Meddelande

Minska
No announcement yet.

Mobilreparation

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag hör också till dom stackarna som reparerar lurarna, precis som batboy.

    [citat=bassebhu]

    Visst borde jag ha förstått att det inte går på garantin, men jag tycker fortfarande att jag fått dålig information. Varför sa de inte att det inte skulle gå på garantin när de skickade ut en "servicepåse"? Hade jag vetat det hade jag väl gått till närmsta nisse i centrum i stället för att skicka iväg den.
    [/citat]

    Återförsäljaren kan inte avgöra om det är ett garantiärende eller ej. Speciellt inte när dom inte sett telefonen med egna ögen. Enligt konsumentköplagen så ska man däremot inte behöva betala någon undersökningsavgift om man lämnar in den i tron att det är garanti. Där jag jobbar har den lagen aldrig tagit kraft när skadan är självförvållad i samband med ytter åverkan eftersom det är så synligt. Därmed kan det även ifrågasättas i ditt ärende eftersom du själv säger att du borde förtått att det inte går på garantin.


    [citat]
    Jag är också fundersam över varför jag inte fick information om att ett tredje bolag skulle komma in i bilden.
    [/citat]

    Om du skickade kuvertet till Anovo Nordic istället för din återförsäljare så stod det ju klart och tydligt på kuvertet. Sedan förstår man även själv att återförsäljaren inte sitter och lagar alla produkter dom säljer själva utan en 3 part måste kopplas in.

    [citat]

    Jag får betala och se glad ut, men jag tycker jag gjort lika mycket fel som företagen.

    Vad jag menade med undersökningskostnaden var att, om jag vill ha tillbaka mobilen oreparerad så får jag betala 200kr (antagligen undersökningen som redan måste ha varit gjord eftersom de konstaterat att det inte går på garantin). Om jag väljer att få den reparerad så behöver jag inte betala 200kr för undersökningen. Jag får givetvis betala för reparationen, men det borde bli 200kr för undersökningen som redan gjorts också.
    Du måste ha missförstått. Undersökningen måste redan ha gjorts! Varav konstigheten i ditt resonemang om att man betalar arbetskostnad i stället för undersökning.

    "Vill du ha mobilen oreparerad, betala 200kr för undersökningen"
    "Vill du ha mobilen reparerad, betala 200kr i arbetskostnad och glöm att vi undersökte den"
    [/citat]

    Undersökningen är en del av arbetetet och därför ingår undersökningsavgiften i arbetskostnaden men jag förstår vad du menar, I detta fall la dom inte på något utöver kostnaden för undersökning av någon anledning, möjligtvis för att byta LCD inte är speciellt avancerat.
    Last edited by Silon; 2003-09-13, 23:06.

    Kommentera


    • #17
      [citat=Silon]Om du skickade kuvertet till Anovo Nordic istället för din återförsäljare så stod det ju klart och tydligt på kuvertet. Sedan förstår man även själv att återförsäljaren inte sitter och lagar alla produkter dom säljer själva utan en 3 part måste kopplas in.[/citat]Jag skickade inte till min återförsäljare utan till, vad jag trodde, var Ericssons servicecenter där alla reparationer gjordes. I stället får jag ett kostnadsförslag från ett bolag som jag inte valt.

      Jag ursäktar min okunnighet och börjar förstå hur det fungerar nu. Jag ska givetvis betala reparationen. Det är inte ATT det kostar jag bryr mig om, utan VARFÖR det kostar jag ville ha reda på. Nu vet jag vad det är jag betalar och fortfarande så är jag fundersam hur man kan ta 200kr i undersökningskostnad när folk här slänger fram ett avgörande på 1 minut.

      Mvh,
      bassebhu - din kompis bland kompisar

      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

      Rapportera till bassebhu

      Kommentera


      • #18
        [citat=bassebhu]Jag skickade inte till min återförsäljare utan till, vad jag trodde, var Ericssons servicecenter där alla reparationer gjordes. I stället får jag ett kostnadsförslag från ett bolag som jag inte valt.[/citat]

        Anovo är ett servicecenter för Ericsson, Nokia m.fl och ja, dom utför garantireperationer och är dessutom störst på det i Sverige. Det är alltså inte Ericsson som äger dessa servicecenter. Det har absolut ingen betydelse att det är ett annat företag eftersom dom är i avtal med Ericsson och gör deras service. Det är så det fungerar.

