webForumDet fria alternativet

-28°C

Småprat

20 svar · 630 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Japp, ni läste rätt. -28°C! Det är så bitande kallt att till och med mina fjun i ansiktet fick frost. Och då, ärade medlemmar, är det kallt. :o ;)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du får ju se det positiva i det hela. Om du handlar lite djupfryst mat på hemvägen (och går hem) så slipper du oroa dig för att maten hinner tina på vägen! :)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

-23 igår och idag på morgonen vid 07... hörde -26 i skogen utanför stan

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Just nu är det -14°C här. :e

Nattens lägsta temperatur: Idre-Storbo -39.1°C :o

Men om jag inte handlar något djupfryst med mig hem så behöver jag inte heller se positivt på saken eller? ;)

Peeer skrev:

Nattens lägsta temperatur: Idre-Storbo -39.1°C :o

:o

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Nya istiden påväg :o

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

"Det är inte kallt - det är kul"
Fick jag lära mig i lumpen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: -28°C

Dryden skrev:

Japp, ni läste rätt. -28°C! Det är så bitande kallt att till och med mina fjun i ansiktet fick frost. Och då, ärade medlemmar, är det kallt. :o ;)

Hur stor är vindkylningseffekten? Jag var i Kanada för någon månad sedan. Där var det -30. Med vindkylningseffekt kändes det som -40.

UlfT skrev:

Hur stor är vindkylningseffekten? Jag var i Kanada för någon månad sedan. Där var det -30. Med vindkylningseffekt kändes det som -40.

Inte särskilt mycket här då det i stort sett är vindstilla. Plus klarblå himmel, så det är ju en kanonfin dag. I morgon får tempen dock gärna stiga tjugo grader, minst. Att åka utförs lär inte bli kul om det är som idag. ;)

Medlem sedan nov. 2004302 inlägg

Här kan ni räkna ut kyl-effekten snabbt och enkelt:

http://www.videung.se/cold_effects.htm

Vi hade -24 me köldeffekt.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Med kyl-effekten så är här -14°.

Dryden skrev:

UlfT skrev:

Inte särskilt mycket här då det i stort sett är vindstilla. Plus klarblå himmel, så det är ju en kanonfin dag. I morgon får tempen dock gärna stiga tjugo grader, minst. Att åka utförs lär inte bli kul om det är som idag. ;)

Vänstertecknad har åkt slalom i -32°C, det var inte så farligt faktiskt. Med rätt klädsel (många lager blev det) och många besök i värmestugan så gick det utmärkt. Att det är så låg luftfuktighet gör att kylan inte biter lika bra. Dessutom var liftköerna väldigt korta :)

Sedär, ännu en positiv sak ;)

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Jäkla tur det här men växthuseffekten, tänk vad kallt det skulle vara annars. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Zwery Zen skrev:

Jäkla tur det här men växthuseffekten, tänk vad kallt det skulle vara annars. ;)

Utan växthuseffekt är det tveksamt om det ens hade funnits liv på jorden.

Tack Peeer, du lyfter verkligen min dag! :e

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Web-Tor skrev:

"Det är inte kallt - det är kul"
Fick jag lära mig i lumpen.

"Det är inte kallt - det är myggfritt"
Fick jag lära mig i norrland.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Peeer skrev:

Du får ju se det positiva i det hela. Om du handlar lite djupfryst mat på hemvägen (och går hem) så slipper du oroa dig för att maten hinner tina på vägen! :)

Ja, och tänk va go'a ölen blir efter en promenad hem från affären.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Peeer skrev:

Dryden skrev:

UlfT skrev:

Vänstertecknad har åkt slalom i -32°C, det var inte så farligt faktiskt. Med rätt klädsel (många lager blev det) och många besök i värmestugan så gick det utmärkt. Att det är så låg luftfuktighet gör att kylan inte biter lika bra. Dessutom var liftköerna väldigt korta :)

Sedär, ännu en positiv sak ;)

ungefär samma här, åre nyår 2002 var extremt kallt... men det var bara att som peeer säger, många lager och ansiktsmask på ungen, sen gick det bra :)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Läge att frosta av frysen kanske...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)