samma TK att man kanske skulle kunna tänka sig att ta jobbet, men att man kommer att behöva fem arbetsdagar på sig för att:
1. skapa formuläret
2. skicka ut det (till c:a 5 personer /SPs anmärkning)
3. samla in svaren och sammanställa dessa i ett dokument
Jag har även hört ett rykte om att Bire kommer att omskolas från bildemonterare till konsultdemolerare. Så snart omskolningen är klar kommer jag ha stor nytta av Bire. (Första gången någonsin i världshistorien någon har nytta av en falubo som tycker om hårdrock, pizza och öl?
Jag har även hört ett rykte om att Bire kommer att omskolas från bildemonterare till konsultdemolerare. Så snart omskolningen är klar kommer jag ha stor nytta av Bire. (Första gången någonsin i världshistorien någon har nytta av en falubo som tycker om hårdrock, pizza och öl?
Nej, men möjligen första gången Rikard missat en avslutande parantes i sina inlägg! §e
Hmmm jag skall inte besudla Rikards tråd med oväsentligheter som dessutom är helt O.T. varför jag lämnar Bires kommentar om nödrim utan kommentar. Men jag glömmer ingenting Bire. §jr :h