webForumDet fria alternativet

Affären i konkurs - saker går ej att byta!

Konsumentråd

16 svar · 878 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

Sekvencia i Linköping - ett företag som bestod av ett gäng lurendrejare. Vi gjorde misstaget att köpa vår dator där, ända sen första dagen (jag menar det) har det varit problem. Den ena hårddisken var inte installerad, det var fel grafikkort insatt, tangentbordet gick sönder, skärmen mer eller mindre piper då och då samt högtalarna som det brusar i och musens scroller styr sig själv ibland. På senare tid har även musen börjat "hacka". Jag har låtit bli att lämna tillbkas på nu på ett tag, jag orkar helt enkelt inte med ägaren, han kan nämligen inte svenska...

Så, idag när jag inte hade något speciellt att göra gick jag iväg med musen då den hackade onormalt mycket. Jag kommer in i affären och får då svaret "Sekvencia har gått i konkurs, nu är det vi - PC Superstore som har köpt upp allting". Grabben i kassan var snäll och gav mig den nya musen billigare, han visste väl vilken idiot ägaren till den förra butiken var då han jobbade där innan. Men ändå! Nu handlade det om en mus som jag fick för en 25 spänn, men när jag ska byta min skärm för 2000:- eller mina högtalare för 1000:-, vad gäller då?

Vad gäller angående musen?

Vad gäller överhuvudtaget? :q

Hjälp behövs!

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har inte PC Superstore också gått i konkurs? Dom har lagt ner i Karlstad iallafall vet jag. :o

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Ge mig adressen till den förre ägaren så ordnar vi det, enkelt och konsist med ett nackskott! §e

Näe men tillverkligheten, det finns inte så mycket man kan göra iom att butiken har gått i KK. Du kan alltid försöka höra med den nya ägaren och se vad dom säger.

Mycket mer kan jag inte säga.

Freddemannen: Mord är lite att ta i, gör du inbrott? Skärmarna kan bli svårt, men högtalarna står rätt så nära det inte alltför tjocka glasfönstret, lätt att krossa och sno åt sig. Skulle sitta fint med såna där 4000-kronors högtalare. :e §e

Nej, till verkligheten: Men kan man verkligen bara göra så? Gäller samma sak om något företag helt plötsligt lägger ner? Lovar kunderna garanti och sedan lägger ner, låter konstigt. DÅ betyder ju garanting inte något!

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Om ett företag går i konkurs så är det konkursförvaltaren som du får vända dig till om du vill ha ut nåt från den butiken. Den nya ägaren har inget med det att göra även om dom köpt upp hela lagret.
Tyvärr så gäller inte garantin om dom har plockat ihop datorn åt dig, dom finns liksom inte kvar.
Har dom levererat en "märkesdator" så kan man troligen hävda garantin mot leverantören Typ Dell eller nåt sånt.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Freddemannen: Mord är lite att ta i, gör du inbrott? Skärmarna kan bli svårt, men högtalarna står rätt så nära det inte alltför tjocka glasfönstret, lätt att krossa och sno åt sig. Skulle sitta fint med såna där 4000-kronors högtalare. :e §e

Nej, till verkligheten: Men kan man verkligen bara göra så? Gäller samma sak om något företag helt plötsligt lägger ner? Lovar kunderna garanti och sedan lägger ner, låter konstigt. DÅ betyder ju garanting inte något!

Men i sig skulle du kunna kontakta den gamla ägaren och kräva honom på garatin om den fortfarande gäller dvs. De skall fortfarande vara skyldiga att betala sina skulder, det är juh bla. därför de gått i KK för att de inte kunnat betala sina skulder... :) DU kan juh alltid höra efter med en advokatbyrå så du kan få lite mer information.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Alltid säkrast att köpa via kända kedjor eller större företag. Det kostar förvisso lite extra, då de ofta har lite högre priser än små lokala konkurrenter. Men på lång sikt är det nog tryggast.

Nej, till verkligheten: Men kan man verkligen bara göra så? Gäller samma sak om något företag helt plötsligt lägger ner? Lovar kunderna garanti och sedan lägger ner, låter konstigt. Då betyder ju garanting inte något!

