Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skaffa bankgiro

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skaffa bankgiro

    Hallå!

    Har dragit igång en enskild firma och sitter och funderar på bankgiro. För det känns väldigt oseriöst att skriva ett vanligt kontonummer på fakturan

    Har hört från många olika håll att bankgiro oftast är smidigare än plusgiro. Någon som har en annan uppfattning?

    Jag har just nu mina privata konton hos Nordea så det är väl smidigast att skaffa bankgiro hos dem? Eftersom jag har enskild firma, ska jag då ansöka som privatkund eller företag? Vad är skillnaderna i praktiken? Kommer mitt bankiro få ett eget konto och vara helt separerat från mina privata konton eller kan man baka ihop dem på något mysigt sätt?
    Måste man öppna något konto för bankgirot eller har man allt man behöver med bankgirot?
    Jag har hört att priset ligger på runt 200:- per år och någon krona per transaktion. Är det några övriga avgifter som tillkommer?

    Främst ska jag använda bankgirot för att ta betalt av kunder men när jag t.ex. köper saker till företaget kan jag då använda bankgirot till detta?

    Tacksam för svar!

    #000000 is the new black

    Styrkors.se - En svensk spelblogg med läget under kontroll

  • #2
    Bankgirot är helt klart bra, det enda du behöver. Du tar emot betalningar den vägen. Betalar gör du via ditt vanliga bankkonto. Kolla först med din egen bank, gå sedan tvärs över gatan och prata med SEB eller Handelsbanken.
    Kolla noga de årliga avgifterna och hur du kan hantera allt via webben.
    Last edited by Lasp; 2007-05-03, 20:43. Anledning: Rättat stavfel det heter inte pratta!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Bankgiro är alltså något jag kopplar till mitt befintliga konto? Går det att koppla till mitt vanliga personkonto eller måste jag starta ett företagskonto eller något sådant?

      #000000 is the new black

      Styrkors.se - En svensk spelblogg med läget under kontroll

      Kommentera


      • #4
        oskob skrev:
        Bankgiro är alltså något jag kopplar till mitt befintliga konto? Går det att koppla till mitt vanliga personkonto eller måste jag starta ett företagskonto eller något sådant?
        Fixa ett plusgiro så får du ett bankgiro också på köpet sas. Alltid bra för kunden att kunna välja.
        Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

        Kommentera


        • #5
          oskob skrev:
          Bankgiro är alltså något jag kopplar till mitt befintliga konto? Går det att koppla till mitt vanliga personkonto eller måste jag starta ett företagskonto eller något sådant?
          Jag rekommenderar att du skaffar ett separat konto för företaget. Det gör bokföringen enklare.
          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

          Kommentera


          • #6
            Jag kollade först med SEB, de tog 700 eller om det var 1300 per år. Sen pratade jag med Swedbank och de tog 200 per år.

            (Vet inte om det ingick kort och internetbank i SEB's pris och Swedbanks pris var enbart kontot, inget annat ingick)

            Kommentera


            • #7
              Man får betala en extra avgift på Swedbank om man vill ha utskrifterna hemskickade i stället för att själv skriva ut dom från hemsidan.

              Om du har stor omsättning, be om hemskickade papperslappar... det där med att skriva ut själv är rätt rörigt... man blandar gränssnittet med hemsidan för bankgirot.se och gör nån slags säker utskrift... med helsuspekta sökkriterier som jag inte fattar hur dom fungerar...

              Men de fungerar. För det mesta. Det är bra...
              Champange ska vara torr, kall och gratis. Winston Churchill
              The best computer is man, and is the only one wich can be mass-produced by unskilled labour. Werner von Braum 1912-1977

              Kommentera


              • #8
                Jag har SEB:s bankgiro. 1200 kr/år plus 3 kr. per transaktion. Då ingår ett företagskonto och VISA-kort på företaget. Jag rekommenderar starkt att ha separat företagskonto, som emission säger, det gör bokföringen hundra gånger enklare.
                Jag har märkt att Plusgiro "försvinner" mer och mer sedan posten slutade hantera det. Visst är det väl så att bara en bank kan ordna Plusgiro? Det är inte SEB iaf, därför blev det inget för mig och jag har inte saknat det heller.
                Mitt företag

                Kommentera

                Working...
                X