Meddelande

Minska
No announcement yet.

Köpa kök i Polen?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa kök i Polen?

    Jag ska byta kök och en kompis tipsade att ett komplett kök är bra mycket billigare i Polen än i Sverige (vilket jag inte alls tvivlar på).

    Men frågan är hur kvalitén på polska kök är. Är det nån här som har erfarenheter?

  • #2
    Gissa vad alla IKEA köken kommer från?
    Gisssa vad alla "Fina Gatan" butiker ordnar sina stommar?
    Kolla gärna hur (o)lika dom är IKEA stommarna?
    Standard är bra. Rätt pris är bättre!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      En liten gemförelse:
      IKEA Polen: Deras standardkök med skåpluckor i vit folie. 2 224 PLN http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...hapterId=15724

      IKEA Sverige: Deras standardkök med skåpluckor i vit folie. 5 986 SEK http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...hapterId=15724

      Enligt denna valutaomräknade http://www.oanda.com/convert/classic så blir 2 224 PLN lika mycket som 5 363 svenska kronor. Med andra ord, inte värt. Åtminstone inte hos IKEA.
      Att rädda ett liv är att rädda en hel värld!
      Mvh Ronny "KoTTeN" Andersson

      Kommentera


      • #4
        KoTTeN skrev:
        Enligt denna valutaomräknade http://www.oanda.com/convert/classic så blir 2 224 PLN lika mycket som 5 363 svenska kronor. Med andra ord, inte värt. Åtminstone inte hos IKEA.
        Men det utgår ju från att man köper köket hos Ikea i båda fallen. Antagligen är det inte bara Ikea som säljer kök i Polen.
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

        —Friedrich Nietzsche

        Kommentera


        • #5
          Smakar det så kostar det... Lite mer

          reka1 skrev:
          Jag ska byta kök och en kompis tipsade att ett komplett kök är bra mycket billigare i Polen än i Sverige (vilket jag inte alls tvivlar på).

          Men frågan är hur kvalitén på polska kök är. Är det nån här som har erfarenheter?
          Jag har nyligen köpt & låtit en hantverkare installera ett nytt kök.
          Kök 49000:- från Kvik och hantverkare 35000:- + lite småtjafs ca 3000:-
          Vi snackade en hel del om kök och kvalité, och han berättade att kök från bl.a
          Polen inte är att rekomendera dels p.g.a kvalitén och även att det kan
          vara svårt (om inte omöjligt) att få saker utbytta.
          Jag fick en skåpslucka som hade ett tillverkningsfel och jag åkte ut till Kvik
          i Kungens Kurva med den trasiga och fick en ny på direkten utan tjafs.
          Handtagen passade inte (dem var inte så snygga på plats) så
          jag åkte ut och bytte dem också. Inga problem och fick 900:- spänn
          tillbaka kontant för dem dyrare handtagen jag lämnade tillbaka.
          En annan sak som ofta blir fel är måtten på passbitar mm. och då är
          det en fördel att sitta ner med en kompetent säljare och göra en utförlig
          ritning som du eller den som sätter upp köket kan använda.
          Tänk dig själv att gaffla med en Polack på tafflig engelska på telefon och
          försöka förklara mått mm.... Kan vara lite vanskligt.
          Kvik har ett prg att ladda hem som du kan leka med (är dock lite buggigt)
          och jag tror IKEA och möjligen Marbodal har liknande.
          Om du bara skall byta ut skåp så kan det kanske vara OK med Polska delar.
          Kvalitén på spånskivor är nog inte så stor, men om du ska ha typ skåpsluckor
          i massivt trä och ny bänkskiva i trä så bör du nog välja Svenskt.
          Hantverkare är ett märkligt släkte....
          Använd dem som tillverkaren rekomenderar.
          Handpenning till hantverkaren är 1/3 av kostnaden.
          Betala aldrig... ALDRIG ! hantverkaren (hur trevlig och schyst han en verkar)
          slutbetalning förrän ALLT är fixat och klart. Tro inte att det är ok ifall
          det bara är några småsaker kvar att fixa. Har hantverkaren fått sina pengar
          så droppar du längst ner på hans lista.
          Begär utförlig offert med varenda liten pinal spisad. T.ex... ingår kakel, lister, färg ingår bortforsling av det gamla köket och sopor m.m.
          eller skall du betala sånt separat.
          Se till att få garanti på utfört arbete.
          Om du planerat att bo där länge så välj hellre kvalité före pris.
          T.ex en sån grej som bänkskiva. Välj hellre en i massiv trä än en laminatskiva.
          Håller mycket längre, oftast snyggare, kan slipas ner om det uppstår skador.
          Kräver dock lite mer omvårdnad (lite slipning och inoljning) kanske 1-2 ggr om året.
          Ska du ha en hel disbänk i rostfritt (inte bara diskho) så ser den jävligt bra ut i början och efter 2-3 år men där i mellan ser den förjävlig ut. En eller ett par repor syns direkt och det är inte förrän du har samma slitage över hela bänken som det ser ok ut igen och det kan ta några år.
          Vill du vara riktigt flashig så tar du en massiv skiva i sten. Marmor eller nån
          snygg granit. Håller garanterat längre än dig, men kostar skjortan och lite till.
          Jag valde en 60 mm (30 mm + 30 sarg) massiv ekskiva, 2 m lång med
          nedsänkt diskho. Den gick på 10 000:- . En liknande i sten kostar det 3dubbla.

          mvh
          Last edited by Mad Monkey; 2006-04-24, 18:47.
          KEEP IT GREASY

          Kommentera


          • #6
            *tipsa* http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/...?board=kokobad

            \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

            Kommentera


            • #7
              Jag anlitade en kompis som är inredningsarkitekt att göra en ritning på köket som jag sedan tog till ett lokalt snickeri. 32000 + moms och det var värt varenda krona.
              De gånger det uppstog konstigheter, bland annat en lucka som var fel så var det bara att ringa dit och få det fixat.

              Vad jag har hört är det Marbodalstommar i IKEA:s kök.
              /M@rre

              [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
              [Begrepps Joel]

              Och andra användbara Tegsuttryck

              Kommentera


              • #8
                Precis som magnus säger är det marbodal stommar i Ikeas kök, Marbodal har tagit fram designen och ritningen om man säger så, och Ikea har tillåtelse att bygga sådana stommar, Marbodal tjänar på det, eftersom IKEA har många många kunder, och IKEA tjänar på det då dom har en bra grund.

                Källan jag har är Snickarna på den entrepenörfirman vi jobbar ihop med på våra stambyten!
                The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

                Kommentera

                Working...
                X