webForumDet fria alternativet

Arbetsansökan, bifoga fil eller inte?

Jobb & karriär

10 svar · 920 visningar · startad av SimonG

Medlem sedan maj 2000444 inlägg
Frågan#1

När man skickar en arbetsansökan och man skall svara via email. Skall man bifoga en fil (med ex ett word dokument) eller skall man klistra in det i mailet?

en pdf kanske?

Tänker på att företaget ex blockar .doc eller att deras mailserver tar bort bifogade filer etc. Förslag/funderingar motages.

.S-

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har skickat Wordfiler i arbetsansökningar utan några problem men det var i och för sig före de stora virusstormarnas tid. Idagsläget skulle jag dock välja PDF-formatet och även dra iväg ett extra mail utan någon fil och be dem bekräfta mottagandet/eventuella problem vid mottagandet av filen.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om jag verkligen ville ha jobbet som det gäller så hade jag bifogat en word-fil samt skrivit i e-brevet att om det är några problem med den bifogade filen så finns samma exemplar på nedanstående länkar.
De länkarna som jag hade lagt med hade gått till både en word-fil och en pdf-fil.

Ok, tackar.

Då tror jag att jag gör så att jag skickar ett mail med en bifogad pdf samt i samma brev inkludera det i vanlig textform.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag hade postat det i ett kuvert!

Bire >> Endast svar via epost. Underlättar för alla :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja, jag litar iaf inte på att folk bryr sig lika mycket i E-post som de gör i vanlig post, trots att vi i Sverige är så hippa IT-människor..

Inte ens Faluns IT-chef har behagat svara på mitt mail..

Vill jag verkligen ha ett jobb så skickar jag en hederlig ansökan med vanlig snigelmail..

Bire >> Dom gångerna jag sökt arbete har det oftast varit att dom helst tar emot via epost just för att underlätta hanteringen av det. Så mycket lättare att vidare befodra epost än vanlig post samt att det faktiskt är en kostnadsfråga. Porto, kuvär etc för bägge parter.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

"Brevet" där du skriver varför just du ska ha detta jobb etc. Skriver du i Mailet och bifogar en fil för cv och en fil för meriterna.

En liten matnyttig länk!

http://csjobb.idg.se/Karriar.nsf/All/CCFDD489BD347C26C1256A470047E4EE?OpenDocument&id=5

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Fungerar ju riktigt bra att bifoga via mail.. jag brukar dock skicka både RTF och PDF man vet ju aldrig om "andra sidan" är familjär med PDF ;)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

PDF har ju blivit en de facto-standard för statiska dokument, så jag skulle gissa på att över 90% med en burk ( Klienter... ) kan läsa dem.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)