webForumDet fria alternativet

Sy in och trasha jeans

Småprat

13 svar · 633 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hur syr man in ett par jeans. De ska inte sitta jätte tajt utan jag vill bara slippa behöva använda skärp för att de ska sitta snyggt.
Typ 2-3 cm skulle behövas tas in.

Sedan undrar jag om ni har några tips till att trasha ett par jeans. Jag har ett par gamla 501:or (supersköna) som det har blivit lite för stora hål i, i baken och på ena knät.

Tänkte kanske sy på ett par lappar för knäna a la Acne men vad gör jag i baken? En variant kan ju vara att sy på massa märken men vart fasiken får man tag på dem?

Medlem sedan feb. 20011 517 inlägg

Addeladde skrev:

Sedan undrar jag om ni har några tips till att trasha ett par jeans. Jag har ett par gamla 501:or (supersköna) som det har blivit lite för stora hål i, i baken och på ena knät.

har hört att man kan stoppa stenar i byxorna och sen stoppa in i tvättmaskinen. :p
annars kan man väl ta sandpapper och vara ihärdig? :q

Minsann skrev:

Addeladde skrev:

har hört att man kan stoppa stenar i byxorna och sen stoppa in i tvättmaskinen. :p
annars kan man väl ta sandpapper och vara ihärdig? :q

6-7 års användning av jeansen har gjort at de ser väldigt slitna ut så något sandpapprande lär inte behövas.

Medlem sedan feb. 20011 517 inlägg

hah, vad är det då du ska trasha?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

sprätt loss fickorna och snedställ dem som lappar i baken.
Sy så tätt du kan med vit tråd. Det blir döflott ska du se.

Märken hittar du i närmaste tyg/gardin-affär. :)

Sy på något eller göra någon förändring på dem.
Något måste göras så att inte hålen blir för stora så att jag inte kan använda jeansen.

Ingrid skrev:

sprätt loss fickorna och snedställ dem som lappar i baken.
Sy så tätt du kan med vit tråd. Det blir döflott ska du se.

Märken hittar du i närmaste tyg/gardin-affär. :)

Vaddå för märken?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

"En variant kan ju vara att sy på massa märken men vart fasiken får man tag på dem?"

Jag antog att du skulle ha tygmärken på knäna. Det finns i tygaffärer. Vad för sorts märken du ska ha, vet inte jag.

Tygmärken som engelska flaggan m.m.
Det ska inte vara för punkigt vilket engelska flaggan kanske är?

Hur syr man in ett par jeans då?

Medlem sedan juli 2001711 inlägg

klorin är ganska effektfullt. det blir vita fläckar av det. rätt häftigt :)

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Jag hade mocka-nallar på knäna när jag var liten.
Kanske kan vara något?

:)

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Är det i midjan dom är för stora? Eller är det runt låren? Om benen är för stora är det bara att sy in dom, enklast på sömmen som går på yttre delen av benet. Är det däremot midjan som är för stor blir det lite värre. Då måste du ju sprätta bort linningen och förkorta den, svårt att få det snyggt. Om du inte vill strunta i linningen helt. Tips, köp riktigt jeanstråd och starka nålar.

Det är i midjan som de är lite stora. Jag tror jag lämnar dem till en skräddare.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)