Meddelande

Minska
No announcement yet.

Xp installation utan cd-Rom

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Xp installation utan cd-Rom

    Har en netbook och behöver installera om xp. Finns det en version att hämta från Windows eller hur fungerar det. Jag har ju en giltig nyckel. Får inte igång det, har laddat ner en pirat kopia och extraherat till USB minnet, ändrat boot i bios men den vill inte läsa från USB minnet. Vad gör jag för fel?

  • #2
    Vissa har lyckats boota från USB-minne, men det är inte helt enkelt. Det beror på en mängd olika faktorer. Själv gav jag upp och köpte en lös DVD-läsare. Googla på "Boot from USB" så kommer du att hitta guider som kanske fungerar för dig.
    Microsoft Certified Application Developer

    Kommentera


    • #3
      det finns färdiga usb-setuper att ladda ner, tänker inte berätta var.

      jag har lyckats fixa egen installation via bootbar USB, inte helt enkelt, om man inte gör rätt från början då

      enklast är väl kanske att via nätverk till nån dator med CD kopiera över grejjerna till din hårddisk och installera via hårddisk, då får man ange en viss parameter när man startar installationen och sedan går det hur bra som helst.
      dannesholk.se

      Kommentera


      • #4
        Jag kan ju lite om datorer i alla fall - är inte helt nollställd. Netbooks huvudsakliga målgrupp är väl knappast data "nördar" utan mer "vanliga" användare. Hur gör dessa då när dom vill installera om XP i sin dator - kan ju knappast vara så krångligt som det beskrivs här ovan och man ska väl inte behöva köpa en cd läsare bara för det??

        Kommentera


        • #5
          oftast med notbooks utan cd ligger det en partition på hårdisken med installationfiler som du kommer åt via en bootmeny

          men har du tagit bort den får du helt enkelt boota via usb.
          HP har ett verktyg för o göra usbminnen bootbara .. krävs att du har en boot diskett o kopiera innehållet ifrån bara ...

          Sök på HP USB Format tool.

          sen lägger du installations filerna på cd:n ..
          " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

          Kommentera


          • #6
            Ok - ska testa detta. Är ju mycket märkligt att det ska vara så krångligt att göra en ominstallation av xp på en netbook. Vet någon hur det fungerar med XP licensen. Det står ju en nyckel på datorns baksida men jag har ju ingen kopia utav Xp att installera.

            Kommentera


            • #7
              Fungerade inte. Vart får jag filer för att skapa en boot för xp. Hittade bara filer för win 98. Går det att installera xp genom att koppla den bärbara till den stationära? Problemet är att den bärbara startar inte alls i Windows. Inte ens i felsäkert läge. Kommer en snabb blåruta sen startar den om.

              Kommentera


              • #8
                Nu kommer mer frågor ) är det lättare att installera linux via USB eller är det samma problem där? Någon länk till var man hittar det i så fall?

                Kommentera


                • #9
                  apansson skrev: Visa inlägg
                  Nu kommer mer frågor ) är det lättare att installera linux via USB eller är det samma problem där? Någon länk till var man hittar det i så fall?
                  Googla på typ "Ubuntu Pendrive", hittade t ex denna där man gör en från scratch, finns säkert lättare sätt
                  http://www.pendrivelinux.com/usb-x-ubuntu-610/
                  dannesholk.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Fungerar inte med Ubuntu tyvärr. Gör som det står men när den ska boota från USB minnet står det "Reeboot and insert proper boot device". Kan det röra sig om ett hårdvarufel i datorn tro?

                    Kommentera


                    • #11
                      kom på att det där var mer för att boota en installation från stickan...
                      äsch... slut på bra tips just nu
                      dannesholk.se

                      Kommentera


                      • #12
                        Nu har jag fått ubuntu att fungera. Är inga problem när jag testar det på den stationära men det vill inte fungera på netbooken? Kan det blivit något fel på hårddisken i den?

                        Kommentera


                        • #13
                          Vad blir det för fel då? Kanske är någon viktig drivrutin som inte vill. Det finns en netbook-version av Ubuntu också:
                          http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook
                          dannesholk.se

                          Kommentera


                          • #14
                            Det är den jag använder. Man kan test köra den utan att installera och det fungerar på den stationära datorn men inte på netbooken

                            Kommentera


                            • #15
                              skumt
                              dannesholk.se

                              Kommentera

                              Working...
                              X