Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bostadskö i Göteborg

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bostadskö i Göteborg

    Jag tänkte sätta upp mig på bostadslistor för hyreslägenheter i Göteborg. Jag vet att det ska finnas hemsidor för det här där man registrerar sig.

    Vilka sidor ska jag registrera mig på? Jag tänkte med Göteborgs centrum som utgångspunkt, men även alla bostadsområden i närheten. Är inte så familjär med stadsdelarna i Götet.

    Ifall det inte går att anmäla sånt här via internet - vart ska jag vända mig?

    Tack på förhand.
    Silfver Creations

  • #2
    https://www.boplats.se/HSS/Default.a...a-50857e4c0c61
    The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

    Kommentera


    • #3
      Okej, fram med knytnävarna bara för vi står nämligen i samma kö och ungefär med samma krav - inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).

      Förutom att hänga på Boplats Göteborg så har jag även slängt ut krokar bland vänner, bekanta, ickebekanta och på Blocket. Har fått ett antal svar men då rör det allt från icke önskvärda stadsdelar till fullt möblerade saker.

      *lägger bevakning på tråden*
      resebloggen # twitter # instagram

      Kommentera


      • #4
        Tack. Ska spana in.
        Dryden skrev:
        Okej, fram med knytnävarna bara för vi står nämligen i samma kö och ungefär med samma krav - inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).

        Förutom att hänga på Boplats Göteborg så har jag även slängt ut krokar bland vänner, bekanta, ickebekanta och på Blocket. Har fått ett antal svar men då rör det allt från icke önskvärda stadsdelar till fullt möblerade saker.

        *lägger bevakning på tråden*
        Haha, nice. Men jag har egentligen inga planer på att flytta förens nästa höst. Ska plugga ett år till, men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
        Silfver Creations

        Kommentera


        • #5
          silfver skrev:
          ..., men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
          Det är en mycket bra idé. Det bästa är dock om man har pengar och kan köpa sig en lägenhet. Det blir så mycket enklare så.
          resebloggen # twitter # instagram

          Kommentera


          • #6
            silfver skrev:
            Ska plugga ett år till, men vill vara ute i god tid. Har hört att det är rätt bra att vara det.
            Att vara ute ett år innan är allt annat än i god tid när det gäller att få hyreslägenhet i Göteborg. Det är sjukt långa köer...

            Dryden skrev:
            inga förortsträsk som Bergsjön och Angered tack (godmorgon fördomar, men jag står för dem ).
            Bergsjön kan jag förstå, men Angered har ganska fina bostadsområden...

            Kommentera


            • #7
              Var i Göteborg vill man bo då? Jag vill ha det nära till centrum, men jag behöver nödvändigvis inte bo mitt i smeten.

              Nu har jag registrerat mig på Boplats Göteborg. Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?
              Silfver Creations

              Kommentera


              • #8
                Compusa skrev:
                Att vara ute ett år innan är allt annat än i god tid när det gäller att få hyreslägenhet i Göteborg. Det är sjukt långa köer...
                Jag vet. Jag har egentligen inte ens tänkt på det här förens nu. Jag vet inte ens om jag kommer flytta, men jag vill ändå ställa mig i kö för att ha möjligheten liksom...

                Vilka områden i Göteborg är mest attraktiva/gästvänliga?
                Silfver Creations

                Kommentera


                • #9
                  Linnéstaden är en riktig favorit, men det kan du nog glömma om du inte har gott med tur Majorna är nice!

                  Kommentera


                  • #10
                    Compusa skrev:
                    Linnéstaden är en riktig favorit, men det kan du nog glömma om du inte har gott med tur Majorna är nice!
                    Okay, tack. Bara så att jag kan orientera mig; i vilken stadsdel ligger Liseberg? Heter det bara centrum, eller nåt annat?
                    Silfver Creations

                    Kommentera


                    • #11
                      Det ligger ju i Centrum, men på Örgrytevägen så Örgryte skulle man nog kunna säga.

                      Kommentera


                      • #12
                        Nä, Örgryte är väl ute på Hisingen? Vissa delar av Hisingen är väldigt fint, t.ex. Eriksberg och Sannegården. Det är vid älven och nära till stan. Annars är som sagt Linnéstaden en riktigt höjdare, vidare är majorna, Masthugget och Johanneberg väldigt bra områden att bo i, nära till allt. Själv bor jag i Landala, med 5 min. gångväg till avenyn, i en lägenhet från början av 1900-talet - här är också väldigt najs att bo.
                        "Knock off the hippie shit, strap on a helmet and start shooting. This is Malibu, baby! I want you to storm that beach like it's fuckin' Normandy!"

                        Kommentera


                        • #13
                          Nej Örgryte ligger inte på Hisingen utan nära Liseberg. Örgryte är dock ett ganska stort distrikt. Linnéstaden är ett ställe man bara måste uppleva om man nu inte kan bo där, känns nästa som att vara utomlands på något sätt. Grymt mysigt område med underbara uteserveringar och barer.

                          Tycker SPiN har gett mycket bra exempel på attraktiva områden så kika på dessa

                          /r Kom på ett till, Kålltorp. Ligger i utkanten av stan men det tar max 5 min med spårvagn in till centrum.
                          Last edited by Compusa; 2007-06-15, 19:54.

                          Kommentera


                          • #14
                            Japp, skulle nog rekommendera Majorna, Johanneberg, Masthugget eller Lunden. Alla dessa ligger väldigt bra till i förhållande till centrum och här bor många yngre i äldre lägenheter eller i studentlägenheter. Sedan finns det som folk här säger flera ställen på Hisingen, bland annat Eriksberg, men även områdena runt Kvilletorget och Vågmästarplatsen(minns inte vad själv området heter). Min bror bor där och han tycker det är toppen, 5 min med spårvagn till centrum.

                            Att ens nämna Linnéstaden är ju ett hån emot hela den här tråden. Det och Vasastan kan du tvärglömma såvida du inte har enorma kontakter som kan fixa en hyresrätt eller vill punga ut sisådär 1,5 mille för en 1:a.
                            It's nice to be important but it's more important to be nice

                            Kommentera


                            • #15
                              Boplats Göteborg gäller för alla kommunala bostadsbolag. Med lite tur och skicklighet kan man lyckas väl om man hör av sig till mindre privata värdar.

                              Av de områden som nämnts här har jag bott i de flesta och kan varmt rekommendera Kålltorp och Johanneberg. Hisingen skulle jag inte gärna bo på igen.

                              Numera bor vi i Haga men att få lägenhet här tar nog minst 10 år om man inte har väldig tur.
                              /Tor
                              Jag och mina bilder.

                              Kommentera

                              Working...
                              X