        [citat=bassebhu]
        Jag ursäktar min okunnighet och börjar förstå hur det fungerar nu. Jag ska givetvis betala reparationen. Det är inte ATT det kostar jag bryr mig om, utan VARFÖR det kostar jag ville ha reda på. Nu vet jag vad det är jag betalar och fortfarande så är jag fundersam hur man kan ta 200kr i undersökningskostnad när folk här slänger fram ett avgörande på 1 minut.
        Mvh, [/citat]

        Undersökrningen innebär att skruva upp telefonen, se att allt är ok, servicetesta och speciellt om den utsatts för yttre åverkan, köra den mot ett GSM testinstrument. Bara för att teknikern ska försäkra sig om att det inte har uppkommit några fler fel. Så 200 kronor är inte mycket pengar för det.

        Kommentera


        • #19
          Reparerade själv men iphone med Gizmostruction.

          Jag lagade min telefon själv med hjälp av instruktionsfilm som jag hittade på http://www.gizmostruction.se. Sen köpte jag sjävla LCD-diplayen till min iPhone hos mrgizmo.se de hade även mobilverktyg billigt.
          Hoppas det löser sig. Hos telia skulle det kosta 2300:- att byta lcd för mig gick det på 635 .

          Kommentera


          • #20
            Jag hoppas att det har löst sig på de sex år bassebhu haft på sig att lösa problemet... Det är väl inte så att herr nyregistrerad bara vill göra reklam för sina sidor?
            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

            Kommentera


            • #21
              Batboy skrev: Visa inlägg
              Grattis, jag hör till de stackars personer som får sitta och laga dessa mobiltelefoner (och höra allt snack från personer som dig).
              ...osv med med okunnigt, insinuant och arrogant dravel som jag klippt bort.

              Du har uppenbarligen inte en susning om vilka regler som gäller för en näringsidkare. Hört talas om t.ex. Konsumentköplagen och Produktansvarslagen? Har du läst KKL och försökt fatta vad det står i den? Vet du vad som gäller de första sex månaderna under ett konumentköp? Hur länge näringsidkaren har ansvar för produkten totalt och vad detta ansvar går ut på?

              Med andra ord: Vad du skriver kan gälla i somliga fall, men långt ifrån i alla. Näringsidkaren är ofta skyldig att hålla konsumenten helt skadeslös, dvs konsumenten ska inte betala en enda spänn för att få sin produkt lagad eller ersatt.

              Du är säkert en jäkel på att laga telefoner. Men koll på regelverket har du definitivt inte.
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #22
                ...men det kan också vara värt att notera att "yttre åverkan" inte faller under ramen för garantiåtgärd. Det var väl där själva grundproblemet låt, eller har jag missat något?
                resebloggen # twitter # instagram

                Kommentera


                • #23
                  Dryden skrev: Visa inlägg
                  ...men det kan också vara värt att notera att "yttre åverkan" inte faller under ramen för garantiåtgärd. Det var väl där själva grundproblemet låt, eller har jag missat något?
                  Näringsidkarens "garanti" har egentligen inte med saken att göra om skadan uppkommit inom 6 månader efter köp - såvida den inte är bättre än den lagstadgade rätten konsumenten har förstås, vilket den inte ofta är.

                  Lagen säger att det är näringsidkaren som ska kunna bevisa att skadan uppkommit genom köparens försummelse, etc, om den uppträder inom 6 månader. Säljaren har alltså en bevisbörda som han inte alltid kan svara upp till även om det "är uppenbart" att konsumenten själv skadat prylen..

                  I ljuset av det (och OM nu den aktuella skadan uppkommit inom 6-månadersgränsen), så är det ju ytterst märkligt att debitera en undersökningsavgift innan man ens kunnat bevisa att köparen orsakat skadan själv.

                  Alltså: Det är absolut INTE självklart att debitera undersökningsvgift. Om säljaren gör som lagstiftaren avser, så ska han FÖRST ta in telefonen på koll. OM han kan bevisa att skadan uppkommit genom köparens slarv/försummelse, så kan han ta ut avgiften. Kan han INTE bevisa det, så ska ha laga eller ersätta telefonen utan att det ska kosta konsumenten ett rävöre.

                  Förutsatt att skadan alltså uppkommit inom 6 månader.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                  Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                  Våga Vägra
                  FaceBook

                  Kommentera

                  Working...
                  X