Meddelande

Minska
No announcement yet.

använda kör/run

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • använda kör/run

    oooh!

    Försöker att komma på hur man gör ett litet skript som starar program via kör/run genom ett komando. Vill kunna tex. starta mitt ftp program genom att använda tex. ftp i kör/run. Har noll koll på läget och uppskattar all hjälp.

    Föresten, vad är ftp.exe som startar när jag kör ftp i kör/run?

  • #2
    Jag vet inte vilket språk du ska skriva i så jag vet inte om den funktionen finns eller inte men om det går, använd Win32 API funktionen "ShellExcecute" (eller "ShellExcecuteEx") om du vill starta program.

    /Viktor

    Kommentera


    • #3
      [citat=Hallgren]
      Föresten, vad är ftp.exe som startar när jag kör ftp i kör/run? [/citat]

      en simpel liten ftp-klient
      The future is today, worry about it tomorrow

      Kommentera


      • #4
        Är det något fel med en genväg i autostart
        Hur har livet på jorden kunnat uppstå med sådan precision

        Kommentera


        • #5
          Nu vill jag inte ha dem i autostart då det inte var frågan.

          Jag vill kunna starta program via run fönstret, tex om jag vill starta photoshop så skriver jag ex. in ps i run, eller om jag vill starta smartFTP så skriver jag ftp i run.....typ

          /Hallgren

          Kommentera


          • #6
            Du kan väl skapa kortkommandon till de program du vill använda?
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

            Kommentera


            • #7
              Allt som finns i PATHn går att köra. Du kan exempelvis lägga till en ps.cmd fil i system32 som innehåller typ @start "c:\program\photoshop\photoshop.exe" %*

              Kommentera


              • #8
                ...

                *kliar sig* Så jag lägger till ex. @start "c:\program\photoshop\photoshop.exe" %* i en fil och spara den som en .cmd och filnamnet är det som jag ska köra i Run?

                Kommentera


                • #9
                  Jepp, korrekt uppfattat....kommandot blir då "ps" i start/kör (utan citattecknen)

                  Sedan kan du förstås spara filen som photoshopmedgulaochblåabandochskäraelefanter.cmd ...men det blir jobbigt att skriva i start/kör



                  Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skrev in @start "c:\Program Files\Adobe\Photoshop 7.0\photoshop.exe" %* i ps.cmd och sedan la den sysmten32 men när jag skriver "ps" i run så öppnas bara Command prompten.

                    Kommentera


                    • #11
                      Du måste starta om för att det skall fungera Hallgren. Dessutom heter nog exe-filen photoshp.exe så ändra det först så skall det nog funka sedan.

                      Kommentera


                      • #12
                        Har nu startat om och kollat exe-filen och den heter photoshop. Det funkar fortfarande inte.

                        Kommentera


                        • #13
                          Oj, fel av mig. Glöm "start ". Prova @"c:\Program Files\Adobe\Photoshop 7.0\photoshop.exe" %* istället. Du behöver för övrigt inte boota om.

                          Kommentera


                          • #14
                            Missade det jag också
                            Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

                            Kommentera


                            • #15
                              Går detta att göra så att man kan starta en mapp istället för en speciell fil?

                              Kommentera

                              Working...
                              X