Eclipse skrev:
jag har aldrig hållt på med detta tidigare!
De flesta friar bara en gång. ;)
Lyssna på din mor. Hon vet nog vad hon snackar om. Hon är väl troligtvis gift eller?
58 svar · 7 262 visningar · startad av Eclipse
Jag har hittat kvinnan som är bättre än drömmen - hon finns på riktigt! :-)
Det tråkiga med drömmar är att dom försvinner när man vaknar - det fina med Julia är att hon ligger kvar! Om jag får välja mellan drömen och Julia så väjer jag Julia...
Om 2 veckor ska vi ha semester i tre veckor tillsammans och jag VILL fria till henne! Men hur gör jag??
Jag snackade nyss med mamma, hon tyckte jag skulle göra något romantiskt...
Snälla Forumet, hjälp mig!! Hur ska jag göra? Vad ska jag göra? Jag kan inte... jag har aldrig hållt på med detta tidigare!
Eclipse skrev:
jag har aldrig hållt på med detta tidigare!
De flesta friar bara en gång. ;)
Lyssna på din mor. Hon vet nog vad hon snackar om. Hon är väl troligtvis gift eller?
Jag tycker du ska bjuda ut henna på en resturang vid slutet av er semester, kanske när det är 2-3 dagar kvar. Så äter ni en fin middag, sen efter går ni en liten sväng och sätter er i parken. Sen där frågar du henne. ;)
Snabba svar... Wow! Man tackar!
Mamma och pappa är fortfarande gifta, det stämmer.
Julia påminner starkt om skådisen Nia Vardalos i filmen My Big Fat Greek Wedding.
Inte i början av filmen utan då hon har dom vackra lockarna....
Kul citat från filmen: "We may be lambs in the kitchen but we are tigers in the bedroom!"
Följdfråga:
Hur gör man med ringen? Friar man utan ring? Jag menar, om jag köper en ring så kanske den inte passar...?
Alltså, det beror väl på vilka ni är. En del vill ju ha ett pretentiöst bröllop för en halv miljon och förmodligen också ett storslaget frieri med en dyr ring och alla klassiskt romantiska detaljer. Andra vill hellre under största diskretion gifta sig i stadshuset. Min flickväns mammas man friade när han satt på toa.
Det går bra att fria utan ring. Fixa en ask annars som symbol.
En ring går väl i värsta fall att justera i efterhand? Eller är du orolig att din smak gällande ringar inte ska gå hem?
muskot skrev:
.... Min flickväns mammas man friade när han satt på toa.
Men hallå!! Menar du att han satt och bajsade?? I annat fall förstår jag inte vad du skriver!
Ja, ja... det finns folk för allt!!
Jag vill gärna ha ett fint bröllop... men nu var det frieriet tråden gällde, det kommer först.
Jag har i skrivande stund begränsad ekonomi. Pengar är ändå av underordnad betydelse i sammanhanget. Man väljer sina utgifter!
Vill du *plopp* gifta dig *plopp* med mig? :e
Jag är glad att höra över dina storslagna planer! :)
Det måste ju inte vara en ring, utan det kan ju vara något annat symboliskt, en armlänk, halsband, fin klocka eller liknande.
Det finns en del fina sätt, och tyvärr verkar kvinnor vilja att man gör bort sig så mycket som möjligt. Så om du inte är bra på att sjunga, så ta en sång på ett överbefolkat torg. I passande kläder, ett shakespearianskt frieri med blomsterkvast, även detta på öppen plats?
Mvh,
(om man vill, för att ta reda på ringstorlek, om man har tillgång till kvinnan, är att ta tag i en knappnål. När kvinnan sover, stick in nålen i ringfingret, och tryck på så den precis kommer ut på andra sidan. Rita ett streck med en vattenfast OH-penna på nålen. Dra ut nålen (eller tryck igenom, vilket som är lättast). Sedan är det bara att mäta på nålen.
Ett annat alternativ är att bara mäta rakt över en avtagen ring om du har möjlighet.)
Tack för tipset! Jag har en känsla av att kvinnan inte kommer att sova under hela nåltricket, men det kanske beror på hur snabb man är med handföringen... :-)
En klocka var inte så dumt. Det är lite symbolikst och tidlöst... The time is ticking for you and me together.
Det måste visst vara en ring! Eller bör vara det iallafall. Det är symboliskt. @nders, du må veta mycket om ASP och annat ;)...men att fria med ett klocka - skulle inte tro det! :e
Köp en ring! Sno en av hennes ringar som du vet passar och be guldsmeden mäta upp den, så är måttet fixat iallafall. Välj en ring som du tror hon skulle gilla att bära under många, många år eftersom en frieri-ring inte är nåt man byter så där bara... Ta med hennes mamma eller syster till affären och be dom agera smakråd.
Sedan är det ett krav till - ner på knä. När det gäller frierier så är det traditionella som gäller, oavsett om man är rödstrumpa, pimpinett prinsessa eller, som dom flesta, nåt där i mellan!
Lycka till! :)
All right! Here we go!
Alltså... jag har aldrig träffat hennes mamma.... Måste jag ha samma ring...?
Detta är en typisk Vett & Etikett grej... Jag kan inte!
Eclipse skrev:
Alltså... jag har aldrig träffat hennes mamma....
Hmm, ta med en kompis då? Bästisen eller nåt. Nån som känner hennes smak. Annars kan du ju välja själv också, man kan ju byta även om det är effektfullt att presentera en ring som är "perfekt" med en gång.
Eclipse skrev:
Måste jag ha samma ring...?
Du menar exakt samma utseende på ringen? Nej inte alls, men liknande.
Alltså vanligtvis är förlovningsringar likadana, eller ganska lika, för killar och tjejer, dom kommer liksom i par - passande nog. :) Så om det är en sådan kombination du letar efter, förlovningsringar, så är dom liknande ja.
Men det kan variera något på dam- och herrstil fastän dom hör ihop. Förlovningsringar är sällan speciellt pråliga eller "tjejiga" utan ganska enkla. Min man har en slät ring i stål, medans jag har en slät ring i stål med en liten diamant i.
Ett tips dock, om du är osäker på vad för typ av ring hon skulle gilla, är att inte gravera in något datum och namn förrän hon verkligen fått den på fingret och ni vet att ni gillar dom. :)
När det sedan kommer till bröllop :) brukar den blivande bruden vara med och välja ring så att hon får vad hon tycker är fint.
Eclipse skrev:
Detta är en typisk Vett & Etikett grej... Jag kan inte!
Med tanke på vad @nders föreslog så är du inte ensam! :e §e
annesophie skrev:
Det måste visst vara en ring! Eller bör vara det iallafall. Det är symboliskt. @nders, du må veta mycket om ASP och annat ;)...men att fria med ett klocka - skulle inte tro det! :e
Lyssna inte på annesophie. Det kan vara en klocka, en blomsterkvast eller rent av en zucchini. Men inga köttprodukter.
Fria med en sill kanske? Är det framtiden @nders?
>>Alltså... jag har aldrig träffat hennes mamma....
Ja det hoppas jag verkligen ;)
alla kvinnor jag har pratar med har sagt att det är en minimum gräns på ringen, du måste lägga ner
minst 3 månadslöner (netto) på ringen.