Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur bli kvitt lock för örat?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur bli kvitt lock för örat?

    Jag har varit förkyld i några veckor nu och har sedan en-två veckor ett envist lock för mitt vänstra öra. Det är värst på morgonen när jag just klivit upp men brukar lätta framåt eftermiddagen och på kvällen är det rätt okej. När jag sedan vaknar upp nästa morgon så är det samma race som gäller. Enormt störande för musik och film blir ju inte på långa vägar lika kul att ha omkring sig.

    Har ni några mirakeltips?
    resebloggen # twitter # instagram

  • #2
    HEJ!

    Om du med "lock" menar vaxpropp kan jag meddela att det finns ett propplösarmedel att köpa på Apoteket.
    Där medföljer en plastboll med pip som man ska fylla med vatten för att skölja ur örat efter man droppat i medlet.

    Dock tror jag det fungerar minst lika bra, och billigare, att endast ta en plastflaska av lämplig storlek, fylla med ljummet vatten, och sedan spruta in i örat.

    Det kanske hjälper för dina problem också.
    Johnny

    wF-råd:
    - är ditt inlägg förståeligt?
    - korrekturläs ditt inlägg, redigera stavfel
    - kom ihåg att markera det inlägg som löste problemet

    Kommentera


    • #3
      Revaxör vill jag minnas att propplösaren heter. Se till att vattnet är fingervarmt innan du sprutar in det i örat. Det lär kunna bli rätt obehagligt annars.
      "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

      —Friedrich Nietzsche

      Kommentera


      • #4
        [citat=J.N.]Om du med "lock" menar vaxpropp...[/citat]Nej det är högst troligt ett förkylningslock.

        Revaxöer var jag inne och frågade efter på Apoteket förra helgen men hon rekommenderade inte det, då det uppenbarligen berodde på förkylningen.
        resebloggen # twitter # instagram

        Kommentera


        • #5
          Håll för näsan, andas in genom munnen och försök blåsa ut genom näsan.

          Kommentera


          • #6
            Har du prövat att holla för näsan och blåsa? Det är läskigt men brukar fungera för det mesta.

            Jag var egentligen snabbare än Rufus jag lovar...

            Kommentera


            • #7
              Rufus och Zwery: Japp, testat så jag trodde att ögonen skulle ploppa ur.
              resebloggen # twitter # instagram

              Kommentera


              • #8
                Passa dig för att göra det för mycket, en gång när jag tog i för kung och fosterland så slog det till på balansen på nåt sett så jag vart snurrig som fan och illamående i nästan ett dygn.

                Kommentera


                • #9
                  HEJ![citat=UlfT]Revaxör vill jag minnas att propplösaren heter. Se till att vattnet är fingervarmt innan du sprutar in det i örat. Det lär kunna bli rätt obehagligt annars. [/citat]Helt rätt!

                  Så länge inte vattnet är för varmt eller för kallt känns det konstigt/obehagligt av en annan anledning. Att få vatten insprutat i örat påverkar balansen.
                  Johnny

                  wF-råd:
                  - är ditt inlägg förståeligt?
                  - korrekturläs ditt inlägg, redigera stavfel
                  - kom ihåg att markera det inlägg som löste problemet

                  Kommentera


                  • #10
                    [citat=Zwery Zen]Passa dig för att göra det för mycket, en gång när jag tog i för kung och fosterland så slog det till på balansen på nåt sett så jag vart snurrig som fan och illamående i nästan ett dygn. [/citat]
                    Aegd
                    "Vanliga" lock skall ju gå bort genom tryckutjämning, dvs. att du sväljer och på så sätt utjämnar du trycket i svalget och öronen så att det blir samma. Vad man gör åt en förkylningspropp vet jag dock inte. Provat google?
                    www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ja, jag kan inte pressa hur hårt som helst heller så. Får bara en tillfällig tryckskillnad, men sen återgår locket till det "normala".

                      Blää! Hade ett lock när jag var tio-tolv år, det satt i en månad och jag var i stort sett döv under den tiden. Den gången löstes det med penicilin. Fick också alternativet att "punktera" örat för att lätta på trycket. Skulle tydligen göra brutalt ont så därför gick jag på mediciner istället.

                      Coccozz: Google it is.
                      resebloggen # twitter # instagram

                      Kommentera


                      • #12
                        » Vad har hänt med mitt öra?
                        » Öronvärk

                        På sidan Behandlingar - Rör i örat står följande:[CITAT]Öronkatarr
                        Om örontrumpeten inte kan öppna sig som den ska fylls mellanörat med vätska. Tillståndet kallas öronkatarr. Ofta inträffar det som en följd av en förkylning eller en öroninflammation. Vätskan i mellanörat hindrar trumhinnans rörelser och man får känslan av att ha lock för öronen och nedsatt hörsel.[/CITAT]Låter som mitt symptom, och det är väl som vanligt då - att man får vänta på att det släpper.
                        resebloggen # twitter # instagram

                        Kommentera


                        • #13
                          [citat=Dryden]Fick också alternativet att "punktera" örat för att lätta på trycket. [/citat]
                          Har jag aldrig hört att man ens kunde göra. Det låter helt klart som en grej, som precis som du skrev, gör brutalt ont.
                          Och jag som klagade när jag hade lock i ett dygn under hemfärden från Italien, sportlovet. Inte mycket jämfört med dina "bravader".
                          www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

                          Kommentera


                          • #14
                            [citat=Dryden]Låter som mitt symptom, och det är väl som vanligt då - att man får vänta på att det släpper. [/citat]Istället för att tryckutjämna rejält en gång så kan man göra det lite mindre men flera gånger. Min husläkare rekommenderade 50(!) ggr per dag i kombination med näsdroppar. Jag kunde inte låta bli att fråga om han menade 50ggr på raken eller 5*10, gammal sportfåne som man är
                            "The creative mind has a vast attic." ~ Leonard Mlodinow
                            For redundant, see redundant.

                            Kommentera


                            • #15
                              [citat=celia]Jag kunde inte låta bli att fråga om han menade 50ggr på raken eller 5*10, gammal sportfåne som man är [/citat]

                              Bra tips förövrigt. Jag testar under dagen.
                              resebloggen # twitter # instagram

                              Kommentera

                              Working...
                              X