Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur långt är ett hundår?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur långt är ett hundår?

    Min pappa och en släkting diskuterade hur långt ett hundår är... Min pappa sa: 7 gånger längre än människoåren, vilket jag också har för mig att det ska vara. Men min släkting (som har hund) sa att det inte alls var så, han menade att de två första åren räknar man 12 gånger mer per år och sedan 4 gånger mer per år efteråt... Hur är det man räknar egentligen?

  • #2
    Det är olika det är upp till var och en... Det där 12*4 är ett sätt medan 7 är ett mer utspritt och avrundat sätt att räkna...
    Min alldeles egna directory listing.

    Kommentera


    • #3
      jag har för mig att det är.......eeeh......få se nu........först gånger 1, sedan gånger 2, sedan gånger 3 osv. I och för sig så har jag nog fel!
      Korvsk krokfjälst

      Kommentera


      • #4
        Det beror på hur gammal hunden är.
        Som längst är det 7 år.
        spango skrev:
        Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

        Kommentera


        • #5
          Jag hade för mig att det är precis tvärtom! Att det går sju hundår på ett människoår. Det borde ju vara därför hunden har en kortare livslängd än människan. Om ett hundår vore sju år, skulle ju hundar leva i flera hundra år!
          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

          —Friedrich Nietzsche

          Kommentera


          • #6
            UlfT>

            [citat]
            7 gånger längre än människoåren
            [/citat]

            Är det den du misstolkade?
            Min alldeles egna directory listing.

            Kommentera


            • #7
              [citat=colione][citat]
              7 gånger längre än människoåren
              [/citat]

              Är det den du misstolkade? [/citat]Misstolkade? Snarare är det så att FreeZer menade något annat än det han skrev.
              "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

              —Friedrich Nietzsche

              Kommentera


              • #8
                Yo!

                Ett hundår måste väl i alla fall vara 1/7 år! (människoår, riktigt år.)
                Annars blir det som sagt att när en hund är 7 år (riktiga) står den på en ettårings nivå. (Vilket iofs kanske stämmer...)
                /solbulle
                Hemmabio | Spelautomater | The Who

                Kommentera


                • #9
                  moahaha... jag läste "hur långt är ett hundhår? ungefär 7 gånger så långt som ett människohår" och funderade iaf flera sekunder på om trådskaparen var allvarlig och om jag hade missat något...
                  Figured there was no next time, cos' I'd been kicking up a storm I'd been starting up a fight..

                  Kommentera


                  • #10
                    Men så hade du ju också fel!

                    Kommentera


                    • #11
                      http://www.bcis.nu/hundar.htm

                      Kommentera


                      • #12
                        Det är nog så att det finns lika många modeller som det finns personer som funderar kring detta.

                        Jag tycker att eftersom en hund är könsmogen och kan föda sin första kull redan vid två års ålder så borde det motsvara människans motsvarande utveckling.
                        Enligt senaste modellen skulle människan vara könsmogen vid 7 års ålder, det känns inte helt rätt. Modellen med att räkna varje hundår som sju människoår känns mer tilltalande då människans och hundens könsmognad på ett bättre sätt sammanfaller.
                        /Luxman

                        Kommentera


                        • #13
                          Varför inte räkna ålder på djur och människor i de enda år som finns, vi kan kalla de "riktiga år".

                          Jag har aldrig förstått vitsen med hundår, kattår, kaninår och liknande, det är intetsägande larv. En hund som har levt i 4015 dagar är 11 år, har den levt i 182 dagar så är den ett halvt år.

                          Hundår kan möjligtvis vara bra för att åskådliggöra för väldigt små barn att Fido faktiskt är gammal och att man inte skall rida på honom eller liknande . Jag tror knappast att veterinärer använder begreppet hundår i någon större utsträckning.

                          Kommentera


                          • #14
                            [CITAT=UlfT]Misstolkade? Snarare är det så att FreeZer menade något annat än det han skrev. [/CITAT] Jag menar precis som jag skrev!

                            Tack för urlen Dino, det låter som att det skulle kunna vara vettigt det som står där...

                            Kommentera

                            Working...
                            X