Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bostadskö i Göteborg

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ode skrev:
    Att ens nämna Linnéstaden är ju ett hån emot hela den här tråden. Det och Vasastan kan du tvärglömma såvida du inte har enorma kontakter som kan fixa en hyresrätt eller vill punga ut sisådär 1,5 mille för en 1:a.
    Visst är det så, men han frågade vilka som var mest attraktiva och jag sa faktiskt i samma andetag att det är mycket svårt. Sedan vet vi ju inte vad silfver har för kontakter och ekonomiska möjligheter

    Kommentera


    • #17
      Compusa skrev:
      Visst är det så, men han frågade vilka som var mest attraktiva och jag sa faktiskt i samma andetag att det är mycket svårt. Sedan vet vi ju inte vad silfver har för kontakter och ekonomiska möjligheter
      Visst är det väl så, men man kan också nästan förutsätta att sitter man inne på feta kontakter eller ett par mille i cash så ställer man sig inte i bostadskö.
      It's nice to be important but it's more important to be nice

      Kommentera


      • #18
        silfver skrev:
        Nu har jag registrerat mig på Boplats Göteborg. Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?
        Hur fungerar det här?
        Silfver Creations

        Kommentera


        • #19
          Bostadskön tror jag faktiskt inte så mycket på.
          Dessa kan löna sig att kolla däremot:
          www.lagenhetsbyte.se
          www.bjornsbytare.com
          www.bytalya.com
          /Tor
          Jag och mina bilder.

          Kommentera


          • #20
            silfver skrev:
            Hur fungerar det här?
            Det finns ingen bostadskö i Göteborg (Inte på boplats i alla fall). Istället får du söka på de lägenheter som intresserar dig. Hyresvärden matchar sedan mot din profil och om du passar bra (och har tur) får du komma på visning. Vissa hyresvärdar går efter hur länge man varit medlem i Boplats så det kan ju ses som en viss kö.
            Blogg om entreprenörskap och webbutveckling | Senaste inlägget: Använda VIM-kommandon i Visual Studio 2010

            Kommentera


            • #21
              mozilla skrev:
              Det finns ingen bostadskö i Göteborg (Inte på boplats i alla fall). Istället får du söka på de lägenheter som intresserar dig. Hyresvärden matchar sedan mot din profil och om du passar bra (och har tur) får du komma på visning. Vissa hyresvärdar går efter hur länge man varit medlem i Boplats så det kan ju ses som en viss kö.
              Aha, okay. Jag trodde man liksom sattes i en lista, och så prioriterades man beroende på hur länge man väntat...
              Silfver Creations

              Kommentera


              • #22
                Finns många områden utanför vad man kan kalla centralt där det fortfarande tar högst 15min med spårvagn/buss in till centrala göteborg. Utökar du dina sökkriterier lite är det mycket lättare att hitta något.

                Sökte lägenhet i ungefär 6 månader i de mer centrala områdena, mer eller mindre aktiv, utan något som helst resultat.. Bor idag i en bostadsrätt i guldringen, 30min till centrum med cykel och 15min med buss. Området är helt klart det bästa hittills jag stött på i göteborg och bostadsrätterna är relativt billiga.

                Så kolla inte bara på hyresrätter.. hyra för bostadsrätt plus ränta kan många gånger bli billigare än hyresrätt. Samt att du kommer in i bostadsmarknaden.

                Kommentera


                • #23
                  Jag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
                  Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

                  Kommentera


                  • #24
                    Web-Tor skrev:
                    Jag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
                    Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
                    Okay, men då är det ju lite av ett kösystem då.
                    Silfver Creations

                    Kommentera


                    • #25
                      Några fler tankar om Göteborgs olika bostadsområden.

                      Guldheden: För 10-20 år sedan var medelåldern här troligtvis över 70 år men i takt med att gamlingarna börjar dö av flyttar det hit allt yngre folk. Husen är tråkiga men läget är toppen!

                      Mölndal: Det är visserligen en egen stad men det är fortfarande närmare till Göteborgs centrum än från vissa av Göteborgs andra stadsdelar.

                      Det område jag trivts bäst i är nog ändå Kålltorp. 10 minuter med spårvagn till centrum och 5 minuter med cykel till badplats i Delsjön.
                      /Tor
                      Jag och mina bilder.

                      Kommentera


                      • #26
                        silfver skrev:
                        Okay, men då är det ju lite av ett kösystem då.
                        Jo, men såvitt jag vet måste du aktivt söka varje lägenhet.

                        Kommentera


                        • #27
                          frillemike skrev:
                          Jo, men såvitt jag vet måste du aktivt söka varje lägenhet.
                          Det stämmer. Men jag har för mig att man kan ställa in så att man får mail/SMS när det kommer in en lägenhet som man är intresserad av.
                          /Tor
                          Jag och mina bilder.

                          Kommentera


                          • #28
                            Hur är Biskopsgården?
                            resebloggen # twitter # instagram

                            Kommentera


                            • #29
                              Som Angered ungefär.
                              /Tor
                              Jag och mina bilder.

                              Kommentera


                              • #30
                                Dryden skrev:
                                Hur är Biskopsgården?
                                Jag bor där (flyttar dock i början av juli) och jag tycker att det är helt okej. Enligt mig bättre än både Angered och Bergsjön. Finns ganska många låga hus (typ 3-4 våningar, tegelfasad) så det är ingen genomgående betongkänsla. Många hus är renoverade, med inglasade balkonger och liknande.

                                Beroende på om man bor i södra eller norra delen av Biskop tar det 15-20 minuter med spårvagn in till stan.

                                Jag har aldrig upplevt något bråk utan det har varit lungt hela tiden jag bott här.
                                Break a rule!

                                Kommentera

                                Working...
                                X