Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ljusslinga som taklampa

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljusslinga som taklampa

    Jag har ingen taklampa i mitt sovrum, och har egentligen ingen lust att sätta in en vanlig, eländig lampa där heller. Vad jag däremot är sugen på är att hänga upp en ljusslinga, som jag sedan kan tända/släcka med lampknappen. Är det någon som vet om och i sådana fall var det finns typ LED-slingor man kan sätta i en vanlig "taklampskontakt"?

    red. Eller är det som jag befarar, att det finns någon teknisk anledning till varför jag inte sett detta någonstans? De flesta ljusslingor brukar ju ha någon sån där transformator eller vad det nu heter, som jag kan tänka mig känns oattraktiv att hänga upp i taket.
    Last edited by spango; 2008-11-16, 18:41.
    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

    XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

  • #2
    De ropelights vi hade i kårpuben vill jag minnas hade inte några trafos, men å andra sidan var det vår ljudljuskille som kom med dom. Proffsgrejor måhända.

    Om de har en vanlig stickpropp är det ju bara att nypa av den och montera en taklampskontakt istället, kontakter finns i bygghandeln och det går på ett kick att skala kabel, dra fast och sätta ihop.
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

    Kommentera


    • #3
      :stefan: skrev:
      Om de har en vanlig stickpropp är det ju bara att nypa av den och montera en taklampskontakt istället, kontakter finns i bygghandeln och det går på ett kick att skala kabel, dra fast och sätta ihop.
      Har de samma spänning och allt?
      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

      Kommentera


      • #4
        Ja, är det bara på pin kiv de har olika kontakter?
        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

        XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

        Kommentera


        • #5
          OveRRidE skrev:
          Har de samma spänning och allt?
          Vanlig stickpropp har väl alltid samma spänning som ett takuttag?

          Kommentera


          • #6
            OveRRidE skrev:
            Har de samma spänning och allt?
            Varför skulle de inte ha det?

            Kolla i proppskåpet, hittar du nåt annat än 230-voltssäkringar där blir jag högeligen förvånad.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #7
              Ett vettigt alternativ för all sådan installation är att kolla in det trådlösa exempelvis Nexa, de har en inbyggnadsenhet som kan sättas i takdosa och som kan styras On/Off samt Dimmer med fjärr.
              En intressant pryl i sammahanget är den lilla Tellstick!
              Kolla in www.telldus.se Så styr du det mesta.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                SirPeter skrev:
                Vanlig stickpropp har väl alltid samma spänning som ett takuttag?
                Jag tar det som ett "ja" på min fråga om kontakterna bara ser olika ut för att jävlas med oss oroliga lekmän
                Lasp skrev:
                Ett vettigt alternativ för all sådan installation är att kolla in det trådlösa exempelvis Nexa, de har en inbyggnadsenhet som kan sättas i takdosa och som kan styras On/Off samt Dimmer med fjärr.
                Nähä du, här skaffa inga fjärkor eller slika ting. Jag har en utmärkt lampknapp som är så remote som jag behöver den. Dög det med en enkel knapp för min far, och hans far före honom, duger det allt med en knapp för mig.

                Jag ska ta och fixa det här under veckan, lyckas jag få till det återkommer jag med rapport. Står det om ELDCHOCK PÅ SÖDERMALM I NATT i tidningen betyder det gissningsvis att jag inte lyckades
                Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                Kommentera


                • #9
                  :stefan: skrev:
                  Kolla i proppskåpet, hittar du nåt annat än 230-voltssäkringar där blir jag högeligen förvånad.
                  En säkring funkar i alla spänningar.
                  De är till för att begränsa strömmen. Men visst är det så att det är samma spänningar i olika uttag. Finns ju takuttag, lamputtag (på vägg) och vanliga vägguttag, alla har 230V inne i huset om det inte sitter såna där röda runda 400V uttag vilket är rätt så ovanligt...

