Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad gäller vid uppsägning under provanställning? (Kontrakt ej påskrivet)

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Någon som har synpunkter, råd etc.?

    Kommentera


    • #17
      Okej, jag måste ej ha läst Vatos Locos svar ordentligt.

      Men kan arbetstagaren alltså gå på dagen såvida inte annat avtalats? Tack.

      Kommentera


      • #18
        Hmm...
        Rotade lite på fackets hemsida (cf i mitt fall)... De hävdar att:

        Om du själv vill säga upp dig så kan du välja att gå på dagen om du vill. På vissa kollektivavtalsområden gäller dock en månads uppsägningstid även för dig.

        Så jag antar att det beror på om du berörs av kollektivavtal eller ej, och i så fall vad som står i kollektivavtalet. Har du en månads uppsägning enligt kollektivavtalet så verkar det alltså vara det som gäller...
        jarvklo.se

        Kommentera


        • #19
          Men om arbetstagaren ej skrivit på avtalet p g a vissa omständigheter gäller väl inte avtalet, eller har Vatos Locos rätt i det han skriver? Thx.

          Kommentera


          • #20
            Den ömsesidiga uppsägningstiden är generellt sett 14 dagar under provanställning, dock om *DU VILL* gå på dagen, så brukar det sällan vara några större problem.


            /M

            Kommentera


            • #21
              Konstiga och svingande frågeställningar i denna tråd!
              Varför kan man inte i första hand ta kontakt med arbetsgivaren och höra dennes syn på saken?
              Nästa steg är väl att höra med facket om det är ett lite större företag.
              Eller bara bestämma sig vad man själv tycker är lämpligt att göra.
              Att man gör rätt för sig dvs lämnar tillbaka sådant som man har erhållit i förskott anser jag är en självklarhet.
              Gå till grunden så får man nog rätt.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #22
                Det är väl inte konstigt att man vill ha lite på fötterna innan man pratar med sin argetsgivare. Annars får man ju stå där med mössan i handen och just då bara rätta sig efter vad arbetsgivaren säger.
                // Nicro

                En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

                www.nicrobild.se www.nicro.se

                Kommentera


                • #23
                  Tips när man ska säga upp sig? Jag ska försöka vara något lugn och metodisk när jag förklarar, (men jag vet fortf. inte exakt vad jag har för uppsägningstid. På dagen, två veckor?) I anställningsavtalet (som fortfarande ej är påskrivet) står det att anställningen omfattas av kollektivavtal mellan svensk handel och tjänstemannaförbundet.

                  Well, kom med tips och önska mig lycka till!

                  Kommentera


                  • #24
                    m_soderlund skrev:
                    Tips när man ska säga upp sig? Jag ska försöka vara något lugn och metodisk när jag förklarar, (men jag vet fortf. inte exakt vad jag har för uppsägningstid. På dagen, två veckor?) I anställningsavtalet (som fortfarande ej är påskrivet) står det att anställningen omfattas av kollektivavtal mellan svensk handel och tjänstemannaförbundet.

                    Well, kom med tips och önska mig lycka till!
                    Såg precis detta, vet inte om du redan har fått svar på dina frågor.
                    Generellt så brukar det vara 14 dagar under provanställningen, dock så är inte detta skrivet i sten utan det finns säkert en möjlighet att diskutera en kortare tid, det beror som sagt lite på vad du arbetar med, har du ett projekt som skall slutföras så vill säkert arbetsgivaren att detta avslutas alternativt att någon annan slussas i in i projektet.

                    Vet inte om du är medlem i HTF, men annars så finns det en hel del information om detta på deras hemsida, samt att du kan vända dig direkt till HTF Direkt för att få ett korrekt svar, om du ringer dem, se till att även få detta skriftligt, har själv åkt dit på detta eftersom jag inte kunde referera till vem som jag hade pratat med.

                    Hoppas att allt löser sig.

                    Kommentera


                    • #25
                      Det har kommit till min kännedom att enligt kontrakt på företaget det handlar om, så kan en provanställd gå när denne vill under sin provanställningsperiod. Tackar för alla svar!

                      Kommentera

                      Working...
                      X