Meddelande

Minska
No announcement yet.

Koppla telejack

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppla telejack

    Vi har bara ett enda jack i lägenheten (eftersom vi nyligen tog ner en vägg som hade ett andra jack) och det består bara av ledningar: en vit och en röd som är lösa, och en svart och en gul som båda är ihopkopplade med varsin annan ledning och sedan omslutna av ett vanligt vitt "sladdhölje" som försvinner in i väggen. Tänker mig att de sistnämnda två leder till andra jacket och att de första två är till dosan för telejacket. Är det någon som vet om detta låter vettigt?

    Tacksam för hjälp!

  • #2
    Det låter vettigt.
    Testa, du ska koppla den vita och röda på var sin skruv längst ner på jacket. Om det är fel kabel fungerar inte telefonen, ni kan inte sabba något genom att testa.
    Mitt företag

    Kommentera


    • #3
      Testa att bygla i andra jacket och mäta om det är gul och svart som går dit. Kolla här hur du ska koppla ihop det sedan:

      http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/
      dannesholk.se

      Kommentera


      • #4
        om du kunde rita upp på ett ungefär hur de ser ut så är de lite lättare att se

        men annars stämmer "danny" 's länk till kjell och company väldigt bra se bara till så du har rätt tråd på rätt plats genom att mäta

        Kommentera


        • #5
          Har kopplat den vita och röda tråden till nedre delen av jacket nu. Kan inte kolla hur andra jacket ser ut eftersom det inte finns längre. Men idag kommer en tekniker från Telia för att koppla på vårt abonnemang, och sen får jag väl se om man kan få ton...

          Kommentera


          • #6
            Förstår förresten inte varför de måste skicka en tekniker. När jag ringde och beställde flyttning trodde jag nämligen att vi hade ett jack, men då sade de istället att de behövde skicka någon eftersom de som bodde här innan hade ett ADSL-abonnemang. Så flytten som annars skulle vara gratis, kostar plötsligt 550:-.

            Kommentera


            • #7
              De menade inte att teknikern skulle till er station då? Han/hon måste dit och greja eftersom det har varit ADSL hos er förut men jag tvivlar på att han behöver åka hem till er. Kanske för att testa efter han har grejat i stationen iof.
              Mitt företag

              Kommentera


              • #8
                Jo, det skulle komma hit ngn - den jag pratade med frågade när jag skulle vara hemma, och sa att teknikern då skulle komma på eftermiddagen. Men ingen kom idag, så jag ringde och frågade och då sa de att allt skulle fungera. Så det stämmer säkert som du skrev, Poteta, fast han jag beställde flytten av inte visste hur det där fungerade. Hur som helst har jag inte lyckats få liv i det första telefonjacket, men däremot hittat ett andra som installerats tidigare (gömd bakom flyttkartonger). Den gula och den svarta ledningen går till detta andra jack. Så nu har vi fungerande telefon!

                Men om vi nu vill att också första jacket ska fungera; vad krävs då? Har kopplat röd och vit till de nedre delen av jacket, och sedan bytt plats på dem, men inget har fungerat. Måste också svart och gul vara kopplad till jacket? Samtliga ledningar kommer idag från dosan i väggen (en sådan där som brukar innehålla tele- och elledningar).

                Kommentera


                • #9
                  Då måste du ta isär de kablarna som är ihop idag.
                  Troligtvis kommer din röda och vita från det jacket som inte finns kvar, lägg de trådarna åt sidan bara. Kruxet är att veta vilka par som är inkommande och vilka som är utgående. Om du tar isär de som sitter ihop ska det ena paret sitta där nere på jacket och det andra paret ska sitta längst upp på jacket. Om du vill "fulkoppla" (funkar fint så länge ni inte kör med ADSL) så lägger du båda paren där nere i jacket. Nackdelen (kanske en fördel?) med den sista kopplingen är att man kan lyfta på luren och höra vad som sägs i det andra jacket när någon pratar där.
                  Telia gillar inte att man kopplar båda där nere eftersom det kan bli obalans i deras system har jag hört. Någonting om att ohmtalet inte stämmer, vet inte om det stämmer men väldigt många jack är kopplade på det viset.
                  Mitt företag

                  Kommentera


                  • #10
                    Då tror jag att jag fattar! Tack för hjälpen!

                    Kommentera

                    Working...
                    X