                  Det finns ljusslangar som man kan kapa själv, säljs som metervara. De går på 230V, bara att sätta på rätt kontakt i änden så lyser det. Ska kolla vad de heter och återkomma.
                  Mitt företag

                  Kommentera


                  • #10
                    SirPeter skrev:
                    Vanlig stickpropp har väl alltid samma spänning som ett takuttag?
                    :stefan: skrev:
                    Varför skulle de inte ha det?
                    Men ursäkta för fan att man frågar. Jag vet väl inte, jag är inte elektriker och monterar inte lampor i taket; det är ju skitfult.

                    Men nu vet jag ju att de har det.
                    http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

                    Kommentera


                    • #11
                      Slangen jag skrev om är inte direkt vacker såg jag nu... Jaja, Clas i sjön har något liknande här.
                      Mitt företag

                      Kommentera


                      • #12
                        spango skrev:
                        Nähä du, här skaffa inga fjärkor eller slika ting. Jag har en utmärkt lampknapp som är så remote som jag behöver den. Dög det med en enkel knapp för min far, och hans far före honom, duger det allt med en knapp för mig.
                        Låter som om du ska sattsa på ett nytt elsystem om det är från Farfars tid. Kan i värsta fall vara blyrör med sytrådslindad koppar. Hua När är det från ?

                        Om du ändå ska ha massa sladdar i taket, varför inte köpa en lamp-stickkontakt (hane) och en "vanlig" 230V uttag (Hona). Koppla ihop dom med några cm sladd och du slipper klippa och ändra på lampan. En förlängningssladd från lamputtaget helt enkelt.
                        ---------------
                        http://fun.axplock.com
                        Ett gott skratt förlänger livet

                        Kommentera


                        • #13
                          Poteta skrev:
                          alla har 230V inne i huset om det inte sitter såna där röda runda 400V uttag vilket är rätt så ovanligt....
                          Njaa...... (Här kommer, jag, bror duktig och talar om för er vanliga dödliga hur det är.... )
                          Du har 400V innomhus också, om du kopplar dig mellan 2 väggutag, och du kan ta ut 230V ur en 3 fas-handske (runt 400V uttag). Kan ju vara bra att veta den dagen du behöver koppla upp vedkapen i vardagsrummet
                          ---------------
                          http://fun.axplock.com
                          Ett gott skratt förlänger livet

                          Kommentera


                          • #14
                            Mr T skrev:
                            Låter som om du ska sattsa på ett nytt elsystem om det är från Farfars tid. [...] När är det från ?
                            Skitsamma, min farfar har inget med det här att göra. Elsystemet hemma hos mig är finfint. "Dög det åt min far och hans far före honom" betyder att man är skeptisk till någon nymodighet, i det här fallet tanken på en fjärrkontroll som jag bara kommer trampa sönder eller supa bort nästa gång jag har efterfest.
                            Mr T skrev:
                            Om du ändå ska ha massa sladdar i taket, varför inte köpa en lamp-stickkontakt (hane) och en "vanlig" 230V uttag (Hona). Koppla ihop dom med några cm sladd och du slipper klippa och ändra på lampan. En förlängningssladd från lamputtaget helt enkelt.
                            Åhå, ett adapter pattern applicerat i elektronik. Snygg tanke! Blir kanske lite väl mycket sladdar i taket då, men tiden får utvisa.

                            Jag vill även utfärda ett tack till alla som gjorde att den här tråden primärt kom att handla om elektronik istället för heminredning. Min manlighet är återställd. Särskilt eftersom det nu ser ut som att jag får en ursäkt att springa till CO i veckan.
                            Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                            Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                            XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag ska dessutom rätta mig själv, 500V är säkringarna i proppskåpen på, sen är det amperetalet som styr hur mycket man kan ta ut. Om man vill kan man ju försöka köra trefas på en 10A röd säkring.

                              Hur som helst är det samma 230V i tak/fönsteruttag som i de nere vid golvet, bara utseendet som är annorlunda. Faktum är att vi lärde oss sånt i fysiken på högstadiet, gjorde inte ni andra det?
                              Det var ju skitkul att skruva i kontakter och grejor då - och nu...
                              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                              Kommentera

                              Working...
                              X