Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lära sig programmera C

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lära sig programmera C

    Hejsan! Tänkte börja lära mig programmera lite då jag vill göra lite egna bra att ha program och vill även ha en bra grund för att kunna lära mig fler programmeringsspråk längre fram.

    Jag har valt C eftersom jag tycker det är ett ganska utbrett och populärt programmeringsspråk och vad jag hört så ska det vara lättare än t.ex C++.

    Har googlat runt lite och försökt hitta någon bra "guide" för att lära sig C men inte hittat någon bra, finns det någon här som vet någon bra sida där man kan lära sig C programmering? Helst på svenska, men går bra med engelsk också.

  • #2
    Vad är det för program du har tänkt göra? För de flesta ändamålen finns det nog enklare språk att börja med. Om du är ny så kan det ta en del tid om du t.ex. vill göra nätverksprogram eller program med användargränssnitt om du använder C. Det finns andra språk som det går snabbare att komma igång med, skulle jag gissa.

    Det som kan vara svårt för en nybörjare i C är att man måste hantera minnet manuellt och du kommer förmodligen göra många minnesfel i början. I nyare språk hanteras oftast minnet mer automatiskt.

    Det här var den enda svenska C-guiden jag hittade via google: http://old.slaeshjag.org/ctutorial/

    Kommentera


    • #3
      erciz skrev: Visa inlägg
      Vad är det för program du har tänkt göra? För de flesta ändamålen finns det nog enklare språk att börja med. Om du är ny så kan det ta en del tid om du t.ex. vill göra nätverksprogram eller program med användargränssnitt om du använder C. Det finns andra språk som det går snabbare att komma igång med, skulle jag gissa.

      Det som kan vara svårt för en nybörjare i C är att man måste hantera minnet manuellt och du kommer förmodligen göra många minnesfel i början. I nyare språk hanteras oftast minnet mer automatiskt.

      Det här var den enda svenska C-guiden jag hittade via google: http://old.slaeshjag.org/ctutorial/
      Håller med angående C. Ta en titt på C# eller Java.

      Kommentera


      • #4
        Det är inget specifikt program som jag har att ge exempel på just nu, men jag tänkte mest i största allmänhet om det skulle dyka upp något man skulle behöva, sedan är det ju roligt att ha kunskapen också.

        Okej, Jo en annan sa samma sak faktiskt och tyckte att om jag nu ville lära mig C så tyckte han att jag istället skulle satsa på C++ då det redan innehåller C dock har jag hört att C++ är riktigt drygt och jag tappar koncentrationen och motivationen ganska lätt så vill inte ge mig in i något som blir långtråkigt att lära sig heller.

        Men fick faktiskt ett förslag att satsa på C# precis som msossna nämnde, har hört att det ska vara lite lättare att ge sig in på, någon som kanske känner till en bra guide med C# istället?

        Kommentera


        • #5
          dareknowak skrev: Visa inlägg
          dock har jag hört att C++ är riktigt drygt och jag tappar koncentrationen och motivationen ganska lätt så vill inte ge mig in i något som blir långtråkigt att lära sig heller.
          Glöm C isåfall. C++ är i princip C med klasser/OOP, om man tillåter sig förenkla saken lite. Satsa på ett modernt objektorienterat språk med många färdiga klasser, t.ex Java eller C# som redan nämnts i tråden.
          Johan Norberg, webbutvecklare.

          @GitHub

          Läs min blogg

          Kommentera


          • #6
            etta nolla etta nolla, det är vad klockan visar när jag startar att skriva detta inlägg.
            Ettor och nollor är också de enda figurerr som man kan mata en dator med.
            Så språket, vilket som , översätts enbart till ettor och nollor. närmast över ligger kanske assembler, et språk som visar haur man flyttar dessa ettor och nollor i rätt ordning.
            Alla andra språk är till för att man lättare skall kunna bunka ihop en massa ettor och nollor i ett flöde som datorn, dvs processorn skall förstå.
            Så språket har mindre betydelse. Du vill väl att datorn skall göra något?
            Varför inte komma upp på ett besök hos Lasp!
            Belöning kan bli både förståelse och en pärm från en kurs jag gick hos Bjarne Stostrup, han är grundaren av C++! Det är tjugo år sedan och Lasp var gammal redan då ;-)
            Men om du är orolig för att intresset inte räcker, varför inte testa ett språk där du får feedback direct. Till en robot eller annat rörligt! Kanske kan jag inspirera dig till att programmera en liten Microenhet.
            Så varför inte ta kontakt så kanske vi kan resonera om vad du vill åstadkomma med språket.
            För att bara prata (val av språk) är inte värdefullt om man inte har något att säga (ett syfte och en funktion) med språket.
            Så hoppas jag att detta inlägg i ettornas och nollornas värd, gör dig till en Etta! säger Lasp.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

            Kommentera


            • #7
              Nu har vi diskuterat lite i några timmar! Mycket trevligt tycker jag.
              TS gick härifrån med en proffsbok i C++. Införskaffad av Lasp i maj 95, så Darek ligger sjutton år efter, men det känns som om han snabbt tar in det försprånget.
              Skall bli kul att se utvecklingen.
              Lägger in en bild på en trappa för att kunna följa utvecklingen ;-)

              Här kommer lite visuella länkar
              http://langpop.com/
              och hur de hänger ihop, det är inte så många och inte så svårt från grunden ;-)
              http://authenticsociety.com/Images/C...rlanguages.png

              Notera att det fattas flera bra språk i denna bild. Men visst är det intressant att se hur det hänger ihop!
              Bifogade filer
              Last edited by Lasp; 2011-06-04, 22:29. Anledning: Lagt till lite historiska länkar om språken.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera

              Working...
              X