Meddelande

Minska
No announcement yet.

Släpvagn efter moped

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Släpvagn efter moped

    Jag tänkte bygga en släpvagn som ska kopplas på mopeden, men vad säger egentligen lagarna om detta?

    Jag har letat på polisens och vägverkets hemsida, men inte hittat något om detta.

  • #2
    ehm... det verkar inte speciellt lagligt... men jag vet iofs inte...

    Kommentera


    • #3
      Hua.. har väldigt svårt att tro att det blir lagligt, hur du än försöker, men vet inte helt säkert då mopeder är väldigt sällsamma fordon.
      www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

      Kommentera


      • #4
        Jag tror inte att Mats vill ha svar från dom som inte vet svaret.

        Ja, du får ha släpvagn till moped så lände du följer detta:
        [citat]15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.[/citat]
        Källa
        /Tor
        Jag och mina bilder.

        Kommentera


        • #5
          Å det var fan!

          Det öppnar ju en helt annan värld för mopedens användningsområde!
          www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

          Kommentera


          • #6
            Den egentliga frågan är väl om släpet i sig måste vara godkännt på något sätt, man skulle inte direkt bli förvånad.
            /solbulle
            Hemmabio | Spelautomater | The Who

            Kommentera


            • #7
              Det behöver inte vara registrerat i alla fall.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

              Kommentera


              • #8
                [citat=Web-Tor]Jag tror inte att Mats vill ha svar från dom som inte vet svaret.

                Ja, du får ha släpvagn till moped så lände du följer detta:
                [citat]15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.[/citat]
                Källa [/citat]Men min moped är ju av klass II ...

                Kommentera


                • #9
                  [citat=MatsJ]Men min moped är ju av klass II ... [/citat]Härmed är problemet löst med detta svar från polisen:
                  [citat=Polisen]En moped klass 2 har många regler ihop med cyklar. Så är det med även med denna fråga. Man får ha en cykelkärra efter en moped klass 2. Den skall fästas på ett säker sätt och ha belysning och reflex under mörker[/citat]

                  Kommentera

                  Working...
                  X