Anekdoter
"My subjective impressions are ones of more Will, short-term memory, and aggressiveness IN THAT ORDER. It is the difference between "why bother" and "why not", stated as a gentle suggestion. In moderate doses, deprenyl produces a feeling of gumption or can-do.
Testing myself with a number of computer games: solitaire, tetris, xchess, Doom, the improved motivation from deprenyl has led me to extend several hopeless positions to the point of ridiculousness but does little for my sense of strategy. Simply, I feel frustration less acutely." - Daniel R. Haney
"I can report that my motivation has definitely increased! I have started tracking and recording my workouts. Although I continued to workout throughout my "down" time I have not recorded my workouts in years. /.../ I have started a goal spreadsheet and have been checking them off weekly! I have started working on my websites again and have completed one of them. I have started running twice a week in addition to my workouts." - bgh, rec.smart.drugs
"I have been using Deprenyl off and on for about 6 years. I have just ordered some more and can hardly wait to go back on. My experiences with this product is all positive. I felt so much more motivated, smarter,focused, and hornier : )" - brklyn23, rec.smart.drugs
Testet
17.10 - tog en droppe under tungan. pipetten suger. det blev en stor droppe, motsvarande typ 1-3 mg
18.25 - Allt lugnt. Jag ska läsa en stund.
Idag skall jag testa ifall jag verkligen kan flyga, då det faktiskt känns så. Jag är så glad och lätt under fötterna hela tiden, jag nästan svävar fram! Nu måste jag ta hissen upp på taket.
Okey, inget nytt att rapportera. Första hälften av dagen var jag rätt aktiv: diskade, städade rummet, tränade, postade ett paket, handlade. När jag sedan skulle börja skriva en artikel vid femtiden på eftermiddagen så tog det stopp.. det blev plötsligt väldigt frestande att slösurfa. Med andra ord, allt var ungefär som vanligt.
En rätt vanlig dos i sådana här sammanhang verkar vara 1 mg 2-3 gånger i veckan. Jag funderar på att ta typ 3-5 mg i morgon bara för att se om någonting händer (5-10 mg är vad som brukar användas i medicinskt syfte). Folk som tagit för mycket (känsligheten för substansen verkar vara rätt individuell) har sagt att de känner sig "overamped". Den känslan ska tydligen försvinna rätt snabbt, det räcker med att man tar en vilodag eller två.
Okey, 5 mg var märkbart. Nån timme efter att jag hade tagit dosen hade jag inga problem med att börja skriva på en artikel. I vanliga fall brukar jag behöva anstränga mig för att komma igång men nu kändes det helt naturligt att öppna Openoffice och börja skriva. När jag tänker efter så var det ungefär likadant igår på förmiddagen - att diska i en timme och städa i nästan två timmar kändes inte som något enormt tvång utan mer som något som jag bara kunde ta och göra.
Fast det där är något jag blir medveten om först nu när jag reflekterar över vad jag har gjort under dagen. När man håller på med aktiviteten (diska, städa, skriva) känns det som vanligt.. ja, förutom att man redan har kommit igång med det som i vanliga fall inte känns som något man vill göra.
Det som gjorde att jag idag märkte att "det här fungerar" var den udda stimulerande effekten som deprenylen hade på mig. Musik lät bättre än vanligt medan jag höll på att skriva och jag stavade fel otroligt ofta. Inte helt olikt ett efedrinrus men betydligt mildare och.. konstigare.
Efter ett par timmars skrivande / läsande av studier började jag tröttna. Deprenyl gjorde det lättare att komma igång men preparatet gjorde inte så att jag kunde fokusera mig på uppgiften under en längre tidsperiod (fast jag har mina idéer om hur jag ska lösa det problemet..).
Det är givetvis möjligt att det bara handlar om en fet placeboeffekt. Jag ska försöka skriva en artikel per dag (~400-600 ord) under en 14 dagar lång period Det låter som en rätt enkel uppgift - och det är det - men jag brukar ha otroligt svårt att komma igång med skrivandet trots att det i grunden handlar om något som är väldigt simpelt att göra.
