Meddelande

Minska
No announcement yet.

Guider, IDE etc för Ruby on rails?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Guider, IDE etc för Ruby on rails?

    Har mest pysslat med C# i visual studio och tänkte börja med Ruby on rails. Tips på var man kan börja eller bra guider? Vilken IDE bör man använda? När jag sökt runt använder många terminalen/kommandotolken samt en vanlig texteditor (ex notepad), känns lite gammalmodigt.

    Ös mig med tips hur jag bäst lär mig Ruby on rails, bra program etc?
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

    Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

  • #2
    xtreme skrev: Visa inlägg
    Har mest pysslat med C# i visual studio och tänkte börja med Ruby on rails. Tips på var man kan börja eller bra guider? Vilken IDE bör man använda? När jag sökt runt använder många terminalen/kommandotolken samt en vanlig texteditor (ex notepad), känns lite gammalmodigt.

    Ös mig med tips hur jag bäst lär mig Ruby on rails, bra program etc?
    Hej!

    Jag gick själv över från C#/.NET till Ruby för en massa år sedan - ångrar inte det en enda sekund (även om C#/.NET blivit betydligt bättre sedan jag slutade).

    Tror jag är inne på mitt 7 år nu med Ruby och Ruby on Rails - och jag kommer inte sluta att använda det som mitt primära språk eller webbramverk på en lång tid framöver gissar jag på.

    Jag tyckte också att upplägget med en texteditor och terminal vs ett fullständigt IDE i stil med Visual Studio såg lite lustigt ut initialt.

    Valde dock att köra på fullt ut med Ruby/Ruby on Rails och köpte en Mac, sedan dess har jag kört TextMate/Terminal/Chrome (eller Safari) för all utveckling och webbutveckling - fungerar hur bra som helst.

    Efter ett tag blir det väldigt naturligt och jag tror att ett fullständigt IDE i slutändan snarare hade stjälpt framför att ha hjälpt.

    Bra ställen att börja på är:
    Rails for Zombies
    Officiella Rails-guiden
    Ruby on Rails Tutorial

    Mitt tips är dock att inte fastna för mycket i att läsa och följa guider. Läs så att du får en viss förståelse, försök sedan att skapa egna applikationer.

    När jag lärde mig det för en massa år sedan hade jag en idé jag ville förverkliga och bestämde mig sedan att skiten skulle realiseras oavsett vad.

    Visserligen blev det stundtals en massa googlande när fel uppstod och en hel del svärande, men så är det med alla språk och ramverk :-).

    Edit: Note to self - kolla forumtrådens datum först :-P
    Twitter: @sebastianj - Blogg: SebastianJohnsson.com - Projekt: Smartlend - jämför och låna pengar

    Kommentera

    Working...
    X