Om jag lovar att klippa din gräsmatta livet ut, och sedan avlider några månader senare. Vad är det löftet värt då? Ingenting! Samma sak i affärer, tyvärr. Ett företag som inte längre finns kan naturligvis inte fullfölja några löften.

Hur tråkigt det än låter är det nog tyvärr enbart att bita i det sura äpplet, tyvärr.

Förbaskade Sekvencia

Om jag lovar att klippa din gräsmatta livet ut, och sedan avlider några månader senare. Vad är det löftet värt då? Ingenting! Samma sak i affärer, tyvärr. Ett företag som inte längre finns kan naturligvis inte fullfölja några löften.

Då har du ju klippt min gräsmatta livet ut :e
Men jag förstår vad du menar.

Som tur är skall vi få en lagvrängare på besök över 4 dagar om ca. en vecka, vi får se vad han har att säga :)

RED/ Tänkte då på Fredde Mannens svar...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ge inte upp! Det går att utnyttja garantin ibland trots konkade butiker. Jag har lyckats vid ett par tillfällen. Den du ska gå på är förstås tillverkaren. Man ringer till tillverkaren och hör sig för till vem man skall skicka klagomålet. Faxa sedan ett brev till företaget på fin svenska där man framställer sina krav. Om de inte svarar så hör man av sig igen. Allmänna Reklamationsnämnden kan man alltid hota med om de är ovilliga.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

I många fall kan man vända sig till tillverkaren för att få fel som omfattas av garantin åtgärdade. Flera tillverkare av bildskärmar har lagt ut sin support och garantiservice på företag som Teleplan & Anta och IT Workshop.

Är det verkligen tillverkaren och inte säljaren som står för garantin? Säljaren är ju den som tagit pengarna och gjort vinsten av försäljningen, och då har jag svårt att se att tillverkaren skulle ersätta produkten?

Men helt klart värt ett försök. Man ska aldrig ge upp.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Blårand skrev:

Är det verkligen tillverkaren och inte säljaren som står för garantin? Säljaren är ju den som tagit pengarna och gjort vinsten av försäljningen, och då har jag svårt att se att tillverkaren skulle ersätta produkten?

Men helt klart värt ett försök. Man ska aldrig ge upp.

Du tror inte tillverkaren har fått pengar och gjort vinst?

Dessutom är många tillverkare måna om sitt rykte...

clarkbones skrev:

Du tror inte tillverkaren har fått pengar och gjort vinst? Dessutom är många tillverkare måna om sitt rykte...

Antagligen gör han vinst, annars går det som med Sekvencia i Linköping. Men att man tjänar pengar betyder inte att man behöver känna ansvar.

clarkbones skrev:

Inte Canon. Köpte en digitalvideokamera av det märke som jag tyckte inte höll måttet. Det var inte ett dugg intresserade när jag kontaktade dem.

Men som jag sa tidigare, det är värt ett besök.

Vill inte att vi hamnar OT i denna seriösa tråd, så vi kanske ska lägga vår energi på att tipsa vår vän Magnus om bra lösningar på problemet istället.

Min skärmtillverkare: Iiyama. Låter som något japanskt :P Får väl ta och leta runt lite efter nåt svenskt Iiyama! :)

Teleplan & Anta har hand om iiyamas garantiservice i Sverige:

http://www.antaservice.se/main/villkor/villkor.asp?id=21

Blårand skrev:

Är det verkligen tillverkaren och inte säljaren som står för garantin?

Ofta ger återförsäljaren ett års garanti (de måste ge minst ett halvår). Tillhandahåller tillverkaren längre garanti än så brukar kunden i regel få vända sig direkt till tillverkaren eller det serviceföretag tillverkaren använder.

Blårand skrev:

clarkbones skrev:

Inte Canon. Köpte en digitalvideokamera av det märke som jag tyckte inte höll måttet. Det var inte ett dugg intresserade när jag kontaktade dem.

Det är dock skillnad på om en produkt är trasig (garanti) eller om man bara är missnöjd (vilket inte går på garantin).

muskot: Tack för din hjälp, verkligen. Skall kolla upp din länk så snart jag har tid, och ork.

:bire :bire :bire

399 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
128 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)