Det som gjorde att jag idag märkte att "det här fungerar" var den udda stimulerande effekten som deprenylen hade på mig. Musik lät bättre än vanligt medan jag höll på att skriva och jag stavade fel otroligt ofta. Inte helt olikt ett efedrinrus men betydligt mildare och.. konstigare.
Efter ett par timmars skrivande / läsande av studier började jag tröttna. Deprenyl gjorde det lättare att komma igång men preparatet gjorde inte så att jag kunde fokusera mig på uppgiften under en längre tidsperiod (fast jag har mina idéer om hur jag ska lösa det problemet..).
Det kanske är så att du bör ta en mindre dos, så att du känner dig någorlunda alert, men inte rastlös. För mig låter det där lite som koffein. Två koppar kaffe på morgonen, gör susen för att man ska bli av med den värsta morgontröttheten. Men ett flertal koffeintabletter gör just det att man inte kan koncentrera sig på något.
Annars funderar jag på hur det blir med dopaminnivåer om man använder deprenyl under en längre tid. Kan tillförseln göra så att kroppen inte producerar eget dopamin? Det såg inte ut som om det var särskilt väl utforskat.
Hur mycket har du köpt, var köpte du det och hur mycket kostade det?
[ej fiktivt]Allt jag skriver i den här tråden är fiktivt och tråden skall betraktas som underhållning och ingenting annat.[/ej fiktivt]
Jag hittade flaskan på gatan.
UlfT skrev:
Det kanske är så att du bör ta en mindre dos, så att du känner dig någorlunda alert, men inte rastlös.
Jepp, det var en medveten överdosering från min sida. 5 mg är den minsta dosen som brukar användas för behandling av personer som lider av parkinsson eller depression så ur ett rent säkerhetsmässigt perspektiv så var det inte nån jättehög dos.
Annars funderar jag på hur det blir med dopaminnivåer om man använder deprenyl under en längre tid. Kan tillförseln göra så att kroppen inte producerar eget dopamin?
Jag tror inte det men jag har inte satt in mig i detaljerna. Från Avantlabs-artikeln: "The enzyme monoamine oxidase (MAO) is responsible for the destruction of various monoamine neurotransmitters including serotonin, noradrenaline, and dopamine." Deprenyl är en irreversibel MAO B-hämmare. När man tar deprenyl hämmas MAO B och vilket leder till att det dopamin man har inte försvinner lika fort eftersom MAO B inte finnas där för att bryta ner det.
Deprenyl påverkar alltså enzymet som bryter ner dopamin. Själva dopaminproduktionen i sig ska inte påverkas direkt (om jag inte har missat något - vilket är mycket möjligt). När man har slutat ta deprenyl kan det tydligen ta ett par månader innan allt är normalt igen:
"L-Deprenyl (Selegeline) is an enzyme-activated irreversible inhibitor of monoamine oxidase B /.../ Since enzyme inhibition is irreversible, the recovery of functional enzyme activity after withdrawal from L-deprenyl requires the synthesis of new enzyme. We have measured a 40 day half-time for brain MAO B synthesis in Parkinson's disease and in normal subjects after withdrawal from L-deprenyl." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/htbin-post/Entrez/query?uid=7839316&form=6&db=m&Dopt=b
Jag tog inget idag eftersom jag har tagit överdrivet mycket de senaste dagarna. Två-tre mg per vecka borde vara fullt tillräckligt. Idag skrev jag runt 700 ord - ingen jättestor textmängd men jag hade återigen lätt för att komma igång med skrivandet (jag läste även ~100 sidor av Csikszentmihalyis "Flow, ledarskap och arbetsgläde" och gjorde uppgifterna för ett kemikapitel). En placeboeffekt går som sagt inte att utesluta. Det är tvärtom mycket sannolikt att jag börjar skriva för att jag förväntar mig att jag ska göra det. Det faktum att jag också tänker lite mer på vad jag använder min tid till bidrar sannolikt till